אישים בפיננסים    חדשות    

קרלוס סלים – הרגולציה והנשיא שפגעו באיש העשיר בעולם

מאת José Cruz/ABr - Agência Brasil [1], CC BY 3.0 br, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2968950

קרלוס סלים הוא איש עסקים מקסיקני ממוצא לבנוני. במשך שנים רבות היה האיש השני בעושרו בעולם אחר ביל גייטס. ב-2013-2010 היה אף האיש העשיר בעולם.  ב-1961 סיים לימודי הנדסה. סלים הוא הבעלים של כמה מחברות התקשורת הגדולות באמריקה, ובהן אמריקה מוביל  חברת הסלולר המובילה בדרום אמריקה ומרכזה; טלמקס – המפעילה 90% מקווי הטלפון במקסיקו; טלקל – המפעילה 80% מהקווים הסלולריים במדינה;  גרופו קארסו – חברת בנייה, תעשייה ותחבורה; גרופו פיינסיירו – העוסקת בביטוח ובפיננסים;  ועוד. ב-2015 הפך לבעל המניות הגדול בניו יורק טיימס.

אפשר לומר שרוב הכלכלה של מקסיקו מתבססת על עסקיו של סלים, משום שסך עסקיו מהווים יותר מחצי משווי המניות במקסיקו.

איך הפך לתקופה לאיש העשיר בעולם

סלים סיפר שבשנת 1980 ערך נכסיו היה זעום, תקופת משבר פיננסי במקסיקו, אז גילה שחברות מקסיקניות מוערכות בחסר לעומת מקבילותיהן האירופיות. עוד גילה שחברות מקסיקניות נמכרות בזול לחברות האמריקאיות. בניגוד לגייטס, שהתחרה איתו במשך שנים על המקום הראשון בעשירי העולם, סלים הוא יותר סוחר מיזם, כך ב-1961 החל לעבוד כסוחר בבורסה, ב-1965 רווחיו מהשקעות פרטיות כבר היו שווים  400 אלף דולר אמריקאי, שכבר אפשרו לו לפתוח חברת מסחר בבורסה. אז גם הניח את היסודות לחברה הפיננסית בבעלותו גרופו קארסו. עוד קנה אז חברה ב-40 מיליון דולר והקים חברה נוספת. כבר אז הונו היה מוערך  ב-40 מיליון דולר.

בשנות השבעים התמקד  כמעט בכל תחום במדינה,  בנייה, משקאות קלים,  נדל"ן, כרייה, הדפסה. לאחר מכן התמקד  גם בחברות תעופה,  אלומיניום, טבק ובעיקר כבלי תקשורת וכן בתחום הביטוח. בשנות השמונים, תקופת המשבר של מקסיקו כאמור, החל סלים לקנות כמה חברות שלדעתו היו מוערכות בחסר, חברות בעייתיות במחיר נמוך. בדומה למשקיעי מניות ערך פעל סלים בדרך דומה, אך בקניית השליטה בחברות המתפוררות שסבר שיוכל להעלות את ערכן או למכור אותן במחיר גבוה יותר. אז התמקד בחברות הנדל"ן, ציוד תקשורת וכרייה.

בשנות  התשעים עשה את הונו הגדול ביותר. לאחר שמקסיקו הפריטה את חברת הטלפונים שלה טלמקס, הקבוצה בבעלותו קנתה אותה. ב-2006 כבר 90% מקווי הטלפון במדינה היו בבעלותו ו-80% מהקווים הסלולריים תחת החברה טלקל. בשנות האלפיים אמריקה מובייל בבעלותו כבר השתלטה על אמריקה הלטיניית בתחום הסלולר. במקסיקו כמעט לא היה עסק שבו סלים לא נגע בו, והוא התרחב לכלל אמריקה, כולל אחזקות בארצות הברית. כך שבתחילת   2010כבר היה האיש העשיר בעולם

איך ירד מגדולתו

2015 הייתה שנת מפנה לסלים, אז מנית אמריקה מוביל שלו ירדה ב-25% ודחקה אותו מהטופ למקום החמישי. הסיבה העיקרית לכך היא המלחמה של הרגולטורים לנסות לפרק את התאגיד שלו השולט בכמעט בכל היבט במקסיקו.

סיבה נוספת לירידה מגדולתו של סלים היא הירידה בערך הפזו בעקבות משבר ההגירה בארצות הברית ומדיניותו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. משנכנס  טראמפ לתפקידו הכריז ופעל למדיניות קשוחה נגד ההגירה ממקסיקו. זו פגעה בערך הפזו וסלים הפסיד עשרות מיליארדי דולרים, כיוון שחלק ניכר מהונו של סלים במקסיקו נפגע ערך נכסיו.

המשקיע צ'רלס ברנדס – ירידה תלולה של 60% במניה לא בהכרח סימן אזהרה