חדשות    

רוב הסיכויים שגיל הפרישה לנשים יעלה ל-64

PIXABAY

גיל הפרישה לנשים צפוי לעלות מ־62 ל־64 לאחר שהתוכניות בנושא התעכבו שנים, בשל התנגדויות. הממשלה החדשה עוד לא קמה, אבל במשרד האוצר לא נחים וינסו לקדם את העלאת גיל הפרישה מיד עם כינון הכנסת,  אחרי שכבר קידמו תזכיר חוק שבגללו עיכבו את הקיצוץ שהיה אמור להתבצע בפנסיות הוותיקות.

הטיימינג לא נבחר במקרה.  תחילת כינונה של ממשלה  זה זמן טוב להובלת רפורמות, לפני שמתחילים איומים על פיזורה. הכנסת הנוכחית סביר שפחות תשים דגש על נושאים חברתיים ולכן גדלים הסיכויים שהפעם תאשר את העלאת גיל הפרישה.

מול עליית הגיל לפרישה עומד הקיצוץ בפנסיות הוותיקות. הקיצוץ הזה כבר היה אמור לקרות בגלל העיכוב בהעלאת גיל הפרישה לנשים. הקיצוץ היה אמור לחול על 270 אלף חברים בקרנות בהיקף ממוצע של כ־1.3%, אך זה הוקפא לעת עתה. כרגע דורשים באוצר ובקרנות או העלאת גיל הפרישה או קיצוץ בפנסיות הוותיקות.

כבר יש מתווה קיים שלפיו גיל הפרישה יועלה בקצב של 3־4 חודשים בשנה, כך שבעוד 11 שנים יגיע ל־65. החל מ־2037 יעלה גיל הפרישה אחת לשלוש שנים על פי השינוי בתוחלת החיים. האוצר רוצה להעביר את התוכנית כחלק מחוק ההסדרים.

הסיבה למתווה זה ולהעלאת גיל הפרישה היא הסבירות שנשים צעירות כיום יגיעו בממוצע לגיל 90 ויותר. כך למעשה הפנסיה שהן מפרישות במשך השנים תספיק להן במשך 30 שנה במצב הנוכחי. גם המוסד לביטוח לאומי סובל מאותה בעיה.  קצבאות הזיקנה שמחלק הביטוח הלאומי מסתכמות בשיעור 29 מיליארד שקל, עלייה של 8% בשנה שליש מסך הקצבאות, והן מהוות אחד מגורמי הסיכון הגדולים לפשיטת רגל של ביטוח לאומי עד 2050.

הביטוח הלאומי פירסם לפני כמה חודשים מתווה משלו ומתון משל האוצר, כך שהשפעתו על נשים בנות 50 ויותר נמוכה. העלאת גיל הפרישה לנשים ל־64 עוכבה עד כה מחשש להשלכות החברתיות שלה בעיקר על נשים העובדות במקצועות הכרוכים בעבודה פיזית. אחת הסיבות להתנגדות היא שנשים עובדות במקצועות שוחקים יותר כמו טיפול וניקיון, ולכן העלאת גיל הפרישה תקשה עליהן עד מאוד.

באוצר מתכננים כי לצד העלאת גיל הפרישה  תוגדל תקופת האבטלה ל־10 חודשים לנשים בנות 60 ויותר וכספים שיושקעו בהכשרות מקצועיות. עם זאת, כלום מהצעדים הללו לא נכתב בתזכיר.

נוסף להתנגדות  בשל המקצועות השוחקים המתנגדים גם מציינים שנשים רבות כבר כך לא מוצאות עבודה בגילים האלו ואילו דווקא חצי ממשיך לעבוד לאחר גיל הפרישה. והמובטלות הן הנפגעות העיקריות מכך כי ייאלצו להמתין שנתיים נוספות בטרם יקבלו את קצבת הזקנה. אם תבחרנה להקדים את משיכת כספי הפנסיה, קצבתן תיפגע בשיעור של כ-12%. עם זאת, בתוכנית ביטוח לאומי מציינים שיהיו פתרונות כמו הבטחת הכנסה בדיוק לנשיים אלו. זה לא הולך להיות קל.

לא יקוצצו קרנות הפנסיה הוותיקות – במקום יועלה גיל הפרישה לנשים

התוכנית להגדלת גיל הפרישה לנשים