חדשות    

התוכנית להגדלת גיל הפרישה לנשים

pixabay
מעודכן ל-05/2019

התוכנית של ביטוח לאומי מציעה גיל פרישה דיפרנציאלי לנשים, כך בת 62 היום תפרוש כבר עכשיו, בת 40 בגיל 66 ובת 18 בגיל 67

בימים אלו גובש בביטוח לאומי מתווה להעלאת גיל הזכאות לקצבת אזרח ותיק באופן דיפרנציאלי לפי גילאי הנשים, והמטרה היא לצמצם את הגירעון של המוסד. על פי התוכנית בנות 18 כיום יפרשו בגיל 67, לעומת גיל 62 הקיים כיום. גיבוש התוכנית נעשה בשל מניעת ההחלטה להעלות את גיל הפרישה לנשים, שהייתה אמורה להתבצע – אך הוקפאה בשל גורמים פוליטיים.

בענף אומרים שההצעה של ביטוח לאומי הוגנת יותר מההצעות הכוללניות להעלאת גיל הפרישה לנשים. לפי הצעת ביטוח לאומי, גיל הזכאות לקבלת הקצבה יהיה דינמי, בהתאם לשינוי בתוחלת החיים. כיום, משך התקופה בה מקבלת אישה קצבת אזרח ותיק מהווה בממוצע 29% מחייה, לעומת 21% אצל גברים, ולאור העלייה בתוחלת החיים – שיעור זה רק הולך וגדל.

בביטוח לאומי מציעים לקבע את האחוז הרצוי, ובהתאם לכך לקבוע את גיל הפרישה לכל שנתון. המשמעות היא שאם השיעור יישאר על 29% כפי שקיים היום, אז גיל הפרישה לנשים יעלה באופן הדרגתי במשך 44 שנים מגיל 62 ל-67.

ביטוח לאומי הגיש את ההצעה, כאמור, בעקבות גירעונותיו הגדלים. ההצעה האגרסיבית יותר מדברת על  הפחתת היחס בין משך קבלת הקצבה מתוך תוחלת החיים מ-29% לשיעור 25%. בטווח הקצר מציעים לשקלל את הנוסחה להענקת הקצבה בהתאם לגיל האישה בין הנוסחה הישנה (המתבססת על גיל 62 כגיל פרישה) לנוסחה החדשה, המתבססת על הגיל שיהווה 25% מתוחלת החיים.

לפי הנוסחה המשוקללת, מי שבת 62 היום לא תיפגע ותוכל לפרוש היום. לעומת זאת, אישה בגיל 40, ששילמה במשך מחצית מתקופת העבודה שלה כבר תפרוש רק בהגיעה לגיל 67.

המחסום לתוכניות הוא בעיקר הדרג הפוליטי, שכבר ביטל תוכניות קודמות. החשש הוא שנשים בגילים מבוגרים יתקשו להמשיך ולעבוד מעבר לגיל הפרישה הנוכחי, בין אם בגלל שחיקה ובין אם כי העבודה פיזית. בביטוח לאומי מציינים בתגובה כי יש תנאים מקלים לנשים מעל גיל 55 לקבלת הבטחת הכנסה. עוד אומרים בביטוח לאומי כי יתאפשר סיוע לנשים מהשכבות החלשות בשעת הצורך. או כדברי מנכ"ל ביטוח לאומי: "חובה עלינו כחברה להתחשב בנשים העוסקות במקצועות שוחקים. נהיה שותפים מלאים במתן מענה סוציאלי מתאים לפתרון הסוגיה".

נציין כי כבר עכשיו צפויה פגיעה בקרב עמיתי קרנות הפנסיה הוותיקות, שבקרוב צפויים לספוג הפחתה של יותר מ־1% בקצבה. זאת, כדי לשקף את ההחלטה שמשמעה סבסוד הפרישה המוקדמת של נשים לפנסיה על ידי העמיתים האחרים.

גיל הפרישה האפקטיבי – נשים 65, גברים 68; מעל גיל הפרישה הסטטוטורי

בעיריית כפר סבא אפשר לעבוד אחרי גיל הפרישה בלי בעיה

העלאת גיל הפרישה לנשים תידחה לסוף השנה

קרנית פלוג -;גיל הפרישה יעלה!;