חדשות    

ריבית המשכנתא בדצמבר: 3.57% בצמודה, 3.01% בשקלית

ריבית המשכנתא בחודש דצמבר ירדה בשיעור קל. על פי נתוני בנק ישראל הריבית הצמודה הממוצעת בחודש דצמבר עומדת על 3.57%, לעוןמת 3.6% בחודש שעבר.הריבית ירדה לאורך כל הקו – כלומר לכל התקופות (משכנתאות קצרות וארוכות), אבל הירידה היתה בולטת יותר בריבית לטווח ארוך.

הריבית הצמודה על משכנתא לטווח של מעל 25 שנה עומדת על 3.97%, לעומת 4.04% בחודש הקודם. השפל אגב היה לפני שנתיים וחצי – ריבית  של 2.6%. הריבית הצמודה לטווח של 20 עד 25 שנה עומדת גם על 3.97%, בהשוואה ל-4.12% בחודש הקודם. לכאורה זה לא הגיוני שהריביות לתקופות שונות יהיו זהות – אחרי הכל, ככל שהתקופה ארוכה יותר אז הסיכון גדל ובהתאמה הריבית שהבנק דורש גבוה יותר. עם זאת, יש מצבים שתלויים בביקוש והיצע – ביקוש למשכנתאות  לתקופות מסוימות והיצע לתקופות מסוימות שיוצרות שינויים במחיר. למשל – אם לבנקים יש מקורות  מימון בסכום משמעותי ביחס לעבר, לתקופה של 20 עד 25 שנה, הם מן הסתם, ינסו להקטין אותו – גם דרך  הקטנת הריבית על המשכנתאות לתקופה זו. ובכלל – ככל שהתקופה יותר פופולארית, יותר מבוקשת, ויש בה יותר פעילות, אז צפוי שהריבית בה תהיה יותר נמוכה.

 

ריבית משכנתא שקלית – ירידה קלה בדצמבר

ריבית המשכנתא השקלית, ירדה בחודש דצמבר מ-3.03% ל-3.01%. גם כאן הירידות בולטות לאורך כל התקופות. חשוב להזכיר בהקשר זה, כי הריבית הממוצעת מערבבת ריביות משתנו וריביות קבועות שמראש הן גבוהות יותר. אין בנתוני בנק ישראל הפרדה בין הריביות האלו וחבל.

 

כך או אחרת, הירידה בריבית היא סנטימנט נוסף לקיפאון בשוק הדירות. הקיפאון הזה מיוחס בעיקר לירידה בביקושים לדירות כתוצאה מתוכנית מחיר למשתכן. השאלה אם מאוכזבי התוכנית לא יחזרו לשוק ואז הביקושים יחזרו לעלות? בכל מקרה, בשנה האחרונה קיימים ויכוחים גדולים בין שר האוצר משה כחלון שמסביר שהתוכנית תצליח ותגרום לרבבות ומאות אלפי משפחות דירה לרכוש דירה במחיר נוח, בעוד שמומחי נדל"ן למינהם, טוענים שהתוכנית פונה לקבוצה מסוימת ואין בכוחה להשפיע על מחירי הדירות.

למחשבון מס רכישה

למחשבון מחירי הדירות