רכב ותחבורה    

רכבים ללא נהג יתחילו לנסוע בבר אילן

צילום: NAVIA
מעודכן ל-01/2019

כלי הרכב של חברת  NAVYA ישמשו כשאטלים להסעות ברחבי הקמפוס

המקום הראשון בארץ  שיאפשר את כניסת הרכבים עצמאים ללא נהג הוא אוניברסיטת בר אילן. החל מאפריל 2019. אלו ישמשו כשאטלים עצמאיים להסעות ברחבי הקמפוס. כלי הרכב יהיו של NAVYA  הצרפתית.

NAVYA מפעילה 100 רכבים ב-15 אתרים ברחבי העולם.  ומתמקדת בתחום ההסעות למתחמים סגורים. בישראל יוסעו הנוסעים בישיבה בלבד, והמהירות תוגבל כעת ל־25 קמ"ש.

כלי הרכב תחילה יופעלו בבר אילן בלילות וללא נוסעים עבור בדיקת יעילותם.  לאחר מכן הם יתחילו לנסוע בשעות היום ולהסיע נוסעים. בעתיד מתכננת החברה הסכמים עם אוניברסיטאות נוספות ועם חברות הזנק למטרות מחקר.

מאוניברסיטת בר אילן, שכיום מפעילה שאטלים עם נהג, אומרים: "ההחלטה לעבור למערכת הסעה אוטונומית היא חלק מההתפתחות של האוניברסיטה כמוסד המאמץ חדשנות והתחדשות, לטובת מיליון תושבי גוש דן ועבור עשרות האלפים המגיעים לקמפוס מדי יום. אנחנו שמחים להיות בחזית המחקר והטכנולוגיה בתחום ההיסעים האוטונומיים".

אבל מתי יגיע הרכב האוטונומי לכבישים

הדען הראשי של משרד התחבורה, ד"ר שי סופר, אומר כי כבר ב-2020 הרכב האוטונומי ייסע בכבישי ישראל. כיום נעות מכוניות בעלות פונקציות אוטונומיות, בין היתר למטרות שליחות,  וייתכן שבעוד כמה שנים מהיום אנשים לא יורשו לנהוג ברכב רגיל בכבישים ציבוריים. היתרון שמצפים לו הוא עולם ללא תאונות. משרד התחבורה נערך טכנולוגית למהפכה זו ובקרוב מתכנן להקצות שטח בדרום הארץ שישמש כשדה ניסוי לרכב האוטונומי.

משרד התחבורה כבר עמל מאוד על ההיבטים הרגולטוריים לקראת כניסתו של הרכב האוטונומי לארץ. המדען הראשי כבר הנחה צוות של סטודנטים למשפטיםמ מהמרכז הבינתחומי בהרצליה אשר יהיו אמונים על חיבור המלצות לרגולציה משפטית בכל הקשור לרכבים העצמאיים וביניהן שאלה שהרבה מתלבטים בה:  על מי האחריות במקרה של תאונה. הנושא עלה לא מזמן לסדר היום  כאשר לא לפני זמן רב ביקר שר התחבורה האמריקני בישראל ואז הוסכם על שיתוף פעולה עתידי בין שתי המדינות בנושא קידום הרכב האוטונומי

מובילאיי תשיק מוניות אוטונומיות בתל אביב

רכב אוטונומי – גימיק או מציאות?

טויוטה משקיעה באובר – צעד נוסף לקראת החזון האוטונומי