חדשות    

"רפואת השיקום סובלת ממחסור ברופאים"

 550 איש השתתפו בכנס האיגוד הישראלי לרפואה פיזיקלית ושיקום, אשר נערך בשבוע שעבר (18-19.12) במרכז הכנסים AVENUE שבקרית שדה התעופה. הכנס התמקד בהיבטים השונים של העשייה הטיפולית, וכלל את מיטב המטפלים בתחומי השיקום השונים – רופאי שיקום ואנשי מקצועות הטיפול הנלווים,  בהם פיזיותרפיסטים, מרפאים בעיסוק, קלינאי תקשורת ועוד. כמו כן בכנס הוצגו הטכנולוגיות החדשניות ביותר בתחום הרפואה השיקומית.

ד"ר ירון סחר, יו"ר איגוד השיקום ויו"ר הכנס התייחס למחסור ברופאים בתחום, ואמר: "רפואת השיקום היא מקצוע מרתק, מי שבוחר להקדיש את חייו לשיקום אנשים עם מוגבלויות, עושה זאת מתחושת שליחות עמוקה ואהבת אדם. רופא השיקום מקבל אליו אדם בשיא השבר שלו בחייו, שעדיין לא מבין לגמרי את המוגבלות שלו, ומלווה אותו כברת דרך בשאיפה לעצמאות. הרפואה השיקומית מצריכה ניהול תמידי של צוות המורכב ממגוון רחב של אנשי מקצוע. תוצאות הטיפול השיקומי הן ארוכות טווח, אנו לא מסתכלים על מה המטופל איבד , אלא מה נותר לו ואיך הוא מביא אותו למירב ההישגים בחיים, יחד עם המגבלה החדשה שלו.

"למרות שהמקצוע שלנו הוא אחד המרתקים והמספקים בעיני שיש בתחום הרפואה, הוא סובל ממחסור ברופאים. כיום ישנם כ-100 רופאי שיקום בישראל, עשירית ממדינות מפותחות באירופה ביחס לאוכלוסייה. עם זאת אנו מטפלים מידי שנה ב-15 אלף איש אשר לוקים בשבץ מוחי, ב- 20 אלף אנשים הסובלים מפגיעות ראש, כ-6,000 אשר שוברים את צוואר הירך מידי שנה, כ-1,000 שעוברים קטיעת גפיים, כ-500 נפגעים בחוט השדרה ועוד מקרים רבים אחרים כמו אלפי חולי סרטן, טרשת נפוצה. היעדר המודעות למקצוע הרפואה השיקומית מונע מסטודנטים רבים מלהתמחות בתחום, ועקב כך נוצר עומס בלתי נסבל על המערכת, כאשר הנפגעים הישירים מכך הם ציבור המטופלים שלנו. תופעה זו חייבת להיפסק, איגוד השיקום שם לעצמו למטרה להעלות את המודעות למקצוע המרתק שלנו ופעול להגדלת שיעור רופאי השיקום בישראל".

בין המושבים שנערכו בכנס: מושב סודות ויסודות בשיקום מיני שנערך בידי צוות המרפאה לשיקום וטיפול מיני, במרכז הרפואי שיקומי רעות. המושב שאותו הנחה פרופ' רפי חרותי, הועלה מתוך ההבנה שאנשי מקצוע שאינם שיקומיים חשים אי נוחות לשוחח על מיניות ועקב כך מטופלים רבים אינם מקבלים מענה מספק בתחום זה.

כמו כן, נערך מושב בנושא שיקום תעסוקתי בהנחיית פרופ' נאוה רצון, מהחוג לריפוי בעיסוק, בפקולטה לרפואה באוניברסיטת ת"א; ופרופ' גבי זייליג, מנהל המחלקה לשיקום נוירולוגי, בבי"ח שיבא. המושב עסק באיתור מוקדם של חסמים המקשים על אנשים עם מוגבלויות להשתתף בעבודה; דרכי ההתערבות לשילוב אנשים עם מוגבלות בעולם העבודה ולשילובם מחדש במגוון עיסוקים נוספים. כמו כן, מקומו של השיקום התעסוקתי בשלבי השיקום הרפואי-תפקודי  וחשיבות החזרה המוקדמת לעבודה בהתבסס על מחקרים נרחבים בתחום.

עוד מהנושאים שעלו בכנס: שיקום נירולוגי כולל יכולות מוטוריות לאחר אירועי שבץ, בקרת תנועה וטיפול שיקומי באנשים עם הפרעה במצב ההכרה. שיקום אורתופדי, שיקום באוכלוסייה גריאטרית, שיקום במצבים כרוניים, שיקום נפגעי חוט שדרה ושיקום ילדים עם מגוון פגיעות כמפורט כמו גם מצבים התפתחותיים.

מהן הזכויות הרפואיות של ילדים ובוגרים בספקטרום האוטיסטי?

ביטוח בריאות בקופת החולים – מה אנחנו מקבלים? מה זה שב"ן? והאם זה מספיק?