חדשות    

רשות ני"ע פותחת את שוק האיגוח הציבורי: "נתיב חדש ואטרקטיבי לגיוס מקורות מימון"

ענת גוואטה, יו"ר ני"ע. צילום: ענבל מרמרי

עסקת איגוח היא עסקה שבה מונפקות תעודות התחייבות שפירעונן מובטח על ידי תזרים מזומנים צפוי ומוגדר, הנובע מתיק אשראי הכולל נכסים מגבים. פתיחת השוק הציבורי עשויה לגוון את אפשרויות המימון של עסקים קטנים ובינוניים

רשות ניירות ערך פותחת את שוק האיגוח הציבורי. זאת במטרה לייצר לעסקים מקור מימון נוסף, וכתוצאה מכך לסייע בצמיחת המשק.

מסמך שפרסמה הרשות בנושא נועד להדריך גופים השוקלים עסקאות איגוח ציבוריות באשר לשאלות הצפויות להיבחן במסגרת בדיקת תשקיפים, ולייצר פשטות, שקיפות וסטנדרטיזציה עם התפתחות שוק זה.

כך הסבירה את ההחלטה יו"ר רשות ניירות ערך ענת גואטה: "פתיחת שוק איגוח ציבורי בישראל, בייחוד בעת הזו, עשויה לתרום לצמיחה במשק. עסקאות איגוח הן נתיב חדש, מהיר ואטרקטיבי שיפתח בעתיד לחברות ולעסקים קטנים ובינוניים דרכים חדשות לגייס מקורות מימון, ואלו יאפשרו להם להרחיב את פעילותם ובכך להניע את גלגלי המשק.

"לצד פעילות הליבה שלנו לשמירה על שוק הון הוגן עבור ציבור המשקיעים, נדבך נוסף משמעותי הוא בפיתוח ושכלול שוק הון מתקדם, חדשני ואטרקטיבי. לצורך כך, אנו בונים תשתית רגולטורית למכשירים פיננסיים שייצרו אפשרויות מימון חדשות הנדרשות למשק, בייחוד בימים אלו כמו אויר לנשימה".

מהי עסקת איגוח?

עסקת איגוח היא עסקה שבה מונפקות תעודות התחייבות שפירעונן מובטח על ידי תזרים מזומנים צפוי ומוגדר, הנובע מתיק אשראי הכולל נכסים מגבים.

שוקי איגוח הם תחום צומח, חיוני ומפותח בשוקי ההון בעולם. מדינות רבות בעולם, ובהן ארה"ב ומדינות אירופה, הכירו בתועלות הרבות שביכולתו של שוק איגוח להניב לפיתוח הכלכלה הריאלית ובפרט להזרמת אשראי לעסקים. זאת, מאחר שעסקאות איגוח מאפשרות להביא לפיזור יעיל יותר של הסיכונים בשווקים הפיננסיים, ובכך לספק מקורות מימון נוספים לכלכלה הישראלית ולהעניק גיוון והרחבה של הזדמנויות ההשקעה והחיסכון לציבור.

הלקחים של 2008

אחד הלקחים שנלמדו מהמשבר הפיננסי משנת 2008 הוא שעסקאות איגוח מסובכות ובעלות מבנים מורכבים, הסבו הפסדים ונזקים גדולים במיוחד למשקיעים. זאת, בין היתר, על רקע קשיים מצד המשקיעים בהבנת המכשיר, תמחור ועוד.

בהתאם לכך, רשות ניירות ערך שמה דגש על כך שמאפייניהן של עסקאות האיגוח, אשר ניתן יהיה לקדם בשלב הראשון בישראל, יהיו פשוטים וסטנדרטיים. מאפיינים אלו נשענים בחלקם על תובנות מהרגולציה האמריקאית הרלוונטית ועל מסגרת הרגולציה האירופית הנוגעת לאיגוחים "פשוטים, שקופים וסטנדרטיים" (STS). באופן זה, סבורה הרשות כי ניתן יהיה לאפשר את התפתחותו של שוק האיגוח באופן מדורג ובטוח, וכן לתת מענה לכשלים שהתגלו בשוק האיגוח במשבר שהתרחש בשלהי העשור הקודם. הטמעת המכשיר בשוק תאפשר בעתיד גם בניית מכשירי איגוח מתקדמים יותר.

לצד המגבלות הקשורות למאפייני עסקאות האיגוח, שנועדו להבטיח את פשטותו של המכשיר, מסמך המדיניות של הרשות מדגיש את חשיבותו של דירוג כפול לעסקאות איגוח בשלב הראשון של פיתוח השוק. דירוג במקביל על-ידי שתי חברות דירוג לפחות ממועד ההנפקה ולאורך כל תקופת החיים של איגרות החוב, נועד להגביר את יכולתם של המשקיעים להבין טוב יותר את הסיכונים והסיכויים הנובעים מעסקת האיגוח.

היתרונות של האיגוח הציבורי

לשוק האיגוח הציבורי מספר יתרונות על פני שוק האיגוח הפרטי, בהם השקיפות הנדרשת בהנפקות ציבוריות וכן הנזילות של ניירות הערך; השקיפות תורמת ליכולת להעביר ביקורת על איכותן של הנפקות אלה ולתמחר את ניירות הערך באופן שוטף לאחר ההנפקה בהתבסס, בין היתר, על מחיריהן בבורסה; דרישות הנוגעות להתנהלות הנהלת החברה ושומרי הסף המלווים אותה בעת ההנפקה ואחריה; הפיקוח השוטף של הרשות; האחריות המוטלת מכוח דיני ניירות ערך על המנפיקים; והיכולת לבצע אכיפה במקרה של הפרת הדין. בהיבטים אלה ובהיבטים נוספים, עשוי שוק איגוח ציבורי לצמצם בעיות פוטנציאליות הגלומות בהתפתחותו של שוק איגוח פרטי שהחל להתפתח בישראל.

שוק האיגוח עשוי להוות חלופה ראויה וטובה להעמדת מקורות מימון בהיקף נרחב ובריביות אטרקטיביות יותר ביחס לחלופות הקיימות, ובכך לסייע להתפתחותם של עסקים קטנים ובינוניים ולצמיחה הכלכלית בישראל.

רשות ני"ע פועלת להסדיר את תחום האנליסטים