לימודים    

שחמט – איפה לומדים, כמה זה עולה ואיך אפשר להפוך את התחביב למקצוע?

pixabay

מעודכן ל-06/2019

השחמט, המכונה גם אישקוקי או משחק המלכים, הוא אחד המשחקים המורכבים ביותר שקיימים, ואף על פי כן – אחד הנפוצים והאהובים שבהם. משחק זה, המשוחק ברחבי העולם כבר מאות שנים, בניגוד למרבית משחקי הלוח האחרים, נחשב לענף ספורט – וממש כמו בכדורגל, כדורעף או כדורסל, השחקנים המקצועיים (שחמטאים) זוכים לתהילה ושמם נישא בפי כול.

מקור השם שחמט הוא בפרסית ("שאה מט" בתרגום חופשי – "המלך מת" או "המלך משותק". הניצחון במשחק מושג כשאחד המלכים מאוים, במצב שבו הוא אינו יכול לעצור את האיום נגדו או להימלט ממנו.

איפה לומדים וכמה זה עולה?

  • עמותת צ.ל.ש (צעירים לומדים שחמט) – מתנדבי עמותת צ.ל.ש מדריכים קבוצות שחמט חינוכיות ברחבי הארץ, במטרה לפתח חשיבה, להטמיע ערכים וליצור סביבה התומכת בהתפתחות אישית.

כמה עולה? הלימודים נעשים בהתנדבות.

איפה? בבתי ספר ברחבי הארץ.

למי מיועד? קהל היעד של העמותה הוא ילדים ובני נוער החיים באזורי פריפריה גיאוגרפית וכלכלית, בעלי יכולת חשיבה ופוטנציאל בתחום הלימודי והחברתי.

במהלך שנת הלימודים הילדים לומדים את משחק השחמט ונחשפים לערכי ורוח המשחק. ילדי העמותה עוברים תהליך של העצמה וגילוי הפוטנציאל הטמון בהם.

לב הפעילות הוא המפגשים השבועיים של קבוצות הילדים עם המדריכים. במפגש בן שעתיים המתקיים בבית הספר, עוברים הילדים שיעור שחמט, בו לצד לימוד החומר המקצועי שמים דגש גם על חיבור תכני השחמט לחיים מחוץ למשחק – כבוד, סבלנות, סוף מעשה במחשבה תחילה, ועוד ועוד – וכמובן משחקים שחמט. האווירה בשיעור נינוחה ופתוחה יותר, ומאפשרת לילדים מרחב להירגע, להתבטא, ולהכיר את המדריך, שאינו מורה "רגיל" בבית הספר.

הלימוד מתבצע בקבוצה, כשהאווירה בה והיחסים בין חבריה מהווים ערך ומטרה בפני עצמם. מלבד הפעילות השגרתית לאורך השנה, הקבוצות משתתפות בסיורים ופעילויות מחוץ לבית הספר, בטורנירים עירוניים ובאירועי שיא.

העמותה פועלת משנת 2007. במהלך השנים הדריכו בעמותה מאות מדריכים, ואלפי ילדים למדו שחמט ונחשפו לתכנים מקצועיים וחינוכיים.

חוגי שחמט – לילדים ולמבוגרים

בשנים האחרונות חוגי השחמט חוזרים לאופנה וילדים בכל הגילים נרשמים לחוג שחמט במכון מפורסם יותר או פחות. לעיתים הם מגיעים אל חוג שחמט בגלל תקוות ההורים לשיפור יכולות כלשהן, פעמים אחרות הם פשוט אוהבים לשחק. אחרי הכול, מדובר באחד התחביבים המעולים שהם גם מועילים וגם מהנים. אגב, זהו גם אחד מאותם תחביבים שיגרום לכם למצוא חברים חדשים בעלי אותו עניין בתוך חוג המשחק.

למעוניינים להיכנס אל לימודי קורסים רציניים יותר בשחמט, ישנן שלל אופציות אפשריות. גם למבוגרים ומתבגרים מתקיימים שלל סדנאות, חוגים, קורסים ואפילו לימודי משחקי עבר מפורסמים על כל הניתוחים. נשאלת רק השאלה מה אתם מחפשים מאותן סדנאות ואילו קורסים יספקו אתכם. מחיר לימודי שחמט למבוגרים יכול להיות מעט פחות יקר מאשר חוגים לילדים, אך גם צפופים יותר מבחינת האנשים. אם תרצו בקורס עם מעט אנשים, תצטרכו לשלם מחיר דומה לזה של חוגי הילדים ואולי אף יותר- בהתאם למורה ולמכון.

כמה עולה? מחירו של החוג נע בין עשרות למאות שקלים והוא נקבע על פי מספר פרמטרים:

  • מקצועיות הקורס: ככל שרמת החוג גבוהה ומקצועית יותר, כך עולה מחיר החוג. ישנם חוגי שחמט שמשתתפים בתחרויות ארציות ואף עולמיות.
  • גודל הקבוצה: ככל שהקבוצה גדולה יותר, כך מחיר החוג נמוך יותר. אימון בקבוצות גדולות תורם להגדלת המעגל החברתי של הילד, כך שכדאי לקחת זאת בחשבון ללא קשר למחיר
  • גיל הלומדים: עם הגיל המחיר עולה;
  • חוג במתנ"ס יוזיל משמעותית את העלויות שכן חלק מהן יהיו מסובסדות.

טווחי מחירים עבור חוג שחמט:

חוג שחמט לילדים – 100-150 שקל

חוג שחמט למבוגרים – 100-200 שקל

לימודי הכשרת מורי ומדריכי שחמט במכללות

השחמט אינו רק משחק מהנה, המספק לחובביו שעות ארוכות של אתגר ועניין, הוא אף תורם רבות לפיתוח יכולות קוגניטיביות ושכליות – הוא מערב ומועיל ליצירתיות וליכולת הניתוח, לפתרון בעיות ולפיתוח החשיבה האסטרטגית ועוד, ועל כן המשחק יכול לתרום המון להתפתחותם של ילדים ומבוגרים כאחד.

אם אתם אוהבים לבלות את זמנכם מול לוח השחמט – אתם יכולים להפוך את התחביב המרתק והמאתגר למקצוע, ולהתחיל לעסוק בהוראת והדרכת שח, ולהחדיר בליבותיהם של שחקנים מתחילים את האהבה למשחק, לטפח את כישרונם במשחק ואולי אף לעזור בגידולו של אלוף השחמט העולמי הבא.

תוכלו לבלות בהדרכת שח את מרב זמנכם או להעביר שיעורים אחדים בשבוע, וליהנות מתוספת הכנסה נאה, המלווה בהנאה גדולה.

מה לומדים? קורס מדריכי השח, הנמשך בדרך כלל חודשים ספורים בלבד, יקנה לכם את מיטב הידע, המיומנויות והכלים הדרושים למדריך השח האיכותי, כך שתוכלו להשתלב בעבודה בה תוכלו לעזור "לגדל" דורות חדשים של שחקנים במשחק המלכים.

נושאי הלימוד בקורס משתנים מעט בין מוסד לימודים למשנהו, אך לרוב הלימודים כוללים את הנושאים והתכנים הבאים: תורת האימון, ההיסטוריה של משחק השחמט, הכנה תיאורטית למשחק, חוקי המשחק, שיטות הדרכה בשחמט, קומפוזיציה שחמטית, תרומת השחמט להתפתחות הקוגניטיבית, הדרכת שחמט לילדים, מתודיקה ואסטרטגיה במשחק, טקטיקות ותחבולות, אינטרנט ומחשבים בשחמט, תוכנות ללימוד שחמט, חשיבה יצירתית בשחמט, ארגון וניהול אירועי שחמט, פסיכולוגיה בחינוך ועוד שלל נושאי לימוד ותרגולים.

תנאי קבלה: דרישות הסף משתנות מעט בין מוסד לימודים למשנהו ובין מכללה לרעותה, אך בדרך כלל נדרשים המועמדים להיות בני 16 ומעלה (בחלק מהמוסדות הקבלה היא מגיל 18), המכירים את חוקי המשחק. חלק ממוסדות הלימוד דורשים רמת משחק גבוהה בשחמט, ולעיתים מתקיימים מבחנים הבודקים את רמת המשחק של המועמד.

כמו כן, הלומדים צריכים לעבור ריאיון קבלה, הבודק את מידת התאמת המועמד ללימודים ולעיסוק בתחום. בחלק ממוסדות הלימוד הקבלה תתאפשר רק לבוגרי 12 שנות לימוד, ולעיתים אף לבעלי תעודת בגרות מלאה בלבד.

לימודי שחמט ברשת – בחינם

אתר השחמט הישראלי – ichess. באתר ניתן לשחק שחמט און ליין עם חברים ונגד המחשב, לפתור בעיות שחמט מרתקות, לשחק משחקי שחמט-בהתכתבות יסודיים ואיכותיים, להשתתף בטורנירים, לקרוא וללמוד מאוסף הכתבות שבאתר ועוד.

תוכנות ללימוד שחמט

ניתן להוריד את המהדורה החינמית של שחמט 2012 (Chess 2012) לווינדווס (Windows), המציעה לשחקנים שש רמות משחק. שחקנים ותיקים יוכלו לדלג ישר לרמה מתקדמת ואילו חדשים ימצאו ברמת המתחילים דרך מצוינת להכיר את הכללים ולרכוש מיומנות ואפשרות להתאמן. התוכנה מכילה את כל מערכת החוקים של המשחק ומספקת דרך מצוינת ללמוד לבד את המשחק.