חינוך פיננסי    

שיעור בכלכלה: טיפים להורים בנושא חינוך פיננסי

מעודכן ל-01/2020

המתבגרים שלכם עדיין חושבים שכסף גדל על העצים? האחריות ללמד את ילדיכם להיות צרכנים נבונים היודעים להתנהל פיננסית, מונחת על הכתפיים שלכם התחילו לפעול כבר היום כדי לדאוג להם לעתיד בטוח

בעידן השפע של ימינו, הורים רבים מעתירים על ילדיהם מכל טוב אך שוכחים ללמד אותם על ערכו של הכסף ואיך מתנהלים איתו. אז אם אף אחד עוד לא גילה לכם, חלק מתפקידכם כהורים הוא להטמיע בילדיכם את יסודות ההבנה הכלכלית, שבעזרתה הם יוכלו ללמוד להיות צרכנים נבונים ומתוכננים בבגרותם. לפניכם כמה עצות שיעזרו לכם ללוות את ילדיכם בצעדים הראשונים שלהם בעולם הממון.

1 . תכננו ביחד תקציב אישי

החל מגיל בית ספר מומלץ לסכם עם הילדים על מתן דמי כיס שבועיים. ההרגל הזה יסייע להם ללמוד להתנהל בעצמם עם התקציב: לתכנן את ההוצאות אל מול ההכנסות, לתעדף את הצרכים והרצונות, לדחות סיפוקים, להימנע מבזבוז ואפילו לנסות לחסוך.  דונו יחד על גובה דמי הכיס ונסו להגיע להחלטה משותפת על סכום – שייקח בחשבון גם את רצונותיהם וגם את מגבלותיכם.

  1. פתחו לילדיכם חשבון בנק:

ניתן לפתוח חשבון בנק  לילד כבר מגיל 14, בליווי ההורים, ומגיל 16 ניתן גם לקבל  כרטיס אשראי. זאת הזדמנות מצוינת להתחיל ב”אימונים בשטח”: הפקידו בחשבון את הצ’ק שקיבלו כמתנת יום הולדת, את הכסף שהרוויחו בבייביסיטר ואפילו את דמי הכיס. בדקו איתם יחד באתר הבנק באינטרנט – ודברו על הפעילות בחשבון: כמה כסף נכנס לחשבון, כמה יצא ממנו, איך ניתן לאזן בין ההוצאות להכנסות? הכירו להם מושגי יסוד: פיקדונות, הלוואות, ריביות, עמלות, והסבירו את משמעותם.

  1. מצאו יחד על דרכים יצירתיות לחיסכון:

האם המתבגר שלכם יהיה מוכן לוותר על קניית כריכים במזנון בית הספר, לטובת כריכים טעימים שתכינו בבית? אולי אפשר להחליף ספרים בספריה במקום לקנות אותם בחנות? האם הטינאייג’רית עשויה להידלק על הקונספט של חנויות וינטג’? ואולי בכלל אפשר לוותר על הגינס העשירי שהיא תכננה לקנות? אפשר גם לחבר את הדיון לצרכנות נבונה בפן הערכי, המוסרי והירוק שלה. יש ילדים ונערים שיתחברו לצורך בהתנהלות שקולה וחסכונית, דווקא מהכיוון הזה.

  1. הדור שנולד עם הסלולרי ביד:

החיים של הילדים סובבים סביב הסלולרי? אפשר להשתמש בכך לצורך שיעור בצרכנות נבונה: הציעו למתבגרים לבקש מהבנק לשלוח הודעת sms שבועית עם היתרה בחשבונם, וכן התראות על חיובים או זיכויים בסכומים של מעל 50 שקל. כך תלמדו אותם להיות עם אצבע על הדופק – וזה הבסיס של התנהלות כלכלית מושכלת.

  1. הכירו להם את האפליקציות הבנקאיות:

אפליקציות בנקאיות הן דרך מעולה להתנסות בפעילות בחשבון – באמצעות ממשק נוח, ידידותי ומתקדם. כיום כל הבנקים מציעים אפליקציות לסמארטפון, שבאמצעותן ניתנת גישה למידע בחשבון האישי, ואפשר לבצע מגוון פעולות ולקבל עדכון על הטבות בחשבון. זה נוח ואטרקטיבי בעיקר עבור הלקוחות הצעירים וה”מקוונים” שמתגוררים אצלכם בבית.

איך מלמדים ילדים לחסוך במשאבים

אמא, תקני לי – איך מחנכים ילדים להתנהלות כלכלית נכונה