חדשות    

אמא, תקני לי – איך מחנכים ילדים להתנהלות כלכלית נכונה

"אמא, בא לי",  "אבא, אבל לכולם יש", "אבל אני רוצה – אלו רק חלק ממה שההורים שומעים מילדיהם. לפעמים קונים, לפעמים לא, אך היענות רבה מדי לדרישות מלמדת את הילד שאין חשיבות לכסף, שאפשר לצרוך בלי הגבלה ושתמיד יהיה מה שרוצים.

הרגלים נכונים כבר מגיל צעיר  הם מה שישפיע על התנהלות כלכלית נכונה גם בעתיד, אפילו בסכומים קטנים. הסבירו לילדים  על שליטה בהוצאות וחשיבות החסכונות.

איך מתחילים? קודם כול מתחילים בדיבור, מסבירים על חשיבות הכסף, שאם קונים יותר ויותר, לא נשאר במה לקנות. הסבירו על החשיבות של דחיית סיפוקים עבור מטרות גדולות, חסכונות ועוד. זכרו, באף מקום לא מלמדים אותם להתנהל עם כסף והוצאות.

עכשיו הגיע הזמן לתרגל:  לפני שמתחילים כדאי להתאים את התרגיל לגיל הילד. בגיל צעיר ילדים מכירים מספרים ויכולים להשוות בין מספר גבוה לנמוך, גם אם עדיין אינם יודעים לחשב.

דמי כיס הם דרך טובה לשלוט בתקציב, אפשר כבר בגיל צעיר להקצות סכומים נמוכים ולהסביר לילדים על כך. לא חייבים לתת את הכסף פיזית.

נושאים שאפשר לדבר עליהם עם הילדים: תקציב משפחתי, בניית חיסכון, בגילים מאוחר יותר אפשר לדבר על פתיחת חשבון ופיקדונות והשקעות. היעזרו  במשחקים כמו מונופול או פתחו רעיונות יצירתייים שלכם. אם קשה אפשר להיעזר באתרי האינטרנט להסכם  דמי כיס למשל או משחקים שונים באינטרנט. חלק מהמשחקים  מבוססים על טריוויה וחלק על סימולציות. אפשר לקרוא בהרבה פה: מחשב, משחקים וסיורים – כלים ללימוד חינוך פיננסי.

גם באפט המליץ על כמה שיטות ללמד את הילדים והראשונה אינה נוגעת דווקא לכסף אלא ללמד שזה דווקא בסדר להיכשל. עוד הוא מדבר על הבנה בין ערך למחיר, ללמד את הילדים להבחין בין הערך האמיתי של המוצר למחיר שלו, כך למשל אפשר להראות שמוצרים זהים יקרים יותר רק בגלל מיתוג. לעצות נוספות של באפט: העצות של וורן באפט לחינוך פיננסי

העצות של וורן באפט לחינוך פיננסי

מחשב, משחקים וסיורים – כלים ללימוד חינוך פיננסי