אחזקת דירה    

שיפוץ הדירה – לא להיבהל, זה בסוף משתלם!

מעודכן ל-03/2022

שיפוץ כדאי או לא?

רובנו מעדיף שלא להיכנס לזה, אנחנו חושבים על אבק ובלגן כמו באתר בנייה, אנחנו לא מבינים איך אפשר לגור בדירה שמשפצים, אנחנו נרתעים מהויכוחים והמריבות מול השיפוצניק ושאר אנשי המקצוע – איש האלומיניום, איש המזגנים, החשמלאי, האינסטלטור. אנחנו גם חוששים מאוד מהיחסים בינינו – שיפוצים ובניית בית הם מהסיבות העיקריות לגירושים. שליש מהזוגות המתגרשים הם זוגות שבונים בית או משפצים (שיפוץ רחב). כן, קחו את זה בחשבון, ובכל זאת,  אם הגעתם לסוף התהליך אז אתם עומדים ליהנות, לאחר כמה חודשים של שיפוץ, אתם נכנסים לדירה שכך דמיינתם אותה – חדשה, ריצוף חדש, תאורה חדשה, צביעה כמו שרציתם, מטבח חדש, שינויים בחדרים הפנימיים. כל אחד והדרישות והרצונות שלו, כל אחד ודירת חלומותיו כפוף לתקציב כמובן.

אז אם אתם בעניין שיפוץ דעו לכם שאתם נכנסים לסיפור ארוך, יקר ומייגע, אבל עם סוף טוב (בדרך כלל), שאפשר תמיד לקצר אותו ולהוזיל אותו, וגם תתפלאו – ליהנות ממנו. איך? הנה התשובות, ורגע לפני – הנה מחשבון מנצח שיעזור לכם להעריך ולסכום את הוצאות על השיפוץ – ככה הסיכוי שתחרגו בהוצאות יורד דרמטית – מחשבון – כמה עולה השיפוץ?

להכין רשימה

בשלב ראשון להכין רשימה מפורטת של מה שאתם רוצים לשפץ בדירה – אמבטיה ושירותים בלבד? מטבח? לצבוע את הדירה? ואולי לבטל חדר ולהגדיל את הסלון? שיפוצים יכולים להתחיל באמבטיה ולהיגמר בכל הדירה. זה מסוג הדברים שעליהם אומרים – עם האוכל בא התיאבון. רצוי להרכיב את הרשימה יחד עם בן/בת הזוג כדי להימנע מחיכוכים במהלך התקופה הארוכה והלחוצה של השיפוץ. כבר היו מקרים בהם אחד מבני הזוג החליט על שיפוץ בלי שיתוף פעולה מהצד השני, וזה נגמר אצל עורך דין.


מדריכים קשורים:

מיטה זוגית – כמה עולה? איפה קונים?

מטבח – כמה עולה? איפה קונים?

ארונות – כל מה שצריך לדעת

איך בוחרים סלון?


הכי זול – שיטת "עשה זאת בעצמך"

אם מדובר בצביעה, סיוד, החלפת אריחי האמבטיה ואפילו אמבטיה, או להתחדש בברזים חדשים – לכו לאיקאה, הום סנטר וחנויות "עשה זאת בעצמך" אחרות; תעשו בעצמכם, או גייסו לשם כך את החבר, האח, ואולי הבת דודה מוכשרת בעבודת כפיים? בחנויות עשה זאת בעצמך יש הוראות מפורטות לביצוע העבודה, שיכולה להיות גם חוויה וגם תחסוך לכם הרבה מאד כסף. צביעה עצמית של כל קירות הבית והתקרה בבית בן 3 חדרים תעלה לכם כמה מאות שקלים, אם תעשו את זה לבד. אם תיקחו לשם כך צבעי – המחיר יכול להגיע ל-2,000 שקל לפחות.

רוצים לשפץ את האמבטיה המתקלפת? בעל מקצוע שיפרק את האמבטיה הקיימת, יביא אמבטיה חדשה ויתקין אותה ייקח מכם לפחות 1,200 שקל (כולל האמבטיה החדשה). אתם יכולים לקנות חומר מיוחד לתיקון שריטות באמייל וצבע אפוקסי מיוחד לאמייל, לקרוא את הוראות השימוש, לקרוא על זה באינטרנט (יש אפילו הסברים מפורטים בסרטוני וידיאו  ביוטיוב כמעט לכל עבודת שיפוץ ביתי) ולחסוך יותר מאלף שקל. כמובן, שצריך לקחת בחשבון שעליכם להקדיש זמן לנושא.

אם אתם לא כאלה אנשי "עשה זאת בעצמך", או שהשיפוץ הנדרש הוא גדול בהרבה וכולל שבירה והזזת קירות, נקודות חשמל ועוד, אתם מוזמנים למסע הארוך והיקר יותר של שיפוץ באמצעות בעלי מקצוע.

בחירת בעל המקצוע/ השיפוצניק

חשוב ביותר לבחור איש מקצוע טוב, ועדיף גם הגון. מי שזוכר את המערכון של הגשש החיוור, זוכר גם כיצד שני השיפוצניקים (גברי ושייקה) מתעללים בבעלי הבית (פולי, ז"ל), שכבר מעדיף לוותר על השיפוץ, העיקר להשתחרר משתי העלוקות הלא יעילות. יש לא מעט מקרים בהם שיפוץ החל במחיר מסוים ובסוף הדרך, שילמו הדיירים מחיר גבוה יותר שדרש השיפוצניק. יש מקרים אחרים, שבהם התוצאות של השיפוץ לא היו לשביעות רצון הדיירים, או שנתגלו ליקויים, ולהשיג את השיפוצניק כדי שיתקן – קשה נאד, כי הוא כבר משפץ דירה אחרת…

הדרך הטובה והבטוחה ביותר להגיע לאיש מקצוע טוב והגון היא לקבל המלצה ממכרים ששכרו שיפוצניק והיו מרוצים מהתוצאה. רצוי לבדוק מולם אם מדובר בהיקף שיפוצים דומה, אם הוא עמד במועד אותו הבטיח לסיום השיפוצים, אם הוא הגון ואדיב, וכמובן – מה הייתה הצעת המחיר שלו ואם לא חרג ממנה השיפוץ.

אם אין לכם המלצות, יש רשימות גדולות של בעלי מקצוע באינטרנט, בדפי זהב וכד'. עדיף לבחור שיפוצניקים שגרים בקרבת מקום, זה גם חוסך זמן ותקלות בנוסח –  יש פקקים ואני אגיע מאוחר.

תתחילו להתקשר לכמה שמות שבחרתם (לא להסתפק בראשון ברשימה) ולקבל הצעות מחיר בטלפון. מי שניראה לכם בסדר בשיחת הטלפון, הזמינו אותו לפגישה. בפגישה – סיירו עמו בדירה והראו לו מה דורש שיפוץ. שימו לב לגישה שלו – אם על כל דבר הוא אומר שעדיף להחליף בחדש, או שהוא מזלזל בכם, או במצב הקיים של הדירה – לא בטוח שהוא מהאנשים ההגונים. בקשו שיספר לכם על עבודות שביצע ובקשו המלצות. תדאגו לדבר עם בעלי הבתים שבהם הוא ביצע את השיפוצים.

יש לציין, כי יש שני סוגי שיפוצניקים בעיקרון:

1. קבלן שיפוצים מוסמך שרשום ברשם הקבלנים ככזה (אגב, יש ללמעלה מ-1,200 קבלני שיפוצים רשומים ברשם הקבלנים).

2. שיפוצניק – בעל מקצוע, שאינו רשום ברשם הקבלנים. מהניסיון שנצבר בשוק השיפוצים, שיפוצניק יכול להיות בעל מקצוע טוב יותר מקבלן שיפוצים, וקבלן שיפוצים יכול להיות הגון יותר משיפוצניק ולהיפך. גם המחירים של קבלן שיפוצים יכולים להיות לא פעם נמוכים מאלה של שיפוצניק רגיל, ולהיפך. יש האומרים, שכשמדובר בשיפוץ רחב היקף, שעלותו עשרות אלפי שקלים לפחות, עדיף לקחת קבלן שיפוצים, משום מדובר בבעל רישיון בתחום, וככזה הוא אמור לעמוד בקריטריונים מסוימים ובכללם אמינות, והוא אינו חאפער.

הצעת מחיר

מצאתם שיפוצניק אחד או יותר ששכנע אתכם במקצועיותו והגינותו? הגיע השלב לקבל הצעת מחיר. דעו לכם, שעבודות שיפוצים זולות יותר בחורף; אז אם לא מדובר בעבודות איטום או שיפוץ גג, שמחייבים ביצוע בקיץ, דחו לחורף.

רצוי לקבל הצעות מכמה שיפוצניקים – על ההצעות להיות מפורטות, עם סוגי חומרים (שיהיו בעלי תו תקן, מה שמעיד על איכותם), כתב כמויות מדויק, פירוט כל העבודות הנכללות במחיר, פינוי הפסולת וניקיון (חשוב מאד שקבלן השיפוצים יתחייב לאסוף בצורה מסודרת את הפסולת ולפנות אותה, כי – א. אתם צפויים להרגיז את השכנים. ב. אתם חשופים לקנסות מצד הרשות המקומית), תמחור כל סעיף בנפרד וכמובן לוחות זמנים להתקדמות וסיום העבודה כולל קנס על עיכוב או איחור בסיום הפרויקט (לא רוצים לשמוע שהעובד שלו מתחתן, או שאמא שלו אושפזה). כמו בכל מו"מ – תתמקחו.

ודאו מראש ובכתב עם השיפוצניק, מה קורה אם שיפוץ חלק מסוים גורר תיקונים נוספים כתוצאה מהשיפוץ (תוספת נקודות חשמל, הזזת צינור מים בגלל הסרת קיר, למשל). מדובר בעלויות נוספות, שכדאי שיהיו בהצעת המחיר, כדי שלא יקרה המצב שבו השיפוצניק מודיע לכם על הבעיה ברגע האחרון ומעלה את המחיר, בלי שיש לכם יכולת להתמקח.

במסגרת הצעת המחיר תדרשו לשלם בתשלומים, בהתאם להתקדמות בעבודה – זה מקובל בתחום ומתמרץ את השיפוצניק להתקדם בעבודה בהתאם לתכנית ולהשלים את הפרויקט.

כדאי מאוד שלשיפוצניק שלכם יהיה ביטוח צד ג' – זה מעיד על רצינותו ומקצועיותו של האיש, וגם מבטיח לכם כיסוי במקרה שייגרם נזק משני לבניין, לדירה או שאחד מבני המשפחה ייפגע גופנית במהלך העבודות. תמיד אפשר לתבוע את איש המקצוע, אבל במקרים קשים הוא גם לא יוכל לעמוד בגובה הפיצוי.

אז כמה זה יעלה לכם?

ברור שאין כאן מחיר קבוע, והכל תלוי ב- מה אתם משפצים, כמה אתם משפצים ובאילו חומרים אתם משתמשים. החלפת מטבח יכולה לעלות 15 אלף שקל וגם 60 אלף שקל (ואף יותר); שיפוץ חדר אמבטיה יכול לעלות בין 9 ל-18 אלף שקל. במילים אחרות – אתם יכולים לסגור שיפוץ כללי ב-50 אלף שקל וגם ב-500 אלף שקל (בהמשך הרחבה על העלויות – כמה עולה שיפוץ?)

כלל ברזל בשיפוצים – תמיד יהיו חריגות בתקציב שחשבתם עליו. לכן, את הצעת המחיר תבקשו לאחר שהגדרתם לעצמכם תקציב שיש בו עודף מסוים (20%) על כל צרה שלא תבוא בדרך. בכל מצב ובכל שלב תתייעצו לגבי האפשרות להוזלה, גם אם השיפוצניק אומר לכם – אל תתפשרו. למשל, פרקט בחדרים זול מריצוף, ברזים שהם לא מותג, אבל עומדים בתקן הישראלי, גם הם זולים יותר.

ריצוף –  ריצוף פשוט (למחסן, מרפסת וכד') –  25-29 שקל למ"ר. גרניט פורצלן – 60X60 – 150-250 שקל למ"ר. 80X80 – 110-260 שקל למ"ר.

ריצוף שיש: מידות 60X30 או 60X40 – 150-250 שקל למ"ר; 60X60 300-250 שקל למ"ר; 80X80 למ"ר – 350-500 שקל למ"ר.

פרקט – מחיר המוצר עצמו נע בין 60 ועד 400 שקל למ"ר. הפער במחירים נובע בין היתר אם מדובר בפרקט עץ או למינציה (סינתטי), עוביו, ארץ המוצא שלו – סיני זול יותר, גרמני, או בלגי הם היקרים ביותר, מידת השחיקה וגם הצבע.

התקנת פרקט בידי איש מקצוע – פרקט למינציה (הנחה צפה על ידי חיבור לוח אחד של פרקט למינציה ללוח מקביל לו כשהחריץ בשולי לוח הפרקט נכנס אחד בתוך השני) בין 30–50 שקל למ"ר. פרקט עץ (באמצעות הדבקה)- בין 60 ל-90 שקל למ"ר.

מחיר התקנת פרקט למינציה (חומר, הובלה ועבודה) בחדר בודד ששטחו 12 מ"ר ינוע בין 1,200 ל-2,500 מ"ר.

דירת 4 חדרים שבה 3 חדרים ירוצפו בפרקט והשאר (סלון מטבח) בגרניט פורצלן, למשל, פלוס ריצוף קרמיקה בחדרי השירותים והאמבטיה – עלות הריצוף הכוללת תנוע בין 11,000 שקל ל-20,000 שקל.

חיפוי –  חיפוי קרמיקה של חדרי רחצה, שירותים ומטבח – 250-300 שקל למ"ר.

צביעה –  צביעת חדר בודד – 1,000-1,200 שקל, צביעת סלון – 2,500-4,000 שקל;  צביעת שירותים ומקלחת –   1,000-2,000 שקל;  צביעת מטבח – 1,500-3,000 שקל

שיפוץ כללי לחדר אמבטיה – שיפוץ פשוט ומהודר הכולל התקנת נקודת מים חמים קרים למקלחות, פלוס אמבטיה אקרילית, פלוס חציבה בקיר ואיטום – 1,300-1,500 שקל;  ריצוף קרמיקה לחדר אמבטיה 10 מ"ר – 1,500 שקל; חיפוי קרמיקה  לגובה 1.80 מטר כולל טיח – 2,000 שקל.  כיור חדש -500 שקל.  ברזים חדשים לאמבטיה ולכיור – 500 שקל – סה"כ – כ-6,000 שקל

שיפוץ יוקרתי (כיור שעולה 2,000 שקל ומעלה, ברז שעולה 1,500 שקל ומעלה) יגיע ל-15,000 שקל ויותר –  והשמיים הם הגבול אם תרצו ברזי זהב, ג'קוזי באמבטיה וכד'.

שיפוץ מטבח – עלויות מינימליות של שיפוץ כולל ואיכותי של מטבח סטנדרטי יגיעו לכ-30-35 אלף שקל. לדוגמא, עלות משטח עבודה משיש קיסר כולל כיור תעלה כ-8,000 שקל, ארונות מטבח מפורמייקה 20,000-25,000 שקל, חיפוי קיר בשטח 2 מ"ר קרמיקה – 1,000 שקל. אבל זה המינימום, הממוצע גבוה יותר ב-20%-35% – בקיצור, מטבי יעלה לכם כ-40 אלף שקל ואפילו יותר.

תוספת של אי עם חיפוי שיש קיסר תוסיף עוד 9,000 ₪ לפחות, מחיר הארונות יכול להגיע גם -40 אלף שקל, חיפוי קיר מזכוכית מצבועה – כ-3,000 שקל.

אחריות על השיפוץ

לדרוש כמובן אחריות לתקופה על עבודות השיפוץ במסגרת הצעת המחיר ובסוף העבודות לקבל מסמך כתוב בנושא.

לטובתכם, יש חוק מפורש בעניין אחריות קבלן בכלל וזה כולל גם קבלן שיפוצים (לא רלוונטי לשיפוצניק). כולם נותנים לפחות שנה אחת אחריות. החוק מחייב אחריות גדולה יותר על התקנת צנרת – שנתיים, שקיעת מרצפות – שלוש שנים, עבודות איטום – חמש שנים, קילופים בחיפוי חיצוני של הבניין – שבע שנים.

האם לקחת אדריכל/מעצב לפני שיפוץ?

קודם כל תלוי בהיקף השיפוץ; אם מדובר בשיפוץ קוסמטי של צביעה, החלפת אריחים וכד', אין צורך. אם מדובר בשיפוץ כללי שאמור לשנות את צורת הדירה ואופייה, כדאי לשקול לקחת אדריכל או מעצב פנים. גם אם נדמה לכם, שיש לכם חוש אסתטי מפותח ואתם מעצבים בנשמתכם, אדריכל או מעצב מקצועי יכול להביא לכם פתרונות שלא חשבתם עליהם – כמו, איך להוסיף אור לחדר חשוך יחסית, ניצול יעיל יותר של מערכות (חשמל, מיזוג וכד') שיכולים להוזיל את השיפוץ, בחירת חומרים, הכנת תוכניות נגרות ועוד. הוא גם מלווה אתכם לאורך כל הדרך, כולל מול הרשות המקומית אם יש צורך בהיתר בנייה וכד'.

כמה גובה האדריכל?

אם האדריכל גובה את שכרו לפי שעות עבודה, הקפידו לקבל מראש את שעות העבודה הדרושות, והתמקחו אם יש צורך. ניתן לקבוע את התשלום לאדריכל על פי אחוז מסוים מכלל הפרויקט – זה נע בין 8% לאדריכל מתחיל ועד 20% לאדריכלים בעלי שם. אפשר גם לתמחר לפי כמות המטרים הרבועים בהם מתבצעת עבודת השיפוץ. בכל מקרה, אם אתם לוקחים אדריכל לפני שיפוץ, דעו לכם שמדובר בתוספת של לפחות 5-10 אלף שקל בשיפוצים בינוניים ולרוב משמעותית יותר מכך. בשיפוץ של 200-300 אלף שקל, האדריכל יעלה לכם בסדר גודל של 15 עד 20 אלף שקל.

טיפים חשובים בשיפוץ

1. לא לשכוח את הביטוח!  

רבים שוכחים את עניין הביטוח, או חושבים שזה חלק מחבות הקבלן ולא שואלים על זה. יש לכם אחריות. החובה שלכם היא לבדוק ולוודא שלקבלן יש ביטוח צד ג' וביטוח חבות מעביד. זה לא סתם לבדוק את הפתק שהוא יראה לכם, צריך לבדוק שיש לו ביטוח בסכום הכספי המספק כדי שאם משהו יקרה, והעבודה תיצור נזק לגורם שלישי יהיה כיסוי, אחרת זה יתגלגל עליכם.

צריך גם לבדוק שהעובדים מכוסים – חבות מעביד, ביטוח לאומי, ובכלל – אישורי עבודה. אמנם, הקבלן עצמו מחוייב לכך, אבל אל תסמכו על הקבלן, במקרים רבים הוא חוסך את ההוצאות האלו, ואם יקרה משהו – יפנו אליכם.

2. תעודת אחריות – חובה

יש חוק שמסדיר את האחריות על עבודות שיפוצים. אבל אחריות על מה? בכמה? צריך לפרט בהסכם בינכם לבין הקבלן, את האחריות של הקבלן על העבודה – מה כוללת האחריות, על מה קבלן השיפוצים אחראי, וכן חשוב לציין גם מה האחריות לא כוללת. אל תשאירו דברים פתוחים – דברים פתוחים זה מתכון לצרות, זה עלול ליפול עליכם. האחריות היא גם במועד המסירה של הדירה וגם לאחר מכן – במשך תקופה מסוימת חלה אחריות על תקינות העבודה. אבל יש דברים אפורים – סתימה בכיור בגלל לכלוך – זו אחריות של השיפוצניק? מסתבר שלא. יותר נכון לרוב לא. תעודת האחריות לא כוללת את התקלות האלו. לכן, אם אתם רוצים שזה יהיה חלק מהנושאים באחריות הקבלן, אתם צריכים כמובן להוסיף את זה לתעודת האחריות.

3. איך לבחור קבלן שיפוצים?

חלק גדול מהשיפוצניקים לא נעים להגיד הם חאפרים. אז נכון שהתחום עובר הסדרה, אבל אנשים רבים מתפתים לחאפרים שמציעים הצעות לכאורה אטרקטיביות. במקרים רבים הזול הזה יעלה לכם ביוקר. אם אתם רוצים להימנע צהחאפרים, תבקשו תעודה – קבלני שיפוצים רשומים תחת רשם הקבלנים וזה סוג של תו תקן. אבל זה לא מספיק – אתם צריכים המלצות – המלצות אמיתיות של אנשים שאתם מכירים או סומכים עליהם; אתם צריכים לראות את העבודה של הקבלנים האלו. אתם צריכים לבדוק את הצוות שעובד איתו. יש אתרים שמדרגים קבלנים, ויש פשוט את הקבלן שעשה אצל השכנה, חברה, משפחה, עבודה מצויינת וגם הוא יכול להיות מתאים. בכל מקרה, תעשו שיעורי בית על הקבלן עצמו, ותקבלו הצעות מחיר מכמה קבלנים שנראים לכם, ואז תבחרו.

 

4.  לא לשלם מראש

הרבה פעמים לצערנו – אנשים שילמו לשיפוצניקים ואלו נעלמו עם הכסף. לא לשלם מראש. חלקו את העבודה לחלקים ובכל עמידה באבן דרך תשלמו לקבלן את המגיע לו. אתם צריכים לוודא שהחלק הזה הסתיים, אל תשלמו לפני שהוא סיים את העבודה. ה-יהיה בסדר, לא מתאים לכם אלא לקבלן , אל "תקנו" את "יהיה בסדר" – תוודאו שקיבלתם מה שרציתם ובאיכות טובה. ובכל מקרה – צריך להשאיר סכום כסף לתשלום לאחר סיום העבודה ולאחר ביקורת ומעבר על כל השיפוץ על חלקיו (אינסטחציה, צביעה, מטבח ועוד)

 

5. הכינו תקציב ועקבו אחרי התקציב – למרות שגם כך, סיכוי טוב שתחרגו (בהרבה)

הבעיה הגדולה של השיפוצים שיודעים איך זה מתחיל, אבל לא יודעים איך זה נגמר. חלק גדול מהשיפוצים חורג בעשרות אחוזים ואפילו פי שתיים מהתקציב המקורי. החריגות יכולות לנבוע מתכנון לא נכון, וגם מהפתעות שצצו בדרך. לרוב זה גם וגם. אז למרות שאתם חושבים שאתם יודעים ומבינים ומחושבים, שימו סכום בצד לחריגה. מעבר לכך, ברגע שההסכם עם השיפוצניק לא סגור, ואין כמעט מצב לסגור מראש את כל האפשרויות וההוצאות, אז עלות השיפוץ הולכת וגדלה במקביל לתוספות. חשוב לנסות וסגור את עניין התוספות והתמחור על כל תוספת כבר בשלב החוזה.

אחרת, כל תוספת של הקבלן יכולה להיות בסכום גבוה, ובפועל תוך כדי ניצול של המצב – זה לא היה רשום בתחילת הדרך, וזה עולה 3 אלף שקל – לכו תבדקו עכשיו מה המחיר וגם אם תגלו שהמחיר הוא 2 אלף שקל, מה תעשו – תביאו שיפוצניק אחר? זו בעיה, ואי אפשר להסדיר את כולה, אבל כדאי לנסות ולברר איזה תוספות עלולות להתרחש – כדאי לבדוק אם השכנים, אחרי הכל, הפתעות באינסטלציה, בטיב הקירות ועוד, תלויות בבניין וכנראה עלו בשיפוצים קודמים.

 

6. הסכם בכתב!

אין חוזה בעל פה, אין הסכם בלחיצת יד. זה מתכון לצרות. אם תפעלו כך – תפסידו. הקבלן עלול להיעדר, לא לעמוד בזמנים, לא לעמוד בתקציב, להתווכח אתכם על כל תוספת.  חשוב שיהיה חוזה עבודה מפורט עם  כתב כמויות מלא ועם הסבר מפורט על כל המשימות של הקבלן, גם כאלו שנראות בשלב הראשון שוליות. הכל בפנים. בחוזה אתם צריכים להקפיד על תאריך סיום, תנאי תשלום, מה המשמעות של עיכוב; מה הקנס במידה ויש עיכוב; אחריות – בכתב/ תעודת אחריות צמודה לחוזה. ככל שתקפידו יותר בשלב החוזה, יהיה לכם יותר קל בהמשך.

7. לדברר את השיפוץ לשכנים

לפני שמתחילים בשיפוץ השאירו בקומת הכניסה מכתב ובו הודעה לשכניהם כי אתם מתחילים בשיפוץ ומצטערים על הרעש והסבל שעלול להיגרם כתוצאה מכך. אתם יכולים גם לרשום את מספרי הטלפון שלכם ושל הקבלן – כדי שניתן יהיה לפנות אליכם בכל שאלה או בקשה (או תלונה). במקביל, תדאגו שהקבלן יודע (גם חוזית) כי עליו להשאיר את המעלית ואת השטחים המשותפים נקיים וכי הוא אחראי לנזק שיגרם להם בגלל השיפוץ. בכל סיום יום עבודה, הקבלן צריך לנקות את האזורים המשותפים בבניין.

8. נוכחות וביקורת 

עניין מאוד חשוב בשיפוץ הוא הנוכחות שלכם. אתם צריכים להיות נוכחיים, להיות מעורבים, לשאול שאלות, לבקר את העבודה. אל תתנו לשיפוצניק להבין שהוא קובע הכל. במקרים רבים צצות שאלות בשטח ואם הוא יילך על הגישה שלו היא עשויה להיות הדרך הקלה, הזולה, ואולי הלא נכונה מבחינתכם. הקבלן צריך להיות מפוקח.

בהקשר הביקורת, אפשר לעשות ביקורת חיצונית. יש כאלו שלקוחים מפקח אבל אז העלות עולה משמעותית. ואפשר גם לדרוש ביקורת מהחברות המספקות את הציוד – חברות אינסטלציה, ריצוף שולחות, על פי דרישתכם, נציג מטעמן לבדוק את המערכות לאחר שהותקנו על ידי הקבלן. במידה ואתם מרגישים שמשהו לא תקין ב-100%, פשוט הזמינו נציג שירות של החברה שממנה רכשתם את המוצרים, והוא יוודא שאכן אלה המוצרים והם מותקנים כהלכה.

אז… קחו אוויר, זה תהליך ממש לא פשוט, אבל לרוב כאמור זה משתלם…

מחשבון – כמה עולה השיפוץ?

מדריך – כמה עולה שיפוץ? העלויות שיהיו לכם תוך כדי השיפוץ

לסיכום – מקווים שהמדריך הכניס סדר ותרם מידע לאלה מביניכם שמתכננים שיפוץ. בכל מקרה – הסיפור מרכב וכרוך בהרבה סבלנות מצדכם, כיס גדול וכמה כדורים נגד כאב ראש. בסופו של דבר – תיהנו מהתוצאה, ואולי אפילו תחסכו בכך מאות אלפי שקלים אם הייתם בוחרים שלא לשפץ אלא לעבור מהדירה הישנה שלכם לדירה חדשה.


מדריכים קשורים:

מיטה זוגית – כמה עולה? איפה קונים?

מטבח – כמה עולה? איפה קונים?

ארונות – כל מה שצריך לדעת

איך בוחרים סלון?

מחשבון שיפוצים – בכמה עלו עלויות השיפוץ