שכונות    

שכונת רמת השרון (לבונטין), תל אביב – תעודת זהות

מעודכן ל-05/2019

על השכונה

רמת השרון (לבונטין, החשמל)  היא שכונה שהוקמה בשנות ה-20 של המאה ה-20 בדרום תל אביב. היא כוללת את הרחובות מקווה ישראל, החשמל, לבונטין וברזילי. עם השנים בעקבות הפיכתו של לבונטין לרחוב שוקק מסעדות ובארים רבים קוראים לה שכונת לבונטין. אחרים קוראים לה שכונת החשמל – על שם הרחוב הראשי והגן שבו.

גבולות השכונה

גבולותיה הם הרחובות יהודה הלוי והרכבת מצפון, דרך מנחם בגין מדרום וממזרח, ורחוב אלנבי ממערב. רחובה הראשי של השכונה נקרא בשם: "רחוב החשמל" לכבוד תחנת הכוח הראשונה בארץ שהוקמה ברחוב זה.

היסטוריה

ב-1856 רכש הכומר אלפרד אייזקס מלסטר קרקע מעובדת בשטח של 36 דונמים. הוא ייצג קבוצה שהתארגנה באנגליה ושאפה להקים במקום "משק לדוגמה, שיוכל להניב להם רווחים כלכליים מחקלאות, לצד פעילות מיסיונרית שתתקיים בו. כעבור חודשים ספורים הגיע למקום פול אייזק הרשון, יהודי מומר שפיתח את המקום, חפר בארות ובנה בית מגורים. ב-1869 מסר הרשון את הניהול לחברה ירושלמית, וזו מינתה את יעקב סקינגר, גרמני תושב יפו, לתפקיד מנהל המשק. בתוך מספר שנים נתגלעו חילוקי דעות בין החברה לבין הקבוצה האנגלית, והן הסתכסכו ביניהן. המשק החל לצבור הפסדים, וב-1900 נמכר למשפחת רוק, משפחה ערבית-נוצרית מיפו.

ב-1922 התארגנה קבוצה בשם "ועד קוני פרדס מודל פארם" בראשותו של יוסף רוקח, במטרה לרכוש את הקרקעות ולהקים בה שכונה עברית, בפאתי העיר תל אביב. הם רכשו את הקרקעות ממשפחת רוק, בתוספת שטחים נוספים, וקראו לשכונה שהקימו "רמת השרון", בשל מיקומה בדרך לשרונה. באותה שנה התארגנה קבוצה נוספת שהקימה את המושבה רמת השרון, מצפון לתל אביב, אך באותה העת נקראה מושבה זו בשם "עיר שלום", ורק ב- 1932נקראה אף היא "רמת השרון".

חלק מתושבי השכונה החדשה היו אמידים, והם הקימו בתים מפוארים בסגנונות המקובלים באותה העת. במקביל להקמת השכונה, נחנכה ביוני 1923 תחנת כוח שהוקמה ביוזמתו של פנחס רוטנברג, והיא שהעניקה לרחוב החשמל את שמו. המבנה משמש את חברת החשמל גם כיום, ובסמוך לו הוקם בשנות ה-80 בניין משרדים של החברה, בן 16 קומות, בתכנונו של אברהם יסקי. החברה מחזיקה כיום גם במספר מבנים נוספים בשכונה.

עם התפתחותה של תל אביב נטמעה שכונת רמת השרון בשכונות שמסביב לה, ואיבדה מייחודה. את דייריה האמידים של השכונה החליפו משרדים ותעשייה זעירה, רבים מבתיה הוזנחו, והריאה הירוקה שלה, גן החשמל, הפכה למוקד של זנות ונרקומנים. בראשית המאה ה-21 החל בשכונה תהליך של התחדשות עירונית. חלק מהבתים שופצו, וגן החשמל עבר אף הוא שינויים, במהלכם גם שונה שמו ל"גינת השרון", מה שהופך אותו למקום היחיד המשמר את שם השכונה. במתחם הסובב את גן החשמל נפתחו מספר חנויות מעצבים, וכן הוקמו בו כמה מועדונים.

נדל"ן

בעיקר עסקאות לדירות שני חדרים במחיר ממוצע של 2,600,000, רוב הדיירים שוכרים

סגנון בנייה

הבתים בנויים בסגנון אדריכלי אקלקטי המשמר את התקופה שבה גרו בה אמידי העיר. לצדם נבנים פרויקטים לבניית מגדלים.

פארקים וגנים

בשכונה גן החשמל, שבעבר היה מוקד לזנות ולנרקומנים, אך עם ההתחדשות העירונית באזור הפך לגן יפה ונעים תחת השם "גינת השרון", המשמר את שמה המקורי של השכונה.

אוכלוסייה

הברים וחנויות המעצבים מושכים כיום בעיקר צעירים ורווקים,אפילו אתר הטלגרף הבריטי הגדיר אותה כאזור הכי מגניב וטרנדי בעיר ובעשירייה הראשונה בעולם. בעלי הכנסה ממוצעת. הרבה מהדירות מושכרות לשוכרי Airbnb. לא מתאים למשפחות

תחבורה

השכונה לא נוחה לכלי רכב פרטיים, הן בשל מצוקת החניה והן בשל העומסים. תחבורה ציבורית אפשר למצוא בשפע באלנבי, במנחם בגין וברחובות ראשיים נוספים. ברחוב יהודה הלוי הסמוך עתיד לקום מסלול של הרכבת הקלה

חינוך

כיוון שהאזור פחות רלוונטי למשפחות, אין מוסדות חינוך בשכונה.

שטחי מסחר וציבור

השכונה עתירה בתי עסק קטנים, בהם בעיקר מעצבים, בתי קפה וברים,  בהם בר לבונטין 7 המפורסם וכולי עלמא. כמו כן בשכונה כמה מבנים היסטוריים כמו  תחנת הכוח הראשונה של תל אביב, מרכזת הטלפונים הראשונה של תל אביב ובית הדר, בית המשרדים הראשון בעיר. עוד בקרבת מקום מתחתם לוינסקי ושד' רוטשילד.

תוכניות בנייה

בשכונה כמה מיזמי התחדשות עירונית ומיזמים פרטיים כמו לב לבונטין ו-TLV

קבוצת הפייסבוק

נווה צדק, תל אביב – תעודת זהות

שכונת שבזי, תל אביב – תעודת זהות

כרם ישראל, תל אביב – תעודת זהות