שכונות    

שכונת תל ברוך, תל אביב – תעודת זהות

ציור: מדף הפייסבוק של הקבוצה תל ברוך צפון. גלעד קרני
מעודכן ל-05/2019

על השכונה

שכונת תל ברוך היא שכונה יוקרתית שנוסדה ב-1947, השוכנת בעברו הצפוני של נחל הירקון, בצפון-מזרח העיר תל אביב. היא מחולקת לשני חלקים: תל הברוך הישנה ותל ברוך צפון, שהוקמה בשנות התשעים.

גבולות השכונה

. גבולות השכונה הם כפר הירוק ובית עלמין קריית שאול מצפון, משה סנה ובני אפרים ממזרח, נתיבי איילון ממערב, מבצע קדש מדרום

היסטוריה

תל ברוך הישנה, מדרום לשדרות קק"ל הייתה לשכונה הראשונה שקמה מצפון לירקון. השכונה נוסדה בשנת 1946 והיא נקראת על שמו של מרדכי (מרקו) יוסף ברוך (1899–1872), פעיל ציוני שפעל באלג'יריה, בולגריה, מצרים ואיטליה. המתיישבים הראשונים בשכונה היו יוצאי טורקיה ובולגריה, והם הושבו בה באוקטובר 1947. אז הוקמו בשלב הראשון 32 יחידות דיור. המשך בנייתה של השכונה מצפון לשדרות קק"ל החל בשנים 1949-1950, ובחלק מהדירות הושבו עולים חדשים מבולגריה.  בתחילת מלחמת ששת הימים, לפני פלישת צה"ל לשומרון, הופגזה תל ברוך באש תותחים מקלקיליה.

החלק החדש של השכונה, תל ברוך צפון, הוקם בסוף שנות ה-90. בתקופת המנדט שכן במקום מחנה צבאי.

סוג בנייה

בתל ברוך הישנה וילות רבות ובתים פרטיים, בתל ברוך צפון בנייה רוויה של בנייני מגורים בני 4 עד 8 קומות, ושאר הבתים הם בתים פרטיים.

אוכלוסייה

אוכלוסיייה ממעמד סוציו אקונומי גבוה מאוד, מדד כלכלי חברתי 10 מתוך 10, בתל ברוך צפון יותר משפחות ובתל ברוך הישנה יותר ותיקים.  אחוז גבוה של אקדמאים, כמעט 60%. מתושבי השכונה: ראש העיר רון חולדאי ויו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי

נדל"ן

מחיר דירה ממוצעת 3,800,000 שקל, 35,800 למ"ר. תשואת שכירות של 2.4%. ירידה מתנונה לאחרונה. בשכונה הישנה אין עסקאות רבות, רוב הדירות בבעלות.

לאחרונה רמת השרון פיצתה את תושבי השכונה ב-16 מיליון שקל עקב ירידת ערך של בתיהם בעקבות הקמת נווה גן הסמוכה

חינוך

בתל ברוך הישנה הוותיקה בית ספר אלחריזי, בצפון בית ספר על שם נעמי שמר.

לפי מדד מדלן,  הבודק את רמת בתי הספר לפי רמת אלימות, תוצאות ציונים ושביעות רצון מורים ותלמידים הדירוג הוא  84 לעומת 69 בעיר ו-55 בארץ. כמו כן יש פנימייה בשכונה.

בתי הספר המובילים באזור:

מגן

נווה גן, רמת השרון

עמל ליידי דיוויס

אלחריזי

גנים עיקריים: תות, שושן, רצב ורפל – כולם בפיקוח ממלכתע

פארקים וגנים

שטחים נרחבים של גנים ציבוריים וחורשות, וכן גינות משחקים.

שטחי מסחר וציבור

בתל ברוך צפון מרכז מסחרי מיקדו סנטר, ובו סופרמרקט, סניף 'בנק איגוד', מקדונלד'ס, סטימצקי, גלידת באר-שבע, פרחים, חנויות אופנה, מספרה, בית מרקחת, חנות צילום, מכשירי כתיבה, חנות משחקי מחשב ו-DVD, בתי קפה, בתי כנסת ,תנועות נוער , מכוני כושר ועוד. .

בתחום השכונה נמצאו שרידי בית קברות יהודי מסוף תקופת בית שני.

תחבורה

קווי אוטובוס רבים המקיפים את השכונה אך מעט נכנסים אליה. לאחרונה נוספו קווים חדשים הנכנסים לשכונה. כ- 45דק' ממרכז העיר. קרבה לאיילון.  ממחלף קק"ל יש רכבת. עומס בשעות הבוקר משום שיש בה רק כניסה ויציאה אחת.

חוף תל ברוך

חוף תל ברוך אומנם  נקרא על שם השכונה, אך רחוק ממנה כ-3 ק"מ, ובינו לבין השכונה חוצצות שכונות נוספות שנבנו מאוחר יותר. הסיבה לקריאת שמו על שם השכונה היא שבשנות ה-50 היה שמו של הכביש שהוביל לחוף זה "כביש תל-ברוך" (כיום "שדרות קק"ל"), והחוף קיבל את שמו טרם הקמת השכונות האחרות.  וכיום עומד במרכזו של מאבק סביבתי נגד כוונות הפיתוח והבינוי ברכס של עיריית תל אביב-יפו (תא/3700) ובעד הפיכתו לשמורת טבע עירוני. .

כיום חוף תל ברוך הוא חוף מוסדר עם שירותי הצלה ושירותי חוף שונים. השכונה הסמוכה לחוף היא שכונת הגוש הגדול. בין חוף תל ברוך לתחנת הכוח רדינג נבנתה טיילת כחלק מטיילת תל אביב.

שכנים מספרים

מהתגובות ברשת עולה כי השכנים מרוצים מהניקיון, מגני הילדים, מתחושת הביטחון האישי , מהקהילתיות בתל ברוך צפון ומהגנים והפארקים, פחות מרוצים מהנגישות להולכי רגל, ממצב החניה ומאפשרויות הקניות והבילוי באזור.

בנייה תוכניות

לאחרונה ניתן היתר בנייה ל-26 צמודי קרקע יוקרתיים בני 3 מפלסים, מרתף ומעלית עם מתחם ספא משותף ותת קרקעי הכולל בריכה, בריכת ילדים, חדר כושר וחדרי טיפולים.

מלבד זה יש מדי פעם הריסות של בתים ישנים, בעיקר בשכונה הישנה, והרחבה ובניית מרפסות

קבוצת השכונה בפייסבוק

מעוז אביב, תל אביב – תעודת זהות

חוף תל ברוך