רכב ותחבורה    

עד 2030 – שלושה קווי מטרו בגוש דן

מעודכן ל-04/2019

הוועדה לתשתיות לאומיות (הות"ל) החליטה לקדם תוכניות לשלושה קווי מטרו באזור גוש דן.

הוועדה השתכנעה שתוואי המטרו שהציעה חברת נת"ע משרת את  המטרופולין. עם זאת, נותרו מספר סוגיות שייבחנו על יד הוועדה במהלך החודשים הקרובים. כך לדוגמה הוועדה תחליט לגבי המעבר של קו M1 בערים הוד השרון וכפר סבא.

בהמשך אמורה הוועדה לקבוע מיקומים ספציפים ומדוייקים יותר לתוואי הקווים, לצד קביעת מיקומים מדוייקים לתחנות. בהמשך מתוכנן גם בדיקות של השפעה על הסביבה שיבחנו את מכלול ההשפעות הסביבתיות של הפרויקט.

פרויקט המטרו הוא פרויקט התשתית הרחב בישראל עד כה, שעלותו מוערכת בלמעלה מ-150 מיליארד שקל. קידומו והוצאתו לפועל תלויים בהחלטת ממשלה, שתכניס אותו בסדר עדיפויותיה, תפעיל לחץ על הגורמים המעורבים ותקבע עבורו לוחות זמנים לביצוע. חברת נת"ע אחראית לתכנונו וקידומו מול הרשויות עד דצמבר 2020. חוק המטרו מגובש על ידי אגף תקציבים באוצר, ועל מנת לאפשר הוצאת מכרזים להתחלת העבודות ב-2020, על הממשלה לקבל החלטה בהקדם, כאשר היעד הוא לסיים את המטרו ב-2030.

מכיוון שמדובר בהיקף עלות עצום – עד 160 מיליארד שקל, תקצוב הפרויקט, שטרם הוחלט באיזה אופן יתבצע – בתקצוב, שילוב המגזר הפרטי בביצוע ובמימון במודל PPP, שיטת תקבולים אחרת ממיסים או שילוב ביניהם – זה יהיה חייב להיות מעוגן בחוק ההסדרים.

קווי המטרו שאושרו הם:

M1 – אורכו של הקו 76 ק"מ ומתוכננות בו 56 תחנות – מתוכן 18 יתחברו עם מערכות הסעת המונים מסילתיות (רכבת קלה וכבדה). הקו צפוי לעבור ב-14 רשויות: רעננה, כפר סבא, הרצליה, הוד השרון, רמת השרון, ת"א, חולון, ראשון לציון, נס-ציונה, רחובות, באר יעקב, רמלה ולוד. כמו כן, הקו ייתן מענה לאזורי תעסוקה מרכזיים – אזור תעסוקה צפוני ברעננה; אזור התעשייה הישן בכפר סבא, מע"ר (מרכז עסקים ראשי) תל אביב, מע"ר בן צבי, פארק המדע רחובות וצומת בילו.

M2 – אורכו של הקו 31 ק"מ ומתוכננות בו 27 תחנות – מתוכן 7 יתחברו עם מערכות הסעת המונים מסילתיות (רכבת קלה וכבדה). הקו צפוי לעבור ב-7 רשויות: ת"א, גבעתיים, רמת גן, גבעת שמואל, פתח תקווה, ראש העין ודרום השרון. כמו כן, הקו ייתן מענה לאזורי תעסוקה מרכזיים – ציר שלבים בת"א; מע"ר איילון; אזור תעשייה ראש העין ופארק אפק.

M3 – אורכו של הקו כ-40 ק"מ ומתוכננות בו 25 תחנות – מתוכן 15 יתחברו עם מערכות הסעת המונים מסילתיות (רכבת קלה וכבדה). הקו צפוי לעבור ב-17 רשויות: הרצליה, רמת השרון, ת"א, בני ברק, פ"ת, קרית אונו, רמת גן, אור יהודה, אזור, חולון, בת ים ורשות שדות התעופה. כמו כן, הקו ייתן מענה לאזורי תעסוקה מרכזיים- הרצליה פיתוח; מערב רמת השרון (איילון); רמת החייל, עתידים, ת"א; קריית אריה, פ"ת; חולון מזרח; ניסנבוים בת ים.

הרכבת הקלה בגוש דן – איך היא תשפיע על מחירי הדירות?

שכחתם משהו ברכבת? ככה תבדקו אם הוא נמצא ונשמר; סיכוי טוב שתופתעו לטובה