חדשות    

תוכנית ג'וסור לשילוב בדואים בשירות הציבורי –17 בוגרים סיימו הכשרתם

מעודכן ל-06/2021

משתתפי התוכנית – 8 נשים ו-9 גברים, נבחרו מכלל הישובים המוכרים והפזורה בדרום, והם בעלי השכלה בתחומים כגון: כלכלה, משפטים, כימיה, חינוך ועוד עם סיום ההכשרה ממשיך צוות התוכנית ללוות את הבוגרים, במטרה לסייע בשילובם בפועל

המחזור הראשון בתוכנית ג'וסור לשילוב צעירות וצעירים מהחברה הבדואית בשירות הציבורי הגיע לסיומו. בוגרי התוכנית הם 8 צעירות ו-9 צעירים מיישובי הנגב.

ג'וסור (גשרים בערבית) היא תוכנית הכנה חצי שנתית למגזר הציבורי, המיועדת לצעירות וצעירים בוגרי תואר ראשון (לפחות) מקרב החברה הבדואית בנגב. התוכנית שהינה ראשונה מסוגה, היא פרי שיתוף פעולה של האגף הבכיר לפיתוח כלכלי חברתי בחברה הבדואית בנגב במשרד הכלכלה והתעשייה, אשר יעבור בתקופה הקרובה למשרד הרווחה, אגף בכיר עתודות לישראל במשרד ראש הממשלה, ג'וינט תבת וארגון אג'יק – מכון הנגב.

התוכנית שואפת להכשרת צעירות וצעירים לשם האצת שילובם בשירות הציבורי במובנו הרחב – שירות המדינה, השלטון המקומי, ואף גופי חברה אזרחית, ישירות או באמצעות השתלבות בתוכניות העתודה. המטרה היא כי בוגרי התוכנית ישמשו מודל בקהילותיהם ויהוו ראש גשר לכניסה של צעירות וצעירים נוספים מקרב החברה הבדואית בנגב לשירות הציבורי. בדרך זו מקווים יוזמי התוכנית לתרום להעלאת גיוון משרתי הציבור ולהגדלת ייצוגה של החברה הבדואית בנגב בשירות הציבורי.

ההכשרה שעברו הצעירים בתוכנית כללה קורסים בנושאי מדיניות ציבורית, פוליטיקה ישראלית, כתיבת נייר מדיניות, כלכלה ועברית. בנוסף הוכשרו במגוון סדנאות הכנה לעולם התעסוקה. התוכנית נמשכה חצי שנה, חמישה ימים בשבוע, ומשתתפיה זכו למלגת קיום.  ליבת התוכנית כללה היכרות מעמיקה עם עבודת הממשלה ופגישות משמעותיות עם מקבלי ההחלטות ועם קרוב ל200 מנהלים מהשירות הציבורי, ובהם נציב שירות המדינה, אבישי ברוורמן; קרן טרנר מנכ"לית האוצר לשעבר, וכן אנשי אקדמיה מומחים בתחומם. התוכנית כללה גם סיורי שטח להיכרות מעמיקה עם הצרכים בדרום, סיורים בביר הדאג, אבו קרינאת, רהט באר שבע ואופקים. בנוסף, במהלך ההכשרה הכין כל עמית נייר מדיניות המטפל בתופעה בלתי רצויה שאותה הוא בחר לחקור.

משתתפי התוכנית,  8 נשים ו- 9 גברים, נבחרו מכלל הישובים המוכרים והפזורה בדרום. חלקם בוגרי תואר ראשון וחלקם גם בעלי תואר שני, תחומי ההשכלה שלהם מגוונים וכוללים ; כלכלה, עריכת דין, כימיה, ניהול מערכות בריאות חינוך ומדיניות ציבורית. בכוונת התכנית לשלב שני בוגרים בתכנית הדגל של צוערים לשירות המדינה.

עם סיום פרק ההכשרה ימשיך צוות התוכנית ללוות את הבוגרות והבוגרים, הן בסדנאות קבוצתיות והן בליווי פרטני, במטרה לסייע בשילובם בפועל בשירות הציבורי במובנו הרחב.

סמנכ"ל אסטרטגיה ותכנון מדיניות במשרד הכלכלה, מיכל פינק, מסרה: "אנו רואים ערך גדול בתוכנית המבקשת לייצר מיקוד מאמץ ממשלתי המצביע על מחויבות הממשלה לטפל בייצוגם הנמוך של בדואים ובדואיות מהנגב במשרדי הממשלה, במטות המשרדים, ובתכניות עתודות ישראל השונות בפרט. אני רואה את נושא הכשרת מנהיגים ומובילים בתוך הקהילה הבדואית כמרכיב חשוב במסגרת התוכנית לפיתוח חברתי כלכלי אותה אנו חונכים בימים אלה".

ראש אגף בכיר עתודות לישראל במשרד ראש הממשלה, תמר פלד אמיר, אמרה: "אני מברכת על סיום המחזור הראשון של תוכנית חשובה זו. אנו מקווים כי בוגרות ובוגרי המחזור הראשון המייצגים את האוכלוסייה הבדואית בנגב ישתלבו בתפקידים משמעותיים בשירות הציבורי ובתוכניות הצוערים הפועלות במסגרת עתודות לישראל, ויתרמו ליצירתן של עתודות מנהיגות מקצועית וניהולית מגוונות למערכות המשרתות את האזרח".

סלימאן אלעמור ואריאל דלומי, מנכ"לים שותפים באג'יק, מסרו: "הצלחת התוכנית והעובדה כי משתתפיה התחילו וסיימו אותה בשנה כה מאתגרת, ברובה בזום, מלמדת על נחיצותה לחברה הערבית-בדואית ועל נחישותם של המשתתפים לסיים בהצלחה. אנו משוכנעים כי השתלבותם המוצלחת תמשוך אחריה צעירים מוכשרים נוספים, ותייצר שינוי חשוב ומשמעותי שיקדם בעוד צעד את השתלבותה של החברה הבדואית בחברה ובכלכלה".

הבוקר: תהליך גיבוש תוכנית החומש לחברה הבדואית הושק ברהט