חדשות    

הבוקר: תהליך גיבוש תוכנית החומש לחברה הבדואית הושק ברהט

מעודכן ל-06/2021

לאירוע ההשקה הגיעו כ-150 משתתפים – בהם שר כלכלה ובכירים ממשרדי הממשלה, ראשי החברה הבדואית, הרשויות המקומיות והחברה האזרחית התוכנית תעסוק בסוגיות בתחומים: כלכלה ותעסוקה, חינוך, פיתוח תשתיות וביטחון אישי בעוד כחצי שנה תגיש ועדת ההיגוי לממשלה את  מסמך ההמלצות לשנים 2026-2022; תקציב התוכנית לשנים 2017-2021 עמד על 3.17 מיליארד שקל

תהליך בניית תוכנית החומש לחברה הבדואית 2026-2022 יצא לדרך: תחילת עבודת הצוותים צוינה באירוע השקה שנערך היום (ג') בעיר רהט, במעמד שר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ, מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה דוד לפלר. באירוע לקחו חלק ראשי רשויות, משרדי ממשלה, מגזר עסקי , ארגוני חברה אזרחית ונציגי הקהילה.

גיבוש ההמלצות לתוכנית יתקיים בהובלת משרד הכלכלה והתעשייה, בשיתוף ארגון ג׳וינט-אלכא ובהשתתפות נציגים ממרבית משרדי הממשלה, ראשי הרשויות המקומיות בחברה הבדואית ובאזור הנגב, נציגי קהילה ומגזר עסקי, ארגוני חברה אזרחית ומובילי דעת קהל בחברה בדואית בנגב.

התהליך הייחודי, המתקיים לראשונה בפורמט זה, צפוי להימשך כחצי שנה ויתבסס על עבודתם של ארבעה צוותי עבודה משותפים: כלכלה ותעסוקה; חינוך והשכלה גבוהה; שלטון מקומי ופיתוח תשתיות; וחברה, קהילה וביטחון אישי. כל צוות ינוהל על ידי  ארבעה מובילים: נציג/ה מהאגף לפיתוח כלכלי חברתי בחברה הבדואית בנגב במשרד הכלכלה, נציג תוכן ממשלתי ממשרד רלוונטי, נציג מוביל מהחברה הבדואית מתחום העיסוק של הצוות ונציג מטעם הג'וינט. בנוסף להם יכלול הצוות עוד עשרות משתתפים ובעלי דעה נוספים.

לראשונה בתהליך ייוחד הפעם גם צוות נוסף, המורכב  מנשים בלבד, החברות גם בצוותים המקצועיים, והוא ידון בכלל הסוגיות המקצועיות, תוך מעבר בין הצוותים, ויביא תובנותיו על כלל תחומי העיסוק של התוכנית. צוות זה יובל במשותף על ידי נציגות מהממשלה ומהחברה הבדואית.

שיח משמעותי נוסף יתקיים בהקשר מעורבות השלטון המקומי,  ובמסגרתו יתקיימו שני ימי שיח וחשיבה משותפת, למיפוי הצרכים המוניציפליים והקהילתיים. בתהליך ישתתפו תשעת ראשי הרשויות הבדואיות בנגב, מנכ"לי האשכולות האזוריים וכן פקידות מקצועית ממשרדי הממשלה ומהרשויות המקומיות.

את תהליך גיבוש התוכנית כולו תוביל מיכל פינק, סמנכ"לית אסטרטגיה ומדיניות  במשרד הכלכלה והתעשייה, אשר תעמוד גם בראש ועדת ההיגוי הממשלתית, בה ישתתפו כל המשרדים הרלוונטיים לתחומי הליבה של תכנית החומש. תובנות התהליך לגיבוש ההמלצות, יועברו לוועדת ההיגוי, אשר תכתוב את מסמך ההמלצות לתוכנית החומש לשנים 2026-2022 ותביאו לאישור הממשלה. תוכנית החומש הקיימת, לשנים 2021-2017, תסתיים בסוף השנה. תובנות מיישומה יעלו לדיון במסגרת תהליך גיבוש ההמלצות. תקציב תוכנית החומש הקודמת עמד על 3.17 מיליארד.

שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ, אמר: "אני שמח לפתוח את ההתכנסות הראשונה לקראת תוכנית החומש החדשה לחברה הבדואית. התוכנית תכלול שינויים רבים בחינוך, תעסוקה, תשתיות, רווחה, וגם ביטחון אישי לתושבים! זו התשובה לרוב השקט, האיכותי, השפוי שרואה במדינת ישראל את ביתו. לצערי, על אף הישגים ניכרים בתכנית הנוכחית, הפערים באיכות החיים בין החברה הבדואית בנגב לבין שאר החברה בישראל, נותרו גבוהים על פי כל המדדים. על כן, זוהי חובה לאומית לפעול לצמצום הפערים, להגדיל ולייעל את ההשקעה הממשלתית החל מהגיל הרך ולכל אורך רצף הגילאים ועד לשילוב בתעסוקה איכותית".

בהתייחס ליוקר המחיה, הזהיר השר פרץ: "אם היצרנים והרשתות לא יפעלו בהיגיון, תהיה כאן מחאה חברתית עוצמתית יותר מקודמתה. אני פונה לכל היצרנים והרשתות, הימנעו מהעלאת מחירים. הציבור הישראלי עדיין מתמודד עם קשיי היציאה מהקורונה. הנחיתי את מנכל משרדי לפנות לכל הגורמים במשק, לכנס את וועדת המחירים ולחפש כל דרך למנוע את עליית המחירים".

מיכל פינק, סמנכ"לית אסטרטגיה של משרד הכלכלה והתעשייה ויו"ר וועדת ההיגוי, הוסיפה: "החיבורים הם הערך המוסף הגדול ביותר של התהליך. שיתופי הפעולה בין השטח למשרדי הממשלה ובין המשרדים עצמם יקבעו את איכות התהליך ואת תוצאותיו. ראשי הרשויות אף הם נדבך חשוב שכן הרשות המקומית היא אבן היסוד שתאפשר מענה בכל הנושאים. החלטת ממשלה 2397 שהיוותה תוכנית החומש בין 2017 ועד היום הובילה להצלחות יפות, והתוכנית שאנו בונים היום היא קומה נוספת לפיתוח ולבניית אמון ושיתופי פעולה. למרות כל ההשקעה האדירה, הפערים נותרו גדולים. חובה עלינו להמשיך בהשקעה ובעשייה של המדינה ואף לשים דגש גדול באופן משמעותי על תחום הכלכלה והתעסוקה, תוך מתן מענה להשפעות משבר הקורונה".

אורי גיל, מנכ״ל ג׳וינט-אלכא, אמר: אנו שמחים לקחת חלק ולסייע בתהליך כה חשוב, אשר מהווה קפיצת מדרגה ברמת התכנון המשותף הרב-מגזרי ועם הקהילה עצמה. ג'וינט אלכא מביא את מומחיותו בהובלת תהליכים מורכבים ורבי משתתפים לכדי מצע משותף אחד, אשר יוכל להניב את התוצר המדויק, הנכון והרלוונטי ביותר לצרכים והמציאות בשטח״.

יוזמה חברתית: משרד הכלכלה והתעשייה יקצה 53 מיליון שקל לשילוב עובדים מהפריפריה ומהמגזר הערבי

שרי האוצר והמשפטים הורו למנכ"לי המשרדים: גבשו פתרון למפוני אום אל חיראן