חדשות    

תוכנית הענק לבניית 1,700 יח"ד בנתיבות מבוטלת

תוכנית ענק בנתיבות לא קיבלה את אישור בית המשפט. מדובר בתוכנית שיזמה עיריית נתיבות, להקמת שכונה הכוללת 1,728 יחידות דיור, על קרקע ששייכת למועצה האזורית שדות נגב. התוכנית  אושרה לאחרונה במסגרת הסכם הגג שנחתם בין המדינה לעיריית נתיבות.

הדירות אמורות היו אמורות לקום בחלקה המערבי של העיר נתיבות וממזרח לנחל בוהו. התוכנית היא בשטח של 553 דונם ומציעה תכנון של מתחם חדש ממזרח לעיר הקיימת לצד הדירות ישולבו אזור מלונאות, מעונות סטודנטים, דיור מוגן ושטחי ציבור. וכן פארק ארכיאולוגי.".

. לדברי בית המשפט, רשות מקומית יכולה לתכנן ולהגיש תוכנית מועדפת לדיור רק בתחום השיפוט שלה. אין לה את היכולת להביא בחשבון אינטרסים של רשות שכנה. "אוסיף כי ככל שלא מדובר בבניה בישוב תקומה,לא ברור מה השיוך המוניציפלי של יחידות הדיור שאמורות להיבנות לפי התוכנית ללא שינוי הגבולות המוניציפליים". . בית המשפט ביטל את התוכנית וקבע כי מדינת ישראל ועיריית נתיבות ישלמו לעותרים סכום של 40,000 שקל הוצאות ושכ"ט.

אש המועצה האזורית שדות נגב תמיר עידאן מסר: ״אחרי הליך ארוך ומתיש הצדק יצא לאור. החלטת בית המשפט היא שקולה ומאוזנת שרואה את כלל הצרכים של התושבים במרחב, הן בעיר והן בשדות נגב. בית המשפט שפט בצדק ולא הלך שולל אחרי ההיסטריה התכנונית שאין לה שום הצדקה. בית המשפט קיבל את טענות המועצה האזורית שדות נגב וביטל את התוכנית שאיימה לגזול את עתודת הקרקע היחידה של שדות נגב הדרושה לה לצרכי הציבור שלה. כפי שקבע בית המשפט נתיבות פעלה ללא סמכות והגישה תוכנית בשטחים לא שלה, וגם הותמ"ל אישרה את התוכנית בחוסר סבירות ובניגוד לחוק, וניסתה, באופן לא ראוי, להכשיר בדיעבד את הפגם החמור של הגשת תוכנית ללא סמכות. שדות נגב מברכת ושמחה על הכרעתו החשובה של בית המשפט, שהדגיש כי קידום תוכניות במסלול זריז בותמ"ל לא יכול להיות מסלול עוקף לשינוי גבולות בוועדת הגבולות. מדובר בתקדים ארצי חשוב, שראוי שישמש נר לרגלי מוסדות התכנון בכלל והותמ"ל בפרט, על מנת למנוע עוולות כגון הניסיון כאן, לגזילת עתודת הקרקע היחידה של שדות נגב הדרושה לה לצורכי הציבור שלה".

עו״ד עמית יפרח, היועמ"ש ויו"ר אגף הקרקעות בתנועת המושבים מסר בתגובה: "אנו מברכים על החלטת בית המשפט ומקווים שתהווה סמן ימני מובהק כנגד המשך הותמ״ל במתכונתו הנוכחית, החלטת הותמ״ל בנוגע לאדמות המועצה האזורית שדות נגב מייצגת את כל תחלואי הותמ״ל, לקיחת קרקע של המועצה האזורית והמושב שנועדה לצרכיהם וללא תיאום התחשבות או הסכמות עם המועצה אלא באבחת החלטה תכנונית חסלנית לוקחת לטובת העיר השכנה, אנו נמשיך להיאבק לחדול את ההתרחבות העירונית ולהתמקד בהתחדשות העירונית, הפסיקה הזו הינה כרטיס אדום לותמ״ל בעת הזו, אנו כבר זמן רב קוראים לסיומו ככלי תכנוני על שטחי החקלאות והשטחים הפתוחים, ובטח כעת בממשלת מעבר דרישתנו לא לקדם תוכניות חדשות וגם לא תוכניות הנמצאות בקנה כמו כפר בילו וגני יוחנן".

מילכה כרמל, ראש תחום תכנון וקרקעות במרכז המועצות האזוריות מסרה: ״החלטת בית המשפט חשובה. הותמ"ל הינו חוק עוקף ועדות תכנון, כלי משפטי ותכנוני חריג והגיעה העת לסיים את הוראת השעה ואת פעילות הוועדה הדורסנית, שהיא בעלת סמכויות כמעט ללא מגבלות, לפני שייגרמו נזקים נוספים לערים ולמועצות אזוריות כאחד".

בותמ"ל בחרו שלא להגיב.

מעיריית נתיבות טרם נמסרה תגובה

18 אלף דירות בפינוי בינוי באור יהודה, ברמלה, קריית גת, נתיבות ונשר