חדשות    

תחזית: צמיחה של למעלה מ-80 אחוז לכלכלת גיאנה

מעודכן ל-11/2019

המדינה הקטנטונת מדרום אמריקה צפויה לפרוץ השנה עם צמיחה כלכלית של 86 אחוז – כך עולה מדוח שהציגה קרן המטבע הבינלאומית הסיבה: תחילת ההפקה של כמויות הנפט האדירות שבבעלותה

הרפובליקה השיתופית של גיאנה השוכנת בדרום אמריקה ואוכלוסייתה מונה 780 אלף איש, תציג בשנת 2020 קפיצה של 86% בתוצר, לאחר שאת שנת 2019 תסיים עם צמיחה של 4%. כך לפי תחזית שפרסמה קרן המטבע הבינלאומית.

אם התחזית אכן תתגשם, כלכלת גיאנה – המדינה היחידה בדרום אמריקה שאוכלוסייתה דוברת אנגלית – צפויה להיות הצומחת ביותר בעולם בשנה הבאה. "התחזית של הקרן מתבססת על העובדה שבבעלות גיאנה כמות הנפט הגבוהה ביותר בעולם לתושב", הסבירה נטליה דוויס הידלגו (Natalia Davies Hidalgo), אנליסטית עצמאית, בשיחה עם CNBC.

על פי ההערכות, בשטחים שבבעלות גיאנה יש רזרבה של 3,900 חביות לתושב. ומכיוון שההפקה עדיין לא החלה, בהחלט ייתכן שהכמות גדולה בהרבה. לשם השוואה, בסעודיה, יצואנית הנפט הגדולה בעולם, יש רזרבה של 1,900 חביות לאדם.

החידוש איננו כמות הנפט אלא עצם העובדה שגיאנה, שגובלת בברזיל, ונצואלה וסורינאם, החליטה להתחיל להפיק את הנפט שבבעלותה, מה שלא נעשה עד כה. ההפקה תחל כבר בחודש הבא, במהלך שצפוי לפי ההערכות לשדרג באופן חד את הכלכלה במדינה.

הידלגו מסייגת ומוסיפה כי התחזית של הקרן היא אולי "שאפתנית" מדי, ולא רק בשל העובדה שמעולם לא יצאה מהקרן תחזית צמיחה בסדר גודל כזה, לאף מדינה אחרת בעולם.

לטענתה, הבעיה העיקרית היא טכנית – בימים אלה נשלטת גיאנה על ידי ממשלת מעבר, עד לבחירות שיתקיימו במרץ. לפיכך, לא ניתן להעביר תקציב לשנת 2020, עובדה שצפויה להקשות על הכלכלה המקומית.

מעמד הממשלה הנוכחית מסרבל באופן כללי כל העברה של חקיקה, וסביר להניח שגם כזו הנדרשת לקידום פרויקטים של תשתיות. ואכן, לפי תחזית של פירמת המחקר מרקיט (IHS Markit), הצמיחה בגיאנה בשנה הבאה תעמוד על 30% – פער גדול מאד מהתחזית של קרן המטבע הבינלאומית.

רציו פטרוליום תחפש נפט בפיליפינים

קרן המטבע מורידה את תחזית הצמיחה של ישראל