חדשות    

קרן המטבע מורידה את תחזית הצמיחה של ישראל

הקרן המטבע הבינלאומית הורידה את תחזית הצמיחה של ישראל ל-3.3%

בשנים האחרונות לישראל באמת הייתה צמיחה מפוארת ושיעורי אבטלה נמוכים מאוד ביחס למערב, אבל בכלכלה, כמו בחיים, מה שהיה הוא לא מה שיהיה.

לפי התחזית הכלכלית העולמית ל-2019  שפרסמה קרן המטבע הבינלאומית עבור כלכלות העולם, הוריד הארגון את תחזית הצמיחה של המשק הישראלי בשתי עשיריות האחוז, לרמה של 3.3%.

בכך היא מצטרפת לבנק ישראל – שגם עדכן את תחזית הצמיחה כלפי מטה וצופה צמיחה של 3.5% ב-2020. לעומת זאת, הקרן פסימית יותר ולפיה שיעור הצמיחה יעמוד על 3.3% גם בשנה הבאה.

לפי כלכלני הקרן, האינפלציה ב-2019 תעמוד על קצת מתחת לאחוז – מתחת לגבול התחתון של יעד יציבות המחירים שקבעה הממשלה (בין 1% ל-3%), ובניגוד לתחזית הקודמת שבישרה על אינפלציה בתוך היעד. לפיכך, אם תחזיות הקרן יתממשו, גם השנה יפספס בנק ישראל את יעד יציבות המחירים, זו הפעם השישית ברציפות.

הירידה בביקושים, עם זאת, צפויה להוביל לירידה ברמת המחירים במשק. הם גם העלו את תחזית האבטלה למשק הישראלי, בשיעור מתון: מרמה של 3.9% ל-4%.

מגמה עולמית

בכך ישראל מצטרפת למגמה העולמית. אחרי צמיחה כלכלית רציפה ורחבה שנמשכה כמעט שנתיים, הכלכלה העולמית האטה במחצית השנייה של 2018. הסיבות הן הסחר הבינלאומי בין ארצות הברית לסין, ירידה באמון העסקים, הידוק בתנאים הפיננסיים ואי-הוודאות הגבוהה במדיניות הכלכלית של כלכלות רבות. אחרי שיא של כ-4% בצמיחה בשנת 2017, "הצמיחה העולמית נותרה חזקה – ברמה של 3.8% במחצית הראשונה של 2018 – אך ירדה ל-3.2% בלבד במחצית השנייה של השנה", כותבים כלכלני הקרן בפתח הסקירה.

הלקוח העיקרי של ישראל הוא גוש יורו וגם לגביו הקרן פסימית – "הצמיחה בגוש היורו הואטה יותר מהצפוי בשל שילוב של גורמים, לרבות: היחלשות אמון הצרכנים והעסקים; רגולציה חדשה בנושא פליטת דלקים של מכוניות דיזל בגרמניה; חוסר ודאות במדיניות הפיסקאלית, מרווחים גבוהים באג"ח ממשלתיות והתמתנות ההשקעות באיטליה; תסיסה חברתית תוך מחאות רחוב שפגעה במסחר הקמעונאי ובצריכה הפרטית בצרפת; והחששות הגוברים לביצוע 'ברקזיט' ללא הסכם". לכך אפשר להוסיף גם את האיום של דונלד טראמפ על הטלת מכסים על מוצרים מאירופה, שטרם קרתה בעת הכנת הדח.

קרן המטבע – ישראל תצמח השנה ב-3.6%

קרן המטבע הבינלאומית בדוח על הכלכלה המקומית – מה זה החארטה הזה?

קרן המטבע – מחירי הדירות בשנת 2016 עלו ב-7.5%