חדשות    

תל אביב: פטור מהקמת חניונים לבניינים הסמוכים למטרו

הרשמה לניוזלטר

    קראתי את התקנון ואני מקבל את תנאי השימוש

    העירייה לא תוכל לדרוש פיצוי כספי מיזם שלא בנה חניות בבניין בגלל תוואי המטרו המונע הוספת מקומות חניה

    ועדת הערר של מחוז תל אביב קבעה לאחרונה כי העירייה לא תוכל לגבות כופר חניה מיזמים במקרה שתוכנית המטרו היא שמונעת הוספת מקומות חניה. משמעות ההחלטה היא פגיעה בהיקף של 18 מיליון שקל בשנה בהיקף תשלומי כופר החניה (קרן חניה) — הפיצוי הכספי שנגבה עד כה מהתושבים ומהיזמים במקרה שהיזם לא בונה חניות בהתאם לתקן.

    קרן החניה נועדה בתחילה להקמת חניונים ציבוריים על ידי העירייה, אבל עם השנים נחלש הקשר בין התשלומים לתוספת החניות.

    הוועדה נדרשה להחלטה בנושא זה בעקבות ערר שהגישו בעלי הזכויות בבניין ברחוב מרמורק בעיר, שלפי התקן קיימת בו חובה להתקנת חניות במגרש, ולחלופין הוועדה המקומית רשאית לפטור מהחובה הזו תמורת תשלום לקרן החניה. בעלי הזכויות נדרשו להקים במקום כעשר מקומות חניה, אלא שהדבר לא התאפשר בגלל הצומת הסמוך ונתיב תחבורה ציבורית שעובר בו . בתגובה לדרישת העירייה לתשלום כופר חניה, הגישו בעלי הזכויות את הערר לוועדת הערר המחוזית בטענה כי הם עונים על סעיף בתקנות החניה שמחייב את העירייה לפטור אותם מהתשלום, מאחר שהמקום מוגדר כאזור סגור לכלי רכב.

    חברי הוועדה סברו תחילה כי מדובר בפרשנות של בעלי הדירות, אולם במאי 2020 פרסמה הוועדה הארצית לתכנון ובנייה לתשתיות לאומיות פרסמה את תוכנית תת"ל 102 לקו המטרו M2 במסגרת תיקון תוואי הקו הכחול, ולפיו התוואי כולל גם את המגרש המדובר. כן נקבע כי תנאי להיתרי בנייה בתחום התוכנית יהיה שלא יינתנו היתרים לקומות מרתף, כולל חניות.

    לנוכח הנסיבות החדשות הסכימו חברי הוועדה כי ברור שבעלי הזכויות בקרקע לא יוכלו להתקין חניות בבניין גם בעתיד הרחוק וציינו: "משמעות העובדה שהמגרש נמצא בתחום תוכנית מופקדת אשר חלים לגביה תנאים המגבילים הוצאת היתר לבנייה בתת־הקרקע היא שהמגרש נמצא באזור שנקבע בתוכנית כאזור סגור לכניסת כלי רכב, ולפיכך רשאית רשות הרישוי המקומית ואנו בנעליה להפחית את מקומות החניה מן הקבוע בתוספת או שלא לקבוע מקומות חניה כלל, קרי לאפשר פטור מתשלום קרן חניה".

    חברי הוועדה אף הוסיפו כי במקרה של תת"ל אין צורך להמתין לאישור התוכנית על ידי התת"ל, וניתן לקבוע כי הפטור יינתן בשלב שלאחר הפקדת התת"ל.

    בשורה לנטולי הרכב: עיריית תל אביב תנפיק תו חניה אזורי לרכב שכור תוך יום עבודה אחד

    הקלות חניה בתל אביב ובערים אחרות בעקבות משבר הקורונה

    חניה בתל אביב כבר לא אפשרית, מה עושים בעולם