תיירות    

תקשורת בחו"ל – מה כדאי? ומה הכי זול?

מעודכן ל-03/2019

תקשורת בחו"ל – איך מתקשרים מחו"ל? איך גולשים באינטרנט? מה כדאי? ומה הכי זול?

אתם נוסעים לחו"ל ויודעים שלמרות מה שתגידו לעצמכם, זה קשה עד בלתי אפשרי להתנתק לגמרי מהמשפחה, מהעבודה ומכל מה שיש לכם בארץ.

אם מוסיפים לזה את העובדה שגם במדינות היעד השונות אנחנו צריכים לעשות שיחות או להתחבר לאינטרנט, מבינים מדוע כן צריך לקחת את הסמארטפון, וכן צריך לגלוש מדי פעם באינטרנט. יש אנשים שיוותרו מראש על חבילות הגלישה ועל השיחות, ופשוט יבנו על אינטרנט אלחוטי ללא תשלום. זה כמובן תלוי ביעד הטיסה. בערים המרכזיות באירופה ניתן היום למצוא רשת אלחוטית חופשית כמעט בכל מקום – לוביים של מלונות, בתי קפה, מסעדות, מוזיאונים וכו'. בדירות Airbnb אינטרנט אלחוטי הוא סטנדרט.

אחרים (ורבים) כן ירצו אפשרות לבצע שיחות, לשלוח הודעות או אפילו לגלוש באינטרנט – במחיר שלא יקרע להם את הכיס. מהן האופציות השונות שעומדות עבורכם? וכמה זה אמור לעלות?

חבילות דרך ספקיות הסלולר

האפשרות הראשונה שעומדת לרשותכם היא לפנות לספקיות הסלולר ולרכוש חבילת שיחות, הודעות, גלישה או כולם יחד. החבילות השונות נבדלות ביניהן במספר דקות השיחה, מספר הדקות ונפח הגלישה שהן מציעות, כשבחלק מהחבילות המחיר קבוע (למשל, סכום X עבור 250 דקות) ובאחרות הוא תלוי בשימוש (X ש"ח לכל הודעת SMS). יש חבילות שמשלבות בין שני אופני התשלום, כך שלאחר ש"מבזבזים" את מלוא הדקות, ההודעות ונפח הגלישה חל חיוב ספציפי בהתאם לשימוש, חיוב שיהיה בדרך כלל גבוה יותר מאשר בתחילת החבילה.

בכל מקרה ברור שהתרחיש הכי יקר מבחינתכם הוא לקחת טלפון ללא חבילה, ובכל זאת להשתמש בו. במקרה הזה הסכומים אסטרונומיים: אם לוקחים לדוגמא את המחיר של פרטנר לשימוש במכשיר ללא חבילה מתאימה, מגלים כי דקת שיחה לישראל או שיחה מקומית ברוב היעדים עומדת על כ-30 ש"ח, שליחת הודעת SMS כ-3.8 ש"ח וגלישה על כמעט 90 ש"ח למגה בייט אחד. בחברות אחרות המחירים שונים, לכאן או לכאן, אבל הם עדיין הכל חוץ ממשתלמים.

התחרות בשוק הסלולארי הגיעה גם לחבילות השיחה והגלישה בחול. אם לפני מספר שנים הוצע מספר חבילות מוגבל ומחיר חבילה עמד על 250-350 שקל ואף יותר, ניתן היום למצוא מגוון רחב של חבילות מוצעות במחירים זולים בהרבה – חצי ואפילו רבע מהמחירים בעבר.

כמו בחבילות הגלישה הרגילה, גם בחבילות לחו"ל, את המחירים הנמוכים יותר מציעות החברות הקטנות. גם מגוון החבילות גדל. בחברת פרטנר, למשל, מוצעות לנוסעים לחו"ל לא פחות מ-10תוכניות גלישה לחו"ל במחירים שמשתנים לפי כמות דקות השיחה, מספר הודעות הטקסט ונפח הגלישה.

טווח המחירים של חבילות חו"ל די רחב, אבל בדרך כלל תצטרך משפחה שנוסעת לחופשה לשלם כמה מאות שקלים על חבילות התקשורת, בהתאם למאפייני החבילה.בניגוד לעבר, מציעות היום החברות גם חבילות גלישה לטווח קצר, אפילו יומיות, אלו חבילות זולות יותר, אם כי בחישוב יומי, החבילות האלו יקרות יחסית. המחירים של החבילות משתנים בין החברות, בהתאם למאפייני החבילה וכמובן שגם מפעם לפעם. טווח הגיוני הוא כ-80-200ש"ח לחבילה, אך המחיר גם יכול להיות גבוה מזה. חברת פלאפון למשל מציעה נכון לזמן הבדיקה  חבילה ל-14 יום עם 250 דקות שיחה, 250 הודעות SMS ושלושה ג'יגה בייט של גלישה בכ-150 שקל, כשמי שרוצה כמות הודעות ושיחות כפולה, יחד עם חמישה מגה בייט לגלישה (30 יום) יצטרך לשלם, כ-250 שקל.

 חבילת גלישה בלבד של פלאפון לשבועיים, עם ג'יגה בייט אחד לשימוש, תעלה לכם כ-150ש"ח. גם בסלקום ניתן לבחור חבילה מבין כמה המוצעות ושמחירן נע בין 90שקל לחבילת גלישה והודעות טקסט, ללא שיחות, לשלשה ימים ועד לחבילה ל-30 ימים שעולה 269 שקל הכולל 4 ג'יגה גלישה, 150 דקות שיחה ו-150 הודעות טקסט.  גולן טלקום מציעה חבילות זולה יחסית, של שיחות והודעות מחו"ל (שיחות רק לישראל) 6 ג'יגה בייט גלישה בכ-100 ש"ח. שימו לב שהתוכניות האלה הן חלק מהחבילה הסלולרית של 99 ש"ח לחודש שמשלמים חלק מלקוחות גולן טלקום, כך שעבור מי שמשלם מחיר מוזל – ורוב הלקוחות של החברה עונים על ההגדרה הזו – התוכנית תהיה פחות משתלמת. אנחנו מדגישים שוב שאלה המחירים שעלו בבדיקה הנקודתית שלנו. המחירים הם באחריות חברות הסלולר ועלולים כמובן להשתנות.

בגדול, אפשר לראות שלחבילות חו"ל של ספקיות הסלולר יש מספר יתרונות וחסרונות. בצד החיובי, החבילות האלה נוחות מאד להצטרפות, כשרוב החברות מאפשרות לעשות זאת דרך אתר האינטרנט (עם מחיר מוזל במקצת למצטרפים דרך האינטרנט). בנוסף, הלקוח יכול לשמור על המספר הישראלי שלו, ולא צריך להכניס כרטיס SIM עם מספר אחר: לכן אנשים יכולים להשיג אותו גם מישראל. מנגד, החיסרון העיקרי הוא שהמחיר יחסית גבוה, בייחוד כאשר השימוש בטלפון קיים אבל די מינימלי – לדוגמא כאשר אנחנו נמצאים במקומות בהם יש Wi Fi שאפשר להסתדר איתו. פעמים רבות אנחנו משלמים "סתם" כסף, על דקות שיחה או הודעות שאנחנו לא באמת משתמשים בהן.

בנוסף, יש בחבילות האלה מספר מלכודות, למשל חריגה מנפח הגלישה שמביאה לחיוב גבוה. על פי חוק החברות אמורות לספק הודעות SMS על חבילה שמתקרבת לסיום נפח הגלישה שלה, ואחרות אכן חוסמות את הגלישה עם תום החבילה. ועדיין, נתקלנו במקרים של לקוחות שחויבו בסכומים גבוהים על שימוש במכשיר בחו"ל, לעיתים בלי ידיעתם. על פי התקנות הנוכחיות מכשיר שלא נפתח במיוחד לשימוש בחו"ל אמור להיות סגור אוטומטית, אבל יש מקרים בהם אדם מסוים פתח את השימוש בחו"ל בטיול קודם ושכח לסגור אותו לקראת הנסיעה הנוכחית. בדקו לכן מראש מה תוכלו לעשות באמצעות המכשיר ללא החבילות, וכמובן שגם איתן.

רכישת כרטיס SIM

האפשרות הבאה שעומדת עבורכם היא לרכוש כרטיס SIM ולהכניס אותו למכשיר. הכרטיס יכול להירכש בישראל, אבל בדרך כלל בוחרים לקנות אותו במדינת היעד, בה הוא נוטה להיות זול יותר. היתרון המרכזי של שימוש בכרטיס SIM מקומי או בינלאומי הוא שהמחיר שלו יכול להיות אטרקטיבי מאד, למשל כמה עשרות יורו או דולרים לכרטיס עם נפח שיחות, הודעות וגלישה ראוי בהחלט. מנגד, הבעיה העיקרית היא שהחלפת כרטיס ה-SIM כרוכה גם בהחלפת המספר, מה שפוגע במידה מסוימת בזמינות שאותם אנשים מעוניינים שתהיה להם מעבר לים. ניתן להתגבר על הקושי הזה באמצעות שירות עקוב אחרי, שבדרך כלל יהיה כרוך בתשלום. במכשירים מסוימים ניתן להכניס שני כרטיסי SIM (Dual Sim), מה שפותר את הבעיה גם כן. חשוב לוודא בכל מקרה שכרטיס ה-SIM הוא בגודל המתאים להיכנס לטלפון הסלולרי שלכם.

בגזרה הישראלית, יש מספר חברות שמספקות כרטיסי סים שכאלה: בין השמות תמצאו את סימלס, סימזול, בזק בינלאומי, אומניסים ועוד. יש מספיק חבילות והצעות, כשצריך לקחת בחשבון תשלום של כמה עשרות שקלים על הכרטיס עצמו. השיחות, ההודעות ונפחי הגלישה יכולים להיטען בכרטיס בהתאם לסכום שרוצים, כשבדרך כלל התעריף לשיחה זול מעט יותר ביחס לחבילות החו"ל של ספקיות הסלולר.

הנה מספר דוגמאות לחבילות המוצעות במועד כתיבת שורות אלה: באומניסים אפשר לרכוש סים לארצות הברית הכולל 20 ג'יגה גלישה ושיחות לישראל ללא הגבלה ב-75 דולר. אם תבסתפקו ב-10 ג'יגה, יעלה לכם הכרטיס 55 דולר.   בסים זול, דוגמא נוספת, תוכלו לרכוש חבילה לאירופה ודרום אמריקה המאפשר שיחות וגלישה ללא הגבלה ב-55 יורו. לתעריפים האלה יש להוסיף את רכישת הסים עצמו.

את כרטיס ה-SIM תוכלו לרכוש גם במדינות שאתם מגיעים אליהן. לכל מדינה יש חוקים משלה, סוגי כרטיסי אחרים וחבילות תקשורת שונות, אבל בדרך כלל המחירים של הכרטיסים די משתלמים: על כרטיס שיכול להספיק לכם בקלות לשבוע אתם יכולים לשלם סכום המתחיל מכ-20-30 דולר, כשבחלק מהמקרים הכרטיס עצמו ניתן בחינם (מנגד, ברור שיש גם כרטיסי SIM שאינם משתלמים). מומלץ לברר בדיוק אילו כרטיסים קיימים במדינה שאתם מגיעים אליה, מה טווח המחירים ואיפה מומלץ לרכוש אותם. כרטיסים הנמכרים בשדה התעופה יהיו בדרך כלל יקרים יותר, ולכן רצוי להמתין קצת לפני שרוכשים אותם.

יש הטוענים שהפער לטובת כרטיסי ה-SIM המקומיים גדל במיוחד בטיולים ארוכים, בעוד שבמקרים אחרים דווקא האפשרות לצאת איתם לשהות קצרה בחו"ל היא זו שקוסמת עבורכם: גם בגלל שאתם יכולים להשתמש באותו כרטיס במספר נסיעות לחו"ל, להבדיל מחבילות הסלולר שמצריכות מאיתנו הרשמה נפרדת ותשלום נפרד בכל נסיעה ונסיעה הנעשית מעבר לפרק הזמן הכלול בחבילה.

פתרונות מבוססי אינטרנט

חבילות סלולר וכרטיסי SIM הם הדרכים העיקריות באמצעותן נהוג להשתמש בטלפון הסלולרי בחו"ל, אבל בוודאי שלא הדרכים היחידות. בשנים האחרונות שמענו יותר ויותר על פתרונות תקשורת מבוססי אינטרנט אלחוטי, בהם ניתן להשתמש בכל מקום בעולם. Huawei E5786, מבית חברת התקשורת וואווי, הוא נתב סלולרי נייד באמצעותו יכולים מספר מכשירים להתחבר לאינטרנט מכל נקודה בעולם, במהירות גבוהה מאד של כ-300 מגה בייט לשנייה. חברת וובינג מציעה ראוטר אלחוטי נייד, כולל כרטיס SIM  לגלישה, במחיר של כ-200 ש"ח לחודש עבור שני ג'יגה בייט של גלישה:זהו נתב שעלותו ידועה מראש, אבל לא מבוטלת ביחס לפתרונות אחרים (229 ש"ח עבור שני ג'יגה בייט של גלישה). מצד שני הפתרון מאפשר גלישה של עד שמונה מכשירים – לכן למשפחות או לקבוצות גדולות הוא עשוי להיות יותר משתלם. את המכשיר הזה, שמאפשר גלישה בכ-80 מדינות, אפשר לאסוף בנמל התעופה בן גוריון.

אז איך מחליטים?

כמו כל דבר אחר הכרוך בתכנון הטיול בחו"ל, את הבירורים הנוגעים לאופן בו תשתמשו במכשיר הסלולרי בחו"ל מומלץ מאד לעשות עוד מהארץ: פשוט בגלל שבדרך זו יהיה לכם פשוט יותר לראות מהן האפשרויות, מהם המחירים הצפויים וכן הלאה. אתם ממש לא רוצים להגיע למדינה בלי שאתם יודעים מי נגד מי, ובעיקר כמה זה עולה. ברוב המקרים, הסיכויים למצוא את ההצעה המשתלמת שתתאים לכם באמת קטנים בצורה משמעותית ללא אותו מחקר מקדים.

בעיקרון, רק אתם יודעים כמה אתם צפויים להשתמש במכשיר הסלולרי שלכם בחו"ל, ולכן צריכים להגדיר את זה בינכם לבין עצמכם לפני שאתם מקבלים את ההחלטה הסופית. אם יש לכם אינטרנט אלחוטי ללא תשלום במלון, יכול להיות שהחבילה שאתם רוכשים צריכה להיות מינימלית באופן יחסי. מנגד, במקומות בהם קשה לבנות על אינטרנט אלחוטי ללא תשלום בכל חלקה טובה – למשל במדינות המזרח הרחוק או אסיה – החבילות, כרטיסי הסים והפתרונות האחרים הופכים ללגיטימיים הרבה יותר. אם אתם לא יודעים להעריך כמה תצטרכו להשתמש, אפשר לבחור בחבילות המבוססות על שימוש, או לחלופין דווקא בחבילות שכן יהיו יקרות יותר, אבל יאפשרו לכם מרווח ביטחון מסוים ושקט נפשי.

היעד אליו אתם מגיעים חייב להיכנס גם הוא למשוואת הבחירה שלכם. לכל יבשת, מדינה ולעיתים גם עיר יש חוקים משלה מבחינת העלויות, אופני ההתקשרות וכן הלאה. בנוסף לכך, החבילות וכרטיסי הסים שרוכשים בישראל הם תלויי יעדים, ולא כל יעד אכן נכלל בכל  המסלולים. ככל שהמדינה זולה יותר כך נראה שיש סיכוי גדול יותר למצוא כרטיסי SIM מקומיים במחירים משתלמים, אבל זה לא מדע מדויק. מנגד, למדיניות מערביות ויקרות יותר אמנם יהיה צורך לשלם לעיתים סכומים גבוהים יותר, אך היתרון הוא היצע רחב של חבילות ואפשרות לבחירה בזו המתאימה לכם יותר.


ככה תוזילו את מחירי הטיסות!