חדשות    

אבטיח בתשעה שקלים – על מה ולמה?

צילום: ויקיפדיה מאת Steve Evans - Watermelons, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=397845

אנחנו משלמים היום בירקניות תשעה תשקלים על אבטיח, בחנויות הגדולות 6 שקלים. יש לכך הרבה גורמים: עלויות המים לחלאים, עלוייות הייצור ושינויים בהרגלי הצריכה

פעם היו אומרים אבטיח בשקל, רק על הסכין, מאז מחירו זינק פי תשעה לקילו בירקניות הפרטיות, לצד שאר ירקות ופירות שמחירם זינק בעשרות אחוזים בתוך עשור. למה זה קרה??

היום ברשתות השיווק הגדולות אבטיח נמכר ב-6-5 שקלים לקילו. אומנם יש שרשרת של גוזרי קופון עד שהאבטיח מגיע לצלחת, אבל זו לא הסיבה היחידה.

  בענף אומרים שהסיבה לעליית המחירים היא זינוק בהוצאות הייצור. כך שעלות גידול אבטיחים זינקה מ-2,000 שקל לדונם ל-6,000 שקל. לפי החקלאים, אחרי רפורמת המים של האוצר, שדווקא הפחיתה את תעריפי המים לצרכן הפרטי, הם משלמים כ-2.5 שקל לקוב, בניגוד לפחות משקל לפני עשור. לכך יש להוסיף היטלים שונים שהממשלה מחייבת בשכר העובדים הזרים, שהזניקו את עלותם לחקלאי

בעקבות שינויים בצריכה החקלאים משתמשים כיום בזרעים יקרים יותר, למשל  דרישה לאבטיח אדום יותר, מתוק יותר, בלי גרעינים, שמצריך זנים מושבחים, שמחירם גבוה יותר.  הפחת של רשתות השיווק על אבטיחים, אומרים בענף, עומד על כ־20% בעקבות חצאי אבטיחים שלא נקנים.

גם לשינויים במודעות לזיהום אוויר יש השפעה: בעבר חיטאו החקלאים את הקרקע לפני הזריעה עם מתיל ברומיד, גז חיטוי שהשימוש בו נאסר מטעמי שמירה על הסביבה. היום משתמשים בזן עמיד יותר של אבטיחים.

הפתרון שמנסים בממשלה הוא הגדלת היבוא, וכפי שראינו בתחומים אחרים הרבה מהחלקאים הישראלים פורשים בעקבות הגדלת יבוא, וגם ליבוא בעיות, כמו עלויות היבוא עצמן וייתכן שגם בטווח הארוך יהיו פחות שחקנים ויישארו רק שחקניות גדולות

בינתיים רבים מאיתנו מעדיפים לרכוש אונליין,  ולכן המחיר הרבה פעמים לא משקף את האיכות. נראה שבלי לראות את הפרי ובלי למשש אותו, אין לנו מושג מה איכות התוצרת – והקשר שלה למחיר.