שוק ההון    

אובר מגייסת לפי שווי של כ-80 מיליארד דולר

UBER

 

אובר מגייסת לפי שווי של כ-80 מיליארד דולר – מדובר בהנפקה הגדולה ביותר זה 5 שנים והיא מגיעה בהמשך להנפקה של המתחרה – ליפט לפני כחודשיים.

אובר תערוך היום את ההנפקה ומנייתה צפויה להתחיל להיסחר תחת הטיקר UBER. החברה הודיעה כי תגייס 8.1 מיליארד דולר ומחיר המניה בהנפקה יעמוד על 45 דולר, שמשקף לחברה שווי של 76 מיליארד דולר (82 מיליארד דולר בדילול מלא) .

זהו נראה על פניו שווי מאכזב, מכיוון שהמחיר נמצא בחלק התחתון של טווח המחירים שקבעה אובר – 44-50 דולר (ששיקף שווי של 80-90 מיליארד דולר בדילול מלא).כמו כן, בעבר דיברו בחברה על  שווי של 100-120 מיליארד דולר. אלא שזה בהחלט שווי מרשים לחברת הכלכלה השיתופית שרק לפני חמש שנים היתה סוג של סטארט אפ.

בחברה הבינו כי הם צריכים להסתפק בשווי נמוך לאחר שראו את התגובה של המשקיעים למניית ליפט, שירדה במעל 20% מאז ההנפקה גם על רקע דוחות מאכזבים לרבעון הראשון.

שווי אובר בגיוס ההון האחרון שלה בשוק הפרטי עמד על 72 מיליארד דולר.

אובר אמנם צומחת מהר, אך היא עדיין מפסידה ושורפת מזומנים – בשנה שהסתיימה בסוף מארס הפסידה אובר 3.7 מיליארד דולר. הסיבה היא תחרות עזה, גם באזורים שבעבר נחשבו לרווחיים יותר כמו דרום אמריקה.

ההכנסות השנתיות של אובר ב-2018 הסתכמו ב-11.2 מיליארד דולר, זינוק של 42% בתוך שנה ו-200% בתוך שנתיים. פעילות שיתוף הנסיעות הניבה הכנסות של 9.2 מיליארד דולר, גידול של 33% בתוך שנה, ו-160% בשנתיים. ההכנסות מ -Uber Eats (משלוחי אוכל) הסתכמו ב-1.5 מיליארד דולר, לעומת 600 מיליון דולר ב-2017 ו-100 מיליון דולר בלבד ב-2016.

חלק גדול מהוצאות אובר הן על נהגים, והיא גם סופגת ביקורת על החלק הנמוך שהם מקבלים מההכנסות. כדי לצמצם את ההוצאות הללו, אובר השקיעה מעל מיליארד דולר בפיתוח של רכב אוטונומי בשלוש השנים האחרונות. ב-2018 לבדה השקיעה 457 מיליון דולר במחקר ופיתוח של ATG ("קבוצת הטכנולוגיה המתקדמת"), שעוסקת בעיקר בפיתוח רכבים אוטונומיים, אך גם רכבים מעופפים ויוזמות נוספות – כשליש מעלות המחקר והפיתוח הכוללת של אובר באותה שנה – 1.5 מיליארד דולר.

מנכ"ל החברה דארה קוסרשאהי הגדיר בעבר את החזון של אובר כרצון להפוך ל "אמזון של התחבורה" ולכן החברה גם נכנסה לשוק האופניים והקטנועים החשמליים.

חברת שיתוף הנסיעות ליפט המתחרה באובר הונפקה בסוף מרץ, ועלתה במהלך המסחר ביום ההנפקה למחיר של 87 דולרים, זינוק של 20% לעומת המחיר בהנפקה: 72 דולר, ששיקף לחברה שווי של 24 מיליארד דולר. אך מאז הנפקתה, מניית ליפט רשמה ירידות והיא סיימה את יום המסחר אתמול במחיר של 55 דולר – ירידה של 23%.

ליפט מכוונת לשווי של 25 מיליארד דולר; האם היא שווה כזה סכום?