מדריכי צרכנות    

אוהבים לקרוא? כמה זה עולה לכם?

מעודכן ל-04/2019

כמה עולה מינוי לספרייה? כמה עולה ספר בחנות פיזית? וכמה עולה בחנות אלקטרונית? וכמה ספר אודיו?

אומנם טוענים שפחות ופחות קוראים ספרים בשל  תחליפי  הבידור הרבים, טלוויזיה, משחקים, אינטרנט ועוד. אבל מי שאוהב לקרוא לא מוותר על התענוג. אז כמה זה עולה לו?

מינוי לספרייה

מ-2007 אושרה תקנה שהרשויות המקומיות והממשלה ישתתפו במימון הספריות העירוניות. תקנה זו אפשרה השאלת ספרים חינם ברחבי הארץ, הן פתיחת כרטיס הקורא והן ההשאלה עצמה. עם זאת, הספריות רשאיות לבקש דמי פיקדון על הספר. למשל ספרייה עירונית בבאר שבע מבקשת דמי פיקדון של 50 שקל על הספר. הנפקת כרטיס דיגיטלי לא חובה – 5 שקלים. עלות קנסות – 10 שקלים על כל חודש איחור.

עם זאת, שימוש בספריות אקדמיות כרוך בתשלום, הן לעיון והן להשאלה.

אלו התעריפים באוניברסיטת תל אביב למשל:

תקופת המנוי כניסות בלבד כניסה והשאלה*
דמי כניסה ליום אחד (מנוי יומי) 30 ₪  (**)
מנוי ל-10 כניסות יומיות 230 ₪  (**)
מנוי שנתי 650 ₪ (***) 850 ₪
מנוי חצי שנתי 400 ₪(***) 510 ₪
מנוי רבע שנתי 340 ₪ (***) 415 ₪

 

מהם מחירי ספר מודפס

מחירי ספר מודפס מגוונים מאוד והם תלויים בחנות, בגודל הספר, בביקוש אליו ובמבצעים. במקרה זה נבחן עלות של כמה רבי מכר בחנויות שונות.

מי ששולט ברוב הסחר של הספרים המודפסים הן הרשתות סטימצקי וצומת ספרים.

כך למשל "נער האופניים" של אלי עמיר נמכר במחיר קטלוגי של 98 שקלים, אך בחנות  המקוונת של צומת ספרים יימכר ב-88 שקלים.

זה גם המחיר בחנות המקוונת של סטימצקי. עם זאת, באתר ההוצאה נמכר ב68 שקלים.

ובחנות "עברית", מטעם ידיעות אחרונות המוכרת גם ספרים דיגיטליים,  ב-78 שקלים.

ובנחות האינטרנטית "סימניה", המוכרת גם ספרים משומשים, נמצא אותו במחיר 57 שקלים.

בחנות העצמאית "מגדלור" נמצא אותו במחיר הנמוך מאתר ההוצאה, ב-65 שקל

אבל חברי מועדון ברשתות הגדולות יכולים לזכות להנחה הכי משמעותית, כך חברי מועדון בסטימצקי יקבלו את הספר ב–35 שקלים בלבד.

רב מכר אחר הוא "סודה של אלמנת הספירים",  המתורגם של דיינה ג'פריס,  הנמכר במחיר קטלוגי של 98 שקלים, אך באתר סטימצקי נמכר ב-88 שקל ובכ-83 שקל לחברי מועדון. בצומת ספרים המחיר גם 88 שקלים אך מוצע עם הנחה לקוני ספר שני של 50% וקוני ספר שלישי של 70%.

באתר ההוצאה ידיעות ספרים נמכר ב-64 שקלים. ובחנות עברית מבית ההוצאה 68 שקלים.

באתר סימניה, המציע ספרים משומשים של הגולשים, נמצא אותו במחיר 60-30 שקל.

אז איפה כדאי לקנות ספר מודפס? אם מסתכלים רק על ההיבט הכלכלי המחירים הנמוכים ביותר הם בסדר הזה, אתר ההוצאה, מבצעים ברשתות – חברי מועדון בסטימצקי וספר שני או שלישי בהנחה בצומת ספרים – אך הספרים הזולים ביותר לאורך תקופה הם בחנויות הספרים המשומשים. אם לא רק המחיר חשוב לכם אלא גם לצ'פר את הסופר, עדיף לקנות מאתר ההוצאה או ישירות מהסופר.

ספר דיגיטלי

ספר דיגיטלי הוא ספר המיועד לקריאה באמצעות אפליקציה או במחשב, לרוב באמצעות קורא מיוחד של החנות או מכשירי קינדל ודומיו. כיוון שעלות הפקת ספר דיגיטלי זולה משמעותית מספר מודפס, המחיר נמוך בהרבה. בישראל החנוית הגדולות הן עברית, אינדיבוק, גטבוקס, בוקסילה ומנדלי מוכר ספרים.

בחנות עברית אפשר לקנות את נער האופניים ב-22 שקל בלבד,  הספר המודפס עולה יותר מפי שלושה. בבוקסילה הספר עולה 25 שקלים. באינדיבוק מחיר גבוה בהרבה 37 שקל. וזה המחיר גם בגטבוקס, שלא מציעה ספר מודפס. במנדלי הספר לא נמכר.

סודה של אלמנת הספירים" נמכר בכ-26 שקל בחנות עברית בגרסה הדיגיטלית, הספר המודפס כזכור עולה כמעט פי שלושה ופי ארבעה במחיר הקטלוגי".

בגטבוקס בבעלות סטימצקי נמצא את הספר הדיגיטלי בסכום גבוה יותר, 44 שקל. הסיבה היא שעברית שייכת לידיעות ספרים, מוציאת הספר. בחנויות הדיגיטליות האחרות הוא לא נמכר.

דוברי האנגלית מביניכם יוכלו למצוא את המקור בהוצאת פינגווין בכ-9 יורו, כ-32 שקלים בלבד ובאמזון לקינדל  ב-11 דולר, כ-38 שקל (הספר המודפס באמזון בכ-17 דולר)

לסיכום, הספרים הדיגיטליים זולים הרבה יותר, אבל  כדי לקרוא אותם צריך להיערך בקורא מתאים או באפליקציה מתאימה. הם לא מוצעים בכל החנויות והמחיר נקבע על פי שייכות החנות הדיגיטלית להוצאה או לשיתופי פעולה עמה. עם זאת, כדאי להתעדכן במבצעים ובניוזלטרים של החנויות הדיגיטליות השונות, לקראת אירועים מיוחדים כמו חגים או שבוע הספר שבהם יש הנחות שוות ביותר.

ספר אודיו-שמע

ספרי אודיו הם ספרים מוקלטים  הניתנים להאזנה באמצעות אפליקציה או במחשב. החנות הגדולה בישראל המהווה כמעט מונופול בתחום היא אייקאסט שבעבר עסקה בעיקר בפודקאסטים.

את הספרים שחיפשנו לא מצאנו שם. אבל רב המכר "21 מחשבות על המאה ה-21" של יובל נח הררי נמכר שם ב-50 שקלים. זה בערך המחיר של הספר הדיגיטלי בחנות עברית לעומת 76 שקל במודפס.  ובסטימצקי 82 גם לחברי מועדון.

אדל של יוכי ברנדס נמכר שם ב-35 שקל לעומת 26.4 שקלים בדיגיטלי בעברית ו-44 שקל באינדיבוק ולעומת  83 שקל לחברי מועדון בסטימצקי בגרסה המודפסת.

שאילה חינם של ספרי אודיו אפשר למצוא בספרייה לעיוורים וכן בספריות משרד החינוך.

לסיכום, ספרי אודיו דומים במחירם למחיר הספר הדיגיטלי, לעיתים יותר ולעיתים פחות, תלוי בחנות. גם כאן בינתיים ההיצע נמוך וספרים רבים שיוצאים בדפוס לא יוצאים בגרסת השמע.

סיכום

אם המטרה שלנו לחסוך על ספרים, יש כמה שיטות, שאילה מהספרייה היא חינם אבל זו לעיתים יכולה להוות טרחה ולעיתים מלווה בקנסות אם לא עמדנו בזמנים. קנייה ישירה מההוצאה או מהסופר יכולה לחסוך את דמי התיווך אך היא לא תמיד הכי זולה. המבצעים ברשתות נוגעים לספרים ספציפיים ובהחלט שוברים את השוק אבל אלו מוגבלים גם בזמן. ספרי אודיו ודיגיטלי אכן זולים בהרבה מספרים מודפסים אבל מוגבלים בהיצע וביישומים טכנולוגיים, כמו כן הרבה עדיין אוהבים בחוויית הקריאה את תחושת הספר ביד. הדרך האהובה עלינו היא קניית ספרים משומשים באינטרנט, ההיצע גדול יותר, המחירים נמוכים יותר ולתקופות ארוכות. החיסרון הוא שהם לא תמיד במצב טוב ולוקח להם זמן להגיע. כמו כן אם אנחנו רוצים לצ'פר את הסופר, הוא לא רואה מכך רווח. אבל אם נאהב את הספר, אולי נקנה  את הספרים הבאים ישירות ממנו, כל עוד הוא בחיים.

ספרים אלקטרוניים – כל מה שצריך לדעת