מדריכי צרכנות    קניות באינטרנט    

ספרים אלקטרוניים – כל מה שצריך לדעת

סיפור פשוט – איך אתם מעדיפים לקרוא את הספרים שלכם?

בכל העולם כבר קוראים היום ספרים אלקטרוניים: הם זולים, אקולוגיים, קלים לנשיאה וניתן לרכוש דרכם ספר בשניות בלי לצאת מהבית – אבל דווקא "עם הספר" מדשדש מאחור וממשיך לבחור בספרים מנייר # מה הם מפספסים, וגם – מה עדיף, טאבלט או ספר אלקטרוני?

קנייה של ספר חדש היא חוויה שאין לה תחליף: הריח של הדפים, העיצוב של העטיפה וההבטחה החבויה למסע משותף ומרתק של הקורא עם ספרו. הספרים המודפסים לא ייעלמו מהעולם כל כך מהר, אך לצידם תופסים מקום מכובד לא פחות גם הספרים האלקטרוניים, אלו שניתן לקרוא אותם בעזרת מכשיר מיוחד לקריאה דרך מסך. הם חסרים את הקסם שיש לספרים המודפסים, אבל נהנים מכמה יתרונות בולטים אחרים:

הם זולים יותר לסופר ולמו"ל, אקולוגיים יותר, ללא השימוש בנייר והצורך בהדפסה, בעימוד, באחסון ובשינוע ולכן עולים הרבה פחות גם לקורא. בנוסף, זוכה הקורא הדיגיטלי בנגישות לספרים מכל העולם בלי לצאת מהבית, בחיסכון במקומות אחסון על המדפים ובנשיאה קלה של כל הספרים גם יחד במכשיר אחד – חשוב במיוחד למי שמטייל או מרבה בנסיעות.

הספרים הדיגיטליים הראשונים פותחו בשנות ה-70' של המאה הקודמת, ותפוצתם גדלה עם התפתחות האינטרנט, שאפשרה העברת קבצים אלקטרוניים בין משתמשים שונים. עם הזמן החלו מו"לים להעדיף את השיטה הקלה והחסכונית הזו להוצאת ספרים חדשים, ספריות החלו להציע מספריהן בפורמט הדיגיטלי ונבנו אתרי אינטרנט המציעים ספרים אלקטרוניים בנושאים שונים.

עד מהרה החלו לצאת גם ספרים דיגיטליים בשפת הקודש, בהם ספרי קריאה, ספרי ילדים, ספרי לימוד ואפילו ספרי קדושה, וברשת צצו בזה אחר זה אתרים המשווקים אותם, כמו "מנדלי מוכר ספרים ברשת", evrit, אינדיבוק, eספרים ועוד, אולם הקהל הישראלי עדיין רחוק מלנהור אליהם בהמוניו.

מחיר: ספר אלקטרוני – זול בהרבה מספר מודפס

העלויות של הוצאת לאור של ספר אלקטרוני והרכישה שלו לצורך קריאה מגיעות לשליש או רבע מאלה של ספרים מודפסים. תחום ההוצאה לאור נמצא כבר תקופה ארוכה במשבר עמוק. חוק הספרים טרף את הקלפים והוצאות לאור קרסו, מחירי הנייר גבוהים ובחנויות הספרים יש תחלופה מהירה.

כשעלות ההוצאה לאור של ספר אלקטרוני נמוכה יותר באופן משמעותי, יותר יוצרים יכולים להרשות לעצמם להוציא לאור את ספרם ואם יראו כי טוב, יוציאו ספר נוסף ואולי סדרת ספרים. אוהבי הקריאה ירכשו ספר בעלות של כרבע מספר מודפס, לאחר שקראו פרק ראשון בחינם ורק אז החליטו אם לרכוש את הספר וכך ירשו לעצמם לקרוא הרבה יותר ספרים.

נוחות: בפורמט האלקטרוני יש זמינות מיידית. ניתן לרכוש ספר בשניות מהבית, לקרוא אותו ולשמור אותו בספריה האלקטרונית הפרטית. זה מתאים במיוחד לאנשים מבוגרים, בשל השליטה בגודל האותיות. הספרים מגיעים גם עם קישורים מעניינים לאתרים רלוונטיים, במקרה של ספרי עיון ואוטוביוגרפיות.

 

איזה מכשיר מתאים לקריאה אלקטרונית?

הדרך הנוחה ביותר לקרוא ספרים אלקטרוניים, היא באמצעות קורא ספרים אלקטרוני כמו "Sony Reader" של סוני, "Kindle" של אמזון, שגרסאותיו האחרונות תומכות גם בעברית, או קוראי הספרים של PocketBook ו-Onix, שיש להם גם תפריט מלא בעברית.

יתרונותיהם של המכשירים הללו הם גודלם הנוח ומשקלם הקל, המסך שניתן לשלוט בבהירותו, והאפשרות להאיר את המסך ולקרוא בחושך. אך אין חובה לרכוש את המכשיר, שעלותו נעה בין כ-500 שקל ל-2,000 שקל ויותר. ספרים אלקטרוניים ניתן לקרוא גם במחשב האישי או דרך אפליקציות ייעודיות לסמארטפון, הטאבלט והאייפד, כמו iBooks של אפל למשל.

אז מה עדיף – טאבלט או ספר אלקטרוני?

בימינו כמעט כל אדם מחזיק סמארטפון או טאבלט ואין זה סוד שניתן לקרוא ספרים דיגיטליים גם במכשירים אלו. אז למה בכל זאת כדאי לקנות ספר אלקטרוני? ערכנו עבורכם השוואה וריכזנו כמה הבדלים בולטים בין הטאבלט לבין קורא הספרים האלקטרוני.

  1. המסך

טאבלטים: לטאבלט יש מסך LCD צבעוני אשר מציג את האינפורמציה על המסך 25 פעמים בשנייה. ריצוד זה גורם להתעייפות העיניים ולא מאפשר קריאה לאורך זמן. כמו כן מחקרים מצאו כי קריאה ממושכת ממכשיר עם מסך LCD גורמת לא רק לנזק כבד לראייה אלא גם לכאבי ראש ועייפות.

ספרים אלקטרוניים: קורא הספרים האלקטרוני הוא בעל מסך שחור-לבן המבוסס על טכנולוגיית E-Ink. טכנולוגיה זו מאפשרת למכשיר להטביע את האינפורמציה על המסך (פעולה דומה להדפסה) וכך התמונה נשארת סטטית ואינה מרצדת, ממש כמו נייר מודפס. הודות לכך, ניתן לקרוא מספר אלקטרוני לאורך זמן ללא התעייפות העיניים וללא גרימת נזק.

  1. משקל

טאבלטים: משקלו של טאבלט ממוצע נע בין 600-400 גרם. משקל זה משחק תפקיד חשוב במקרים של קריאה ממושכת, שכן החזקת מכשיר כבד לאורך זמן יכולה לגרום להתעייפות היד ולחוסר נוחות.

ספרים אלקטרוניים: ספר אלקטרוני יכול לשקול בין 120 ל240 גרם. בזכות משקלו הנמוך ניתן להחזיק את המכשיר ביד אחת ולקרוא לאורך זמן בנוחות מרבית.

  1. קריאה בתנאי סביבה שונים

טאבלטים: הטאבלט מאפשר קריאה נוחה בתאורה מלאכותית ובחשיכה. אך באור יום, תחת השמש, כמעט שלא ניתן לראות את האינפורמציה על המסך, אם בכלל.

ספרים אלקטרוניים: בקורא הספרים האלקטרוני ניתן לקרוא גם בתאורה מלאכותית וגם תחת אור השמש, ממש כמו בספר מודפס. כמו כן, בשנים האחרונות החלו לייצר ספרים אלקטרוניים עם תאורה פנימית המאפשרת קריאה גם בחשיכה.

  1. סוללה

טאבלטים: הסוללה בטאבלט מספיקה ל-12 -6 שעות של שימוש.

ספרים אלקטרוניים: סוללה של ספר אלקטרוני מחזיקה בממוצע כחודש ימים! מדוע? הסיבה לכך היא שהספר האלקטרוני צורך אנרגיה רק בדפדוף או רענון הדף, ובשאר הזמן צריכת האנרגיה החשמלית היא אפסית.

לסיכום, ניתן לראות שאכן יש כמה הבדלים משמעותיים שהופכים את הספר האלקטרוני לנוח יותר לקריאת ספרים. עם מסך דיו אלקטרוני, משקל נמוך וסוללה שמחזיקה לאורך זמן, אין ספק שהספר האלקטרוני מצליח לדמות באופן מרשים את חווית הקריאה מספר מודפס.

לכתבות נוספות:

החנויות המקוונות שיחסכו לכם כסף