תוכן ממומן    

אולימפיאדת 2020: כלכלית למדינה המארחת או לא?

אירוח אולימפיאדה דורש הקצאת משאבי עתק והתגייסות כמעט טוטאלית של הציבור במדינה. על הרקע הזה אפשר להבין מדוע זה לא תמיד משתלם, אך צריך לבחון כל מקרה לגופו בשביל להכריע בסוגיה

העיר טוקיו עומדת לארח בשנת 2020 את האולימפיאדה וטקס הפתיחה ייצא לדרך כבר בתאריך 24 ביולי. כמו כל דבר שהיפנים עושים, גם אולימפיאדת 2020 ככל הנראה תיראה זוהרת, נוצצת ומשוכללת ובבירת יפן מושקעים מאמצים רבים על מנת לעמוד בלוח הזמנים. עם זאת, השאלה המתבקשת היא האם כל ההוצאה הכלכלית הזו שווה את המאמץ.

מצד אחד, טוקיו היא עיר ענקית שמושכת אליה תיירים מכל רחבי העולם גם בלי קשר לאולימפיאדה. מצד שני, קשה לערער על המשמעות של אירוח אולימפיאדה מבחינת יחסי ציבור, שיווק, מיתוג, מוניטין וכיוצא בזאת. לכן השאלה לגבי הערך הכלכלי למדינה המארחת היא מורכבת מכפי שנהוג לחשוב וצריך לפרק אותה לפרמטרים שונים.

בטווח הקצר: מעמד ויוקרה שיכולים להיות מתורגמים לרווח כלכלי

היתרון הכלכלי של אירוח אולימפיאדה עבור המדינה בא לידי ביטוי בעיקר בטווח הקצר. עוד הרבה לפני טקס הפתיחה, אנשים בכל העולם מודעים לקיומה של האולימפיאדה ועוקבים אחר תהליכי ההכנה. זה משפר את מעמדה של המדינה במערכת היחסים הבינלאומית שלה, מאיץ את הפיתוח הכלכלי בזכות הפניית המשאבים ואף מעניק יוקרה שיכולה להיות מתורגמת לרווח מיידי.

יתרה על כך, בטווח הקצר גם התושבים של המדינה המארחת תומכים באולימפיאדה. למעט מספר מצומצם יחסית של אנשים שנפגעים ישירות מהעבודות, כל שאר התושבים בטוקיו ובעיקר מחוץ לעיר הבירה של יפן בהחלט רואים בעין יפה את היכולת של המדינה שלהם לארח את האירוע הספורטיבי המוכר ביותר בתבל. 

בטווח הארוך: הכל תלוי בשימוש נכון בתשתיות

אירוח אולימפיאדה הופך להיות עניין לא כלכלי כאשר לא משתמשים נכון בתשתיות. היות ומדי שנה מספר המשתתפים ומגוון סוגי הספורט רק הולכים וגדלים, צריך להשקיע הון תועפות בהקמת תשתיות. 

למעשה, כיום אי אפשר להסתפק רק בהקמת תשתיות אתלטיקה קלאסיות כגון מגרשי ריצה או אולמות שחייה – כי  צריך להביא בחשבון גם ענפי ספורט אזוטריים יותר או פחות ולדאוג לתנאים מחמירים של איגוד האתלטיקה העולמי.

אבל בפועל, יש מדינות שיודעות להשתמש בצורה נכונה בתשתיות גם אחרי שהאולימפיאדה מסתיימת. אם מדינה כמו יפן תנתב את ההשקעות לתועלת הציבור או תמשיך לארח אירועים ספורטיביים כדי להגביר את קצב ההגעה של התיירים, אין סיבה שהאולימפיאדה לא תזניק אותה הלאה. 

מקרי עבר מראים שיש מדינות שבהחלט הצליחו לצמוח מתוך אירוח אולימפיאדה, לעומת כאלה שהתרסקו ועדיין לא יצאו מהמשבר הכלכלי. ספציפית בנוגע ליפן, ההשערות הרווחות הן שהתכנון יהיה מוקפד ושגם התשתיות היקרות ינוצלו כדי לקדם את ארץ השמש העולה.