חדשות    

אושרה תוכנית לפינוי בתי הזיקוק בחיפה

במקומום ייבנו 80-100 אלף דירות

הוועדה המקומית לתכנון ובניה בחיפה אישרה השבוע את תכנית "עמק החדשנות", שערכה רשות מקרקעי ישראל (רמ"י). מטרת התוכנית לשנות מאוד את מפרץ חיפה, תוך פינוי בתי הזיקוק והתעשייה המזהמת בשטחי חיפה והקריות. התוכנית מיועדת לשטח של כ-41 אלף דונם אשר ייבנו 80 בהם עד 100 אלף דירות.

עוד אמר המהנדס, שהפעם יש חלופה למיקום של בתי הזיקוק. "הצוות המתכנן הראה כיצד לייצר רצף בין השטחים, נושא המים היה מרכזי, עד היום ראו במים אלמנט של זיהום והצפה, אבל עם גישה אורבנית נכונה ניתן להפוך זאת ליתרון עם תעלות ומעגנות". עוד הוא ציין כי החליטו על השארת אזורים חקלאיים ושטחים ירוקים בתוך המרחב העירוני, וכי 4,000 דונם מאזור בתי הזיקוק יוגדרו כפארק ".

את התוכנית ערך  צוות רב תחומי בנושאי אדריכלות, נוף, תנועה, תשתיות, כלכלה וסביבה. כאמור, התוכנית כוללת את פינוי המפעלים המזהמים ממפרץ חיפה, שינוי אופי התעסוקה במפרץ לטכנולוגי ו"נקי", שיקום נחלים ובעיקר את נחל הקישון, שילוב של נמל תעופה והנמל הימי במרחב העירוני ועוד. כך למעשה יש שינוי בהתייחסות הממשלה לאזור מפרץ חיפה, תוך התייחסות לאזור כבעל פוטנציאל. והוא עתיד  להפוך למרכז הפעיל של המטרופולין, תוך שיקום, ניקוי ושינוי פני הסביבה כולה, ופינוי התעשיות המזהמות. בעבר  היה המפרץ מוקד לפיתוח תשתיות מזהמות ומסוכנות.

התכנית מטרתה לתת פתרון ארוך טווח לגידול האוכלוסייה הצפוי במדינה ובמרחב הצפוני. הפיתוח העירוני שמוצע ייתן דגש, לניצול ערכי הטבע והנוף, נחל הקישון וחוף הים.  הוועדה המקומית פנתה לממשלת ישראל, לאמץ מתווה זה ולהביא למימושו כבר בעתיד הקרוב, בשיתוף פעולה עם משרדי הממשלה והרשות המקומית.

ראש העיר ד"ר עינת קליש רותם אמרה בעקבות ההחלטה: "החלטת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, לאמץ את התכנית, משנה את השיח לו הורגלנו במשך עשרות שנים. אירוע זה עשוי להירשם כרגע היסטורי בו חל המפנה שיהפוך את מפרץ חיפה מהחצר האחורית והמזוהמת של ישראל – לעיר מטרופולינית בריאה, שוקקת, ייחודית ונקייה. מאז המנדט הבריטי הפכה חיפה לעיר התעשייתית במדינת ישראל ותושביה הורגלו לקבל את המפעלים המזהמים הפוגעים בבריאותם ובאיכות חייהם כעובדה מוגמרת. בתקופת המנדט הונחה גם מסילת הרכבת שיצרה את החיץ הנמשך עד היום בין העיר לים. באימוץ התכנית אנו משנים את השיח אליו הורגלנו.

"ראיתי שיקום אזורי תעשייה בעולם, ראיתי את זה קורה ואני יודעת שזה אפשרי. לפני כשבוע גיליתי שיש אנשים במערכת השלטון, ברמ"י, שרואים כמוני. אומנם הכל נראה סוריאליסטי, ואני בעצמי יכולה להבין את הציניות של אנשים מול תכניות שכאלה, אך אני יודעת שזה אפשרי עם הרבה עבודה קשה ואני רוצה שתאמינו יחד איתי".

נשבר שיא מחיר הקרקע בחיפה: קרקע בצמוד לגנים הבהאיים נמכרה ב-57 מיליון שקל