"פיחות השקל והעליה בציפיות האינפלציה צפויים לדחות החלטה על הפחתת ריבית והרחבה כמותית"
חדשות    

"פיחות השקל והעליה בציפיות האינפלציה צפויים לדחות החלטה על הפחתת ריבית והרחבה כמותית"

בית ההשקעות "יצירות" מפרסם סקירה שבועית, בה נכתב: "אנו מוסיפים להעריך, כי עדיין לא הבשילו התנאים להעלאת ריבית בארה"ב, ונמשיך לעקוב אחר המשתנים המקרו כלכליים"

בשבוע שעבר פרסמו כלכלני HSBC סקירה ממנה עולה, כי בנק ישראל צפוי להוריד את הריבית מתחת ל-0% ולהשיק תוכנית הרחבה כמותית לרכישת אג"ח בסך של עד 70 מיליארד שקל. על פי כלכלני HSBC הפחתת הריבית צפויה כבר מחר, בעוד ההחלטה על ההרחבה הכמותית עשויה להתקבל מחר או להידחות למועד מאוחר יותר ברבע השני של השנה.

בסקירה השבועית של בית ההשקעות יצירות מעריכה איילת ניר, הכלכלנית הראשית של בית ההשקעות כי קל להיסחף אחר התחזית של HSBC, שכן אם בנק ישראל בחר לפני חודש ימים להפחית את הריבית בהתבסס על שער החליפין, הוא עשוי שלא להסתפק בהחלטה מלפני חודש ימים ולהפחית שוב את הריבית או לבצע הרחבה כמותית, על מנת לנסות ולפחת את השקל, במסגרת אותה מלחמת מטבעות כלל עולמית.

"אלא שלהערכתנו, העלייה בציפיות האינפלציה לאחר פרסום מדד חודש פברואר, פיחות השקל, ופרסומם של נתונים שאינם תומכים בצפי להיחלשות הכלכלה, צפויים לדחות את ההחלטה אודות הפחתת הריבית לריבית שלילית, כמו גם את ההרחבה הכמותית, במידת הצורך, למועד מאוחר יותר" אומרת ניר.

בנוגע לשוק האמריקאי, ביום רביעי האחרון, הסיר הפד את המילה "סבלני" מהודעתו, ושילב מספר מסרים מרגיעים ביחס למגמת הריבית בטווח הקצר. בנוסף, הפד עדכן את תחזיותיו למשתני המקרו כלפי מטה, וחיזק עוד יותר את הצפי לאי שינוי בריבית בקרוב.

לדברי ניר, בתגובה להודעת הפד, ובעיקר כתוצאה מעדכון התחזיות כלפי מטה, נרשמו עליות מחירים במדדי האג"ח, הדולר נחלש בשיעור ניכר וגרר אחריו עליה במחיר הנפט הגולמי, ושוקי המניות עלו תוך שאחדים מהם רושמים שיאים חדשים (כמו ה- FTSE100, ה- Russel2000 ותא-25), בעוד אחרים מתקרבים מאד לרמות שיא קודמות (מדד הנאסד"ק, מדד ה- EuroStoxx600 ומדד ה-S&P500).

"אנו מוסיפים להעריך, כי עדיין לא הבשילו התנאים להעלאת ריבית בארה"ב, ונמשיך לעקוב אחר המשתנים המקרו כלכליים" מסכמת ניר.