מדריכי צרכנות    

איך בוחרים סוכת נצח וכמה זה עולה?

house
מעודכן ל-09/2021

איך בוחרים סוכה לנצח וכמה זה עולה?

עם קצב החיים המודרני, סוכה מוכנה להרכבה היא הפתרון הקל והנוח ביותר למי שמעוניין לקיים את מצוות החג, בלי לסחוב קרשים, לטרוח ולהזיע כך תבחרו את הסוכה המתאימה לכם

בימינו אפילו שלומית כבר לא בונה סוכה: למה לשבור את הראש, לבזבז זמן ולאמץ את השרירים, כשהשוק מציע מגוון סוכות מוכנות להרכבה – מכל הסוגים ובכל רמות המחירים?

גם השנה הרשתות מציעות לכם מבחר נאה של סוכות לנצח –המשווקות בגדלים שונים וכוללות, כסט או ברכישה נפרדת, דופנות בד, סכך, קורות לתמיכה ועוד אביזרים לפי הצורך. עם סיום החג מפרקים את הסוכה בקלות ומאחסנים עד לשנה הבאה. אז אם החלטתם לקנות ואתם הולכים לאיבוד אל מול השפע והמגוון – המדריך הבא יעשה לכם סדר.

למה חשוב לשים לב בעת קניית הסוכה?

כשרות הסוכה

אם מלבד המסורת והחוויה חשוב לכם לקיים את המצווה כהלכתה, עליכם לבדוק בטרם הקנייה כי קיימת כשרות הלכתית לסוכה ולכל מרכיביה.

איכות

סוכות ברזלים הן סוכות שנועדו לשמש לתקופה ארוכה מאוד. כלומר, מדובר במוצר שאמור להחזיק מעמד לא רק לחג אחד אלא לשנים רבות.

מכיוון שאין לכם אפשרות לבחון את טיב הסוכה ברגע הקנייה, כי כל סוגי הסוכות במצב חדש ייראו לכם אותו הדבר. הדרך לדעת אם מדובר בסוכה איכותית היא פשוט לבדוק את משך זמן האחריות שאתם מקבלים.

סוכות איכותיות יימכרו עם אחריות ל-10 שנים ומעלה, סוכה עם משך אחריות קצר יותר מעידה באופן ישיר על חומרים פחות איכותיים.

בטיחות

כשמדובר במבנה שאמור לשמש את בני המשפחה והאורחים שלכם, מובן שהבטיחות היא מעל הכול. חשוב מאוד לוודא כי קיים תו תקן בטיחות על הסוכה. תו תקן מעיד כי הסוכה עברה בדיקות בטיחות והיא מותרת לשימוש ושהייה בה.

גודל ומבנה הסוכה

את הסוכה אנו חייבים להתאים לשטח עליו אנו מתכוונים לבנות אותה. בנוסף אנו צריכים לקחת בחשבון לא רק את השטח הנתון לנו אלא גם את כמות האנשים אותם נרצה לארח בתוך הסוכה.

את גודלה הרצוי של הסוכה נהוג לחשב לפי 1 מ"ר לאדם, כך שלמשפחה בת 5-4 נפשות תתאים סוכה של 2X2. אך כלל אצבע זה מספק מושג כללי בלבד על הגודל המתאים. בבחירת גודל הסוכה, כמו גם בבחירת המבנה שלה – מלבני או מרובע – יש לקחת בחשבון את הפריט המרכזי שיוצב בה, הלוא הוא השולחן (והכיסאות), ולהוסיף עליו שטח מעבר סביר מכל צד. אם תרצו להכניס פריטים נוספים, דוגמת מיטה או שולחן שירות קטן, מובן שתצטרכו להתחשב גם בהם.

 

 

 

נתון נוסף שיש לשים לב אליו בבחירת המבנה המתאים (ויריעות הבד) הוא מיקומה של דלת הכניסה – אם היא ממוקמת בדופן הצרה של הסוכה או בזו הרחבה. זאת בהתאם למיקומה של הסוכה ביחס לבית או לנוחות הגישה אליה.

שלד הסוכה

שלד הסוכה עשוי מוטות אורך ורוחב המתחברים זה לזה באמצעות התקנים מובנים. חוזקם ועמידותם של המוטות נקבעים לפי עובי המתכת, סוג המתכת ואיכות הציפוי. עובי טוב של ברזל הוא לפחות 1 מ"מ, וציפוי איכותי הוא צביעה שנעשתה בתנור. מאחר שנתונים אלה לא תמיד מופיעים במפרטים, וברבים מהם לא מצוין סוג המתכת, הדרך היעילה ביותר להעריך את טיבם של המוטות היא לפי תקופת האחריות הניתנת עליהם. זאת נעה בין 3 ל-12 שנים. כפי שנכתב לעיל, רצוי לבחור סוכה עם תקופת אחריות ממושכת ככל האפשר, וכן לרכוש דגם מחברה מוכרת ובעלת מוניטין בתחום.

סוכה מחוזקת:

דגמים רבים של סוכה כוללים, מלבד חלקי השלד היוצרים את הקונסטרוקציה הבסיסית, מוט חיזוק אחד או יותר המותקנים לרוחב, בחלק האמצעי-תחתון של כל פאה. בדגמים מסוימים יש מוט חיזוק מרכזי אחד ובנוסף לו רצועות חיזוק, המקנים לסוכה יציבות משופרת. ככל שהסוכה גדולה יותר וקיים חשש לתזוזות (למשל בשטח פתוח החשוף לרוחות), גדלה חשיבותו של ייצוב הסוכה באמצעות מוטות עזר או רצועות או שילוב של השניים. סוכות גדולות מומלץ לחזק גם באמצעות מוט המותקן על הגג. במידת האפשר כדאי אף לעגן אותה למתקן קבוע אחר, כגון עמוד, קיר או עץ.

הרחבת הסוכה:

אחת הברכות הידועות בחג הסוכות היא "שתזכו להרחיב את הסוכה", שבה מאחלים להרחבת המשפחה. ישנן סוכות שניתן להרחיבן באמצעות מוטות הארכה הזמינים לרכישה בנפרד. אם אתם משפחה צעירה שעתידה לצמוח ולהתרחב, או אם תרצו בבוא העת להגדיל את מספר האושפיזין שתזמינו אליכם לסוכה, בחרו דגם הניתן להרחבה. באופן דומה, יש גם יריעות הניתנות להרחבה באמצעות רוכסן.

לדגמים מסוימים מצורף נרתיק ייעודי למוטות המתכת לצורך אחסון במהלך השנה.

יריעות בד וסכך

חלק מהסוכות מגיעות כסט שלם הכולל יריעות בד, סכך וקורות תמך, או שתוכלו לרכוש את אלה בנפרד ולהיות גמישים יותר בבחירתם.

יריעות בד (דופנות): כדאי לבחור בד חזק ועמיד הניתן לשטיפה ורצוי שיכלול גם חלונות אוורור עם רשת נגד מזיקים, וכן דלת כניסה שניתן לסגור ברוכסן או באמצעי רכיסה אחר.

היריעות עשויות מחומרים שונים בעלי תכונות אופייניות: הסוג הנפוץ הוא אריג כותנה שמהווה פתרון פשוט ולא יקר ועושה את העבודה, אך בעל כושר בידוד נמוך מקור; בד מצנח הוא קל משקל, מאוורר ושקוף יחסית, כך שהסוכה נהנית מהאור הטבעי מבחוץ. קלבד, שעשוי משילוב של כותנה ופוליאסטר, הוא אריג איכותי אף הוא, שניחן בכושר בידוד גבוה יותר ויתאים לאזורים קרים. באזורים לחים, סוג הבד חייב להיות אוורירי כדי לאפשר שהייה בסוכה בלי להרגיש מחנק, במיוחד אם אתם מתכננים לישון בה.

יש יריעות המתהדרות בהדפסים מסורתיים, בסמלי חג או במוטיבים של ארץ ישראל, ויתאימו למי שרוצה להוסיף נופך חגיגי ואווירה צבעונית לסוכה.

אופן התקנת היריעות

ישנן כמה שיטות התקנה: שיטה ראשונה היא באמצעות טבעות (חורים המחוזקים בחישוק מתכת, בדומה לווילון אמבטיה), שיטה נוספת היא לולאות או שרוול המושחלים למוטות הרוחב, ויש יריעות המתחברות למוטות באמצעות מצמד זיפים (סקוטש). התקנה באמצעות טבעות מעט מסורבלת יותר כיוון שנדרש אמצעי עזר כמו חבק או חוט קשירה. מצד שני, ניתן להתקינן אחרי הקמת השלד כולו, שיטה שיש מי שמוצא אותה נוחה יותר.

יריעות המצוידות בלולאות הן קלות יותר להתקנה – פשוט משחילים אותן למוטות העליונות של הסוכה, אך הדבר חייב להתבצע במהלך הרכבת השלד. באופן דומה מותקנת יריעה בעלת שרוול. זאת אמנם קצת פחות נוחה להשחלה ומחייבת גם היא התקנה תוך כדי בניית המבנה, אבל יתרונה הגדול הוא בחוזק שלה ובמתיחה הטובה שהיא מקנה לדופן כולה. התקנה באמצעות סקוטש היא אולי הנוחה מכל השיטות, אבל במשך השנים הסקוטש נוטה להתבלות ואם הוא לא איכותי וחזק דיו, הוא גם עלול להיפתח.

סכך:

אם רצונכם בסוכה כשרה, הסכך חייב להיות מחומר טבעי ("גידול קרקע"). היצרנים המובילים בישראל משווקים סכך כשר העשוי בדרך כלל מקני סוף, פפירוס או רפיה, המאוגדים זה לזה בפתיל המופק גם הוא מחומר טבעי. חלק מהמשווקים מבטיחים שהסכך עבר תהליך חיטוי המגן עליו מפני מזיקים ועובש. הסכך מגיע בדרך כלל בתוך תיק המאפשר אחסון נוח ונקי מאבק וממזיקים. לעתים מצורפים לסכך חבקים טבעיים לצורך אבטחתו לגג הסוכה.

פריט נוסף המצורף לסוכה או שניתן לרכישה בנפרד הן קורות תומכות לסכך. גם כאן יש היבט הלכתי המחייב חציצה בין מסגרת המתכת של המבנה ובין הסכך. הקורות עשויות במבוק או חומר טבעי אחר בגימור חלק או מחוספס שאותן מניחים על גג הסוכה ועליהן את הסכך. בחלק מהדגמים יש מגרעות ייעודיות לקורות התמך. אלה מונעות מהן להתגלגל ומאפשרות הנחה נוחה של הסכך, בלי שהקורות יזוזו.

כמה זה עולה לנו?

מחיריהן של סוכות הכוללות דופנות בד מתחילים ב-500 שקל לסוכה 2X2 מ"ר. על סוכה בגודל 3X4 מ"ר תשלמו כ-1,500 שקל בממוצע ואילו מחירה של סוכה ענקית, בגודל 12X12 מ"ר, יכול להגיע ליותר מ-25,000 שקל. לדגמים מסוימים מצורפים פריטי עזר דוגמת פקקי פלסטיק להתקנה על קצוות המוטות, חבקים ופטיש מגומי להתקנת הקונסטרוקציה.

איך לעבור את החגים בלי הלוואות

איך לשרוד את החגים בלי להתרושש?