תוכן ממומן    

איך לדאוג למבוגרים בתקופה הזו

FREEPIK

בדידות ומחלות רקע הן לא עוד צמד מילים שנאמר ללא סוף ואיננו נוגע לנו. אלה שני מושגים המהווים מציאות חיים עבור גיל הזהב. האוכלוסייה המבוגרת בארץ ובעולם כולו, הונחה בקרן זווית על רקע משבר הקורונה. נדמה שקל לומר "הישארו בבתים" ולשכוח, אך הפגיעה נותרת ומעמיקה ככל שהזמן עובר.

ההימנעות מהיציאה מהבתים, הקשר המתרופף עם המשפחה וחוסר הנגישות לעולם הדיגיטל, מביאים עמם לא מעט השלכות על האוכלוסייה המבוגרת בתקופת המשבר.

בדידות ומחלות רקע – יותר מסיסמאות

כנראה שמדובר בצמד המושגים השכיח ביותר בתקופת הקורונה. אם יש או אין מחלות רקע וכיצד הן משפיעות על התחלואה, נשאיר למומחים. אולם, כשמדובר באוכלוסיית הגיל השלישי, למושג "מחלות רקע" יש משמעות רבה. מחלות כרוניות הדורשות מעקב וטיפול שוטף, בדיקות שמיעה וראייה, רכישת תרופות וטיפולי מניעה – כל אלה הם חלק משגרה שיש לתחזק כדי למנוע הדרדרות של מצב רפואי קיים. ברגע שנמנעים מטיפול או מפסיקים – הבעיה מחמירה. החשש מלגשת לבתי המרקחת או קופות החולים – פוגע באוכלוסייה המבוגרת. בנוסף, התחושה כי נשכחו והיעדר קרובים שניתן לשוחח עמם עשויה לגרום לדיכאון ולהחמיר מצבים קיימים.

אז איך אנחנו יכולים לעזור?

לשמור על קשר

שיחת טלפון או דפיקה בדלת, ולו כדי לחייך מהצד השני של הדלת ולהגיד שאנחנו כאן. מחווה קטנה שאומרת "לא נשכחת", עשויה לעשות את כל ההבדל.

להתלוות לבדיקות

החשש מהגעה לקופות החולים ובתי החולים מובן. אוכלוסייה מבוגרת שנמצאת בקבוצת סיכון ונמנעת ממעקב וטיפול במחלה קיימת או מתסמינים חדשים שהופיעו, מעמידה עצמה בפני החמרה ואף סכנת חיים. כדי להקל על החשש, ניתן להציע להתלוות לבדיקות הללו ולוודא שמגבלת המרחב וההיגיינה אכן מתקיימות. להתלוות לבדיקות שמיעה שגרתיות, בדיקות דם או להתנדב לאסוף את התרופות מבית המרקחת. כל אלה הם עזרה גדולה ובעיקר המחשבה שמעניקה תחושה של הקלה והפגת הבדידות.

לייצר שגרה חדשה

מבוגרים הדרים בדיור מוגן או בגפם, חיים שגרה מסוימת. קל יותר לנהל אותה במסגרת של דיור מוגן. אולם, תקופת הקורונה השביתה לא מעט פעילויות במקומות המסודרים והגבילה את המבוגרים הגרים בגפם מלצאת ולקיים את השגרה מחוץ לבית. הסתגרות בשל חשש מעצימה את תחושת הבדידות והפחד.

נדרשת שגרה חדשה בצל המגבלות, כדי להמשיך ולדאוג לבריאות הגוף והנפש. פעולות קטנות כבר יעשו את ההבדל:

  • הקפדה על פעילות גופנית
  • הקפדה על שינה טובה
  • הימנעות מצפייה בחדשות מסביב לשעון
  • כניסה לעולם הדיגיטלי – הדרכה קצרה ועניינית כיצד להשתמש במספר אפליקציות תקשורת וקבלת שירותים אונליין יכולה לעשות את כל ההבדל

ככל שטווח האפשרויות של דור הסבים והסבתות שלנו יתרחב, כך איכות החיים שלהם תשתפר באופן ניכר, גם עכשיו כשהעולם ברובו סגור בפניהם.