שוק ההון    

איך לייצר עניין במניה בלי להתאמץ?! לפרסם הודעה בלי מספרים – מקרה מבחן

ירידות בבורסה

איך מייצרים עניין במניה שלא קורה בה שום דבר משמעותי? שולחים הודעה מתפרצת לבורסה, טובה לכאורה, אבל שלא מעדכנת קונקרטית – לגבי מספרים. מספרים לנו על כוונה, תכנון – החבר ההולכת לעשות…החברה מתכוונת לפתח…החברה מתמודדת על… ההודעה המתפרצת קופצת לפעילים בשוק ההון על המסכים, חלקם אפילו לא טורחים לבחון לעומק את ההודעה וקונים מניות כדי לא לפספס אם קורה משהו חשוב.

אולי זה מה שקרה היום עם חברת אלגומייזר. החברה שלחה לבורסה הודעה ועל פניו נראה כאילו מדובר באירוע משמעותי לחברה.

אלא שאם קוראים היטב את ההודעה, מסתבר שלא קורה באמת משהו חשוב. לפחות לא בינתיים. שימו לב לטרמינולוגיה שבה משתמשת החברה:

"מנכ"ל החברה מתכוון"  – לא מתחייב, מתכוון.

הוא מתכוון לרכוש מניות של החברה – נשמע חיובי, אבל – מתכוון? בכמה כסף?

"בהיקף משמעותי מהשכר החודשי" – מה זה משמעותי? 10%? 20% 50%? 90%? מהשכר החודשי. ומה זה בעצם אומר – גם אם זה 205, זה כסף קטן – זה לא מה שמעיד על אמון בחברה?

חוץ מזה ההשקעה של המנכ"ל תהיה לשיעורין – מה המשמעות של "לשיעורין" – מדי פעם. מדי כמה זמן? חכו לפרסום התוכנית

ומתי תתחיל התוכנית להיות מיושמת? "שלשה חודשים לאחר פרסום דו"חות כספיים של החברה".  בעוד מספר חודשים טובים.

ובסוף ההודעה מזהירה החברה ומודיעה שמדובר במידע צופה פני עתיד וכי "יתכן כי, בפועל לא יתממשו או לא יתממשו במלואם או יתממשו באופן השונה מהותית מכפי שהוערך או שנצפה על ידי החברה".

אז מה היה לנו? הודעה שהמנכ"ל מתכוון לרכוש מניות של החברה מתישהו בשער כלשהו. אולי. לא בטוח. והכי חשוב – בכמה? בסכום משמעותי מהשכר, אבל גם אם זה משמעותי מהשכר – 20%, זה 10-20 אלף שקל – זה לא משמעותי. גם אם ניקח שנה – 200 אלף שקל – זה לא סיפור גדול.  

בקיצור, ממש לא בטוח שמדובר במשהו חשוב למשקיעים. המניה בהתאמה עלתה ב-2.7%, ואחר כך התממשה. אולי המשקיעים הבינו שזה לא ביג דיל. 

להלן הודעת החברה כלשונה כפי שפורסמה במאיה:

"החברה מתכבדת להודיע בזאת כי מנכ"ל החברה, נועם בנד, המשמש גם כיו"ר החברה, הודיע לחברה על כוונתו לבצע רכישות של מניות של החברה מידי הציבור, וזאת באמצעות תכנית רכישת מניות בנאמנות עיוורת בהתאם להוראות הקיימות בדבר רכישת מניות על ידי נושא משרה. רכישת המניות תתבצע לשיעורין, בהיקף משמעותי מהשכר החודשי )נטו( של המנכ"ל. על-פי הכללים הקיימים כיום לרכישת מניות בנאמנות עיוורת תחת "נמל המבטחים" מהפרת הוראות הדין, על המנכ"ל, להכין ולפרסם תכנית מפורטת, בלתי הדירה, של רכישת מניות בנאמנות עיוורת. עוד מנחים הכללים האמורים כי תכנית שכזו לרכישת מניות של החברה תתחיל להיות מיושמת רק מחלוף 3 חודשים מיום פרסום דוחות כספיים של החברה. לפיכך, במועד האפשרי על פי הכללים כאמור צפוי מנכ"ל החברה, לפרסם תכנית זו אשר תכלול את תנאי הרכישה, את היקף הרכישה המדויק, ותותאם למחירי המניה שישררו בבורסה, לאותה התקופה.

אזהרת מידע צופה פני עתיד – המידע, הערכות ותוכניות החברה ו/או המנכ"ל כאמור לעיל הינם בבחינת "מידע צופה פני עתיד", כהגדרת מונח זה בחוק ניירות ערך, תשכ"ח-1968 .מידע זה כרוך באי ודאות גבוהה, ומבוסס, בין היתר, על גורמים ומשתנים רבים שלחברה ו/או למנכ"ל אין בהכרח שליטה לגביהם, ויתכן כי, בפועל לא יתממשו או לא יתממשו במלואם או יתממשו באופן השונה מהותית מכפי שהוערך או שנצפה על ידי החברה".

השקעה במניות – ככה תשקיעו נכון (ובזהירות)

השקעה באגח – כל מה שרציתם לדעת! והאם יש בועה בשוק האגח?

קופות הגמל להשקעה – למה זה כדאי? ומי מובילה בתשואות?