רכב ותחבורה    

איך לרכוש בזול חלקי חילוף לרכב ולחסוך אלפי שקלים?

מעודכן ל-02/2020

בשנים האחרונות יותר ויותר ישראלים עומדים על זכותם להביא למוסך את חלקי החילוף לצורך הטיפול ברכב, ובכך חוסכים לעצמם את ה'קופון' שבעל המוסך גוזר על רכישת החלק מהיבואן איך עושים את זה והאם זה באמת כל כך משתלם?

לפני שמונה שנים פורסם דוח שהזמין משרד האוצר, ובו נחשף כי מחירי החלפים בישראל גבוהים ב-80% עד 120% ממחירם באירופה, ומאז טרם הורגשה הוזלה משמעותית. לפי דוח זה, יבואני החלפים מעניקים הנחות משמעותיות לחברות הליסינג, בעוד שמוסכים מקבלים הנחה קטנה בהרבה והלקוחות משלמים את המחיר – תרתי משמע.

עבור נהגים רבים מדובר בגזירה קשה, שמתווספת לשאר ההוצאות הכבדות הכרוכות בהחזקת רכב, כגון אגרות הרישוי היקרות, תעריפי הביטוח הגבוהים, דלק ועוד. לכן עשרות אלפי בעלי מצאו פתרון – והזמינו חלקי חילוף מחו"ל בעצמם.

מסתבר שמחירי החלפים, יחד עם עלויות המשלוח והמיסים, עדיין זולים בעשרות אחוזים ממחירם בארץ. אז אמנם לא תוכלו כנראה להזמין מאיביי או מאמזון רדיאטור חדש, אבל מראות, מסנני אוויר, שטיחים ונורות תוכלו גם תוכלו – ועל הדרך תחסכו עשרות ואף מאות אחוזים. איך עושים את זה? המשיכו לקרוא.

אילו חלקים אפשר להזמין?

חשוב לדעת כי לא כל חלק חילוף מותר לייבא. יתרה מכך, לא כל חלק חילוף שיובא מותר להתקין. זכרו, לא כל חלק מתאים לכל רכב, גם אם היצרן שלו טוען שכן.

החוק הישראלי ברור מאוד בכל הקשור לחלפים שניתן להזמין, ויש רשימה פומבית של חלקים שמותר לייבא וכדאי לעיין בה לפני שמזמינים (רשימה בשם "דרישות חובה למוצרי תעבורה – דרישות תקן" מופיעה באתר משרד התחבורה). בעבר היו איסורים נרחבים יותר על ייבוא חלקי חילוף, אך משרד התחבורה החליט ללכת לקראת הצרכנים ולהקל את התהליך.

כך למשל, צינורות בלימה לרכב חייבים לעמוד בתקנים מסוימים, ולכן אם הם לא יופיעו על אריזת המוצר הוא לא יוכל להיכנס לישראל. לכן מומלץ לבדוק היטב עם המוכר אם התקן קיים ומצוין על האריזה. גם מראות לרכב מותרות בייבוא אישי, אך חייבות לשאת סימון ברור של עמידה בדרישות התקן. מגדשי טורבו, רכיב יקר במיוחד, דורשים רישיון סחר, כלומר לא ניתן לייבא אותם בעצמכם, וכך גם מסנני דלק ומצננים (רדיאטורים).

לפני שמזמינים – לבדוק עם המוסך

תקלות בכלי רכב נחלקות לשני סוגים: כאלה שניתן לתקן לבד – כאלה הן תקלות קטנות כמו נורה שיש להחליף וחוקי לעשות זאת לבד, ותקלות מכניות משמעותיות שבכל מקרה לא חוקי לתקן לבד. במקרה הראשון אין בעיה שתזמינו את החלק בעצמכם. במקרה השני, חשוב מאוד להתייעץ עם המוסכניק כדי לדעת אם ניתן להזמין את החלק עצמאית ולהיעזר בהם להתקנתו. לפעמים בעל המוסך יסכים לעשות לכם הנחה קטנה במחיר הרכיב שהוא מוכר, כדי להשתוות למחירי חו"ל.

בדיקת התאמה לרכב

אם ניתן לייבא את החלק שאתם צריכים, עליכם לעבור לשלב בדיקת ההתאמה למכונית. במפתיע, דגמי מכוניות רבים המשווקים בישראל דומים בקווים כלליים לדגמים שמשווקים בעולם, אך לא בהכרח זהים. בין היתר, ייתכנו הבדלים במבנה הפנסים, במספר הנורות בבית המנורה, באופן החיבור של חלקי דיפון וריפוד ואפילו בחלקי מנוע, גם אם באופן עקרוני מדובר באותו דגם מנוע. במכוניות מסוימות, חלק חדש שמחובר למערכות המחשוב של המכונית יצריך תכנות מחדש של מחשב הרכב. יש לוודא שמדובר באותו דגם של מכונית ובאותו דגם של חלק.

כדאי לדעת כי החוק מחייב את יבואני הרכב בישראל להציג באתר היבואן רשימה מפורטת של חלקי החילוף – כולל מחירים. בחלק גדול מהמקרים הרשימה כוללת גם מספר קטלוגי מדויק, שאותו תוכלו להזין למנועי חיפוש באתרי קניות כמו איביי ואמזון למשל, ולקבל מיידית רשימה של מוכרים שמציעים את החלק הרצוי. בחלק מהאתרים הגדולים קיים מנוע חיפוש עצמאי שמוודא באמצעות נתונים המוזנים על ידי המוכרים, אם החלק אכן מתאים למכונית.

האם החלפים איכותיים?

מטבע הדברים לא כל החלקים המיובאים הם באותה רמת איכות ועליכם להסתמך על ידע אישי. יש חלפים סיניים זולים שיחזיקו שעות ספורות לפני שיתפרקו, ויש כאלה עם אורך חיים תקני. חלק מחלפים מקוריים ואחרים – לא. אחת הדרכים המהימנות לבדיקת איכות החלקים היא לקרוא את הביקורות באתר. אך שימו לב כי לא כל הביקורות אמיתיות ומומלץ לוודא כי מדובר ברכישה מאומתת שאכן בוצעה.

איפה קונים?

אמזון ואיביי הם אולי האתרים המוכרים ביותר בכל הקשור בקניות אונליין, אך ברכישת חלפים לרכב הם לא תמיד הבחירה האולטימטיבית. כיום פועלות בעולם רשתות ענק של חלפים לרכב שמחזיקות היצע גדול משמעותית ביחס לאיביי ואמזון. חנויות אלה מתמחות בתחום ולכן מצוידות במנועי חיפוש מותאמים ויעילים, המאפשרים להזין מספרי שלדה של הרכב ולקבל רשימות מפורטות של חלקים שמתאימים לסוג הרכב הספציפי. כמו כן, ישנם כמובן אתרים שמרכזים חלקים מיצרניות מסוימות לפי מק"טים במחירים נוחים ביותר. כאלה הם למשל:

KIA, HYUNDAI, SANGGYONG – www.koraps.com

Toyota,Lexus,Honda,Nissan,Subaru – http://jp-carparts.com/https://www.amayama.com/en

ישנם יצרנים, בארצות הברית בעיקר, המאפשרים להזין את מספר השלדה (המכונה גם VIN) באתר היצרן עצמו, ולקבל רשימה מסודרת של חלפים. באתרים כאלה מומלץ גם להירשם לרשימות הדיוור כדי להתעדכן על אודות מכירות חיסול משתלמות במיוחד של חלקי חילוף, במיוחד כשאלה כוללות חלקים מתכלים כמו שכדאי להחזיק בבית לעת הצורך.

ביצוע ההזמנה

גם בשלב זה מומלץ לפעול בזהירות ולא להזמין את החלק הראשון שבו נתקלתם. כמו בכל הזמנה אונליין, מומלץ לערוך השוואות מחירים, תוך התחשבות במחיר החלק כולל מיסים ומשלוח. לעיתים משווקים יציעו לכם חלק מסוים תוך הבטחה למשלוח חינם, אך יוסיפו את ההפרש למחיר החלק.

חברות השילוח מצדן נוהגות לגבות אגרות נוספות, גם במקרה שהמוכר שילם מראש על המשלוח, ועלולות לחייב אתכם שוב על המשלוח. אלה דברים שיש לשים לב אליהם. בנוסף, כדאי לזכור שבישראל יש לשלם 17% מע"מ ולעיתים מסי קנייה או מכס עבור חבילות שערכן הוא מעל 75 דולר. יש חלפים כמו מראות ומערכות חשמל מסוימות, שמס הקנייה עליהם מגיע ל-56%. לכן מומלץ לבדוק נתונים אלה מראש באתר המכס ב"טבלת מסי ייבוא מרוכזים".

הכי פופולאריים: חלפים לטויוטה וסוזוקי

מנתוני איביי ישראל, הקטגוריות הפופולאריות בתחום חלקי החילוף לרכב בשנת 2019 היו חלפים דקורטיביים (מעל 50 אלף יחידות), נורות (מעל 45 אלף), ומדבקות וסטיקרים (מעל 20 אלף).

הדגם שהכי הרבה ישראלים ייבאו עבורו חלפים הוא טויוטה – 16% מכלל ייבוא החלפים באיביי, לעומת 13% לסוזוקי ו-12% ליונדאי.

לסיכום, לאחר שקראתם את הכתבה ופעלתם על פי ההנחיות, כל שנותר לכם הוא להזמין, להמתין להגעתו של החלק וליהנות מחיסכון של עשרות עד מאות שקלים.

עשה זאת בעצמך: טיפול ברכב – כמה אפשר לחסוך ומתי ללכת למוסך

למה חלקי החילוף בארץ כל יקרים? רשות התחרות החלה לחקור