רכב ותחבורה    

עשה זאת בעצמך: טיפול ברכב – כמה אפשר לחסוך ומתי ללכת למוסך

מעודכן ל-12/2019

פעם היה טיפול עשרת אלפים. עם הדגמים החדשים זה הוחלף בטיפול תקופתי לפי יצרן הרכב. הרבה מחליטים בגלל קוצר זמן  או חוסר ידע ללכת למוסך עבור הטיפולים ברכב. לשמחתנו אפשר כמעט את כל הטיפולים לעשות לבד ולחסוך המון כסף. עבור רוב החומרים ודרכי הטיפול היעזרו בספר הרכב הרלוונטי וכן כדי לדעת מתי להחליף חלפים.

החלפת שמן ומסנן שמן:

החלפת שמן דורשת כמה חומרים, בהם מפתח ברגים, מפתח מסנן שמן, מסנן חדש, אטם ריקון אגן שמן חדש, שמן חדש, כלי קיבול שאפשר לאטום אותו, סמרטוטים. התלבשו בהתאם: כפפות, משקפי בטיחות, בגדי עבודה וכד.

בספר הרכב כתוב לכם מה סוג השמן המתאים ומה סוג המסנן המתאים. כמו כן כתוב היכן נמצאים כל החלקים ולפעמים תופיע הדרכה מלאה. חנו במשטח ישר, הפעילו את המכונית. חכו כמה דקות עד שתכבו אותה ואז עוד כמה דקות עד שהשמן ייזל באגן. הפעילו את בלם החירום. ואז שימו מעצור  מצדי שני גלגלים. כיום ברוב המכוניות אפשר לזחול מתחתיהן , אם אי אפשר השתמשו ברמפות ובג'ק – בשניהם בלבד. רק ג'ק זה מסוכן מאוד ואסור. פעלו היטב לפי ההוראות. בספר הרכב אמורים להיות כתובים איפה מסנן השמן, אגן השמן  ובורג הריקון. אם לא מצאתם חפשו את המסנן הדומה למסנן שקניתם, לצדו יהיו האגן ובורג הריקון. הבורג הוא בורג גדול. הציבו את האגן מתחת לחור ורפדו בעיתונים, הרי השמן חם, מסוכן ורעיל.

בשלב זה פתחו את הבורג באמצעות המפתח, פעלו בעדינות והיזהרו שהפקק לא ייפול. וכן הרחיקו זרועות ופנים. לאחר שהשמן יתרוקן נגבו את הפקק והבריגו בחזרה אך לא בחוזקה. את כלי הקיבול שימו מתחת למסנן ופתחו אותו במפתח המסננים. הסירו גם את האטם.

עכשיו עוברים לשמן החדש, מכניסים אותו לאטם של המסנן החדש ומצפים היטב כדי שתהיה אטימה חזקה. את המסנן החדש הבריגו בחזרה בידיים. גם כאן לא להדק מדי – שלושה רבעי סיבוב.

סיימתם? פתחו את מכסה המנוע ושפכו בפתח את השמן המתאים. כדי לבדוק שאין נזילות, הפעילו את הרכב ותראו שאין נזילה מהמסנן או ממקור אחר. בדקו את מפלס השמן. אם צריך עוד הוסיפו, אך שימו לב לא להעלות על המקסימום, ולא לשכוח לסגור את המכסה. כדי שזה ייחבש בטיפול כתבו את התאריך והק"מ שהרכב עבר.

מסנן אוויר:  בכל רכב יש  כיום מסנן אוויר יבש, שנראה כמו נייר עבה ומאפשר מעבר של אוויר אך מונע מלכלוך מעל גודל מסוים לעבור דרכו, צריך לנקות אותו.  אך לא מומלץ לנקות אותו בלחץ אוויר, מכיוון שזה עלול לגרום לקרעים שיאפשרו מעבר קל יותר של לכלוך למנוע.

מסנן דלק: כשמחליפים  מסנן דלק חשוב לשים לב לחיבורי כניסת הדלק וליציאתו – הכניסה צריכה להיות מחוברת לצינור שמגיע ממכל הדלק, והיציאה לצינור שמגיע אל הקרבורטור/ המזרקים. הכניסה והיציאה מסומנות על ידי חץ שמצויר על המסנן, ומראה את כיוון זרימת הדלק.

בדיזל  יש לנקז אוויר ממערכת הדלק לאחר החלפת המסנן. ניקוז לא טוב יגרום במקרה הטוב לכך שהרכב יניע, אבל המנוע יזייף בצורה רצינית; במקרה הרע, האוטו לא יניע כלל.

פלאגים: כשמחליפים פלאגים חשוב לשים לב שצבעם אפרפר, המעיד על בעירה טובה. ואילו פלאגים מפויחים מעידים על תערובת עשירה מדי בדלק, ואז יש לבדוק את תקינות מערכת הזרקת הדלק או הקרבורטור. פלאגים שיוצאים משומנים מעידים על חדירת שמן לתא הבעירה, מה שמחייב בדיקה לגילוי הסיבה.

פלאגים בלויים גורמים לירידה בביצועי הרכב ולעלייה בצריכת הדלק. אם המרווח גדול מדי והאלקטרודות שחוקות, הגיע הזמן להיפטר מהפלאג.

אל תחליפו פלאגים כשהמנוע חם. לפני הוצאת הפלאג והכנסת חדש, מומלץ לנקות מסביב לפלאג בעזרת לחץ אוויר, כדי למנוע חדירת לכלוך ועצמים לצילינדרים, ובזמן הפירוק וההרכבה לשים לב שהם מוברגים בקלות יחסית ואין התנגדות. בזמן ההידוק  לסגור בעדינות

רצועת תזמון:  אם הרצועה נקרעת, המנוע תמיד ייכבה, ובמקרה הגרוע השסתומים יתעקמו כתוצאה מפגיעה של הבוכנות שבהם. במקרה כזה יהיה צורך לפרק את ראש המנוע ולבצע תיקון גדול ויקר. כדאי מאוד להחליף אותה בזמן, להשתמש ברצועה איכותית. את ההחלפה כבר כדאי לעשות במוסך אמין.

שמן גיר וסרן אחורי: השמן המתאים לגיר האוטומטי שונה מזה של גיר רגיל: בגיר האוטומטי השמן דליל יותר וצבעו אדום, לעומת השמן הרגיל, הסמיך יותר ובעל צבע צהוב-כהה. גם כאן זמני החלפת השמן וסוג השמן הם בהתאם להוראות היצרן או היבואן. שימו לב: בגיר אוטומטי יש לעתים צורך בהחלפה או בניקוי של פילטר הנמצא בתוך הגיר.

שמן הגה כוח. תפקידו לסייע בסיבוב ההגה. הוא לא דורש טיפול כבד, פרט לבדיקת גובה השמן והחלפתו לפי הוראות היצרן. בדרך כלל, אגב, משתמשים למטרה זו בשמן גיר אוטומטי.

מה לא לעשות בעצמכם: כל מה שקשור לבטיחות, הגה, בלמים, המתלים וכד'  אי אפשר ולא כדאי לעשות בבית.

כמה זה חוסך לכם?

מחירי טיפול 15 אלף ממוצעים ללא תיקונים נוספים:

סוג הרכב מחיר טיפול 15,000
טויטה קורולה             500 שקלים
יונדאיי איי 10             620 שקלים
סקודה פאביה             540 שקלים
קיה ריו             570 שקלים
הונדסה סיויק             550 שקלים
שברולט ספארק             400 שקלים
פורד פוקוס            580 שקלים

 

איך להוזיל את הביטוח המקיף?

הוצאות דלק – ככה תחסכו מאות שקלים בחודש

בעלי רכבים היברידיים יכולים להיות רגועים: הטבת המס הוארכה בשנתיים