רכב ותחבורה    

הוצאות דלק – ככה תחסכו מאות שקלים בחודש

 

הוצאות דלק הן מרכיב מאוד גבוה בהוצאות השוטפות שלנו  איך ניתן לחסוך בהן כמה ניתן לחסוך בהן? – מדריך לחיסכון בדלק

על רכישת הרכב שלכם הוצאתם סכום נכבד שנע לרוב בין עשרות אלפי שקלים לעד 130-150 אלף /קל באם מדובר ברכב חדש. נכון, יש גם רכבים במאות אלפי שקלים, אבל רכישת רכב של משפחה ממוצעת מסתכמת בכ- 100 אלף שקל.

רכישת הרכב היא ההוצאה הגדולה ביותר, והיא עשויה להיות הוצאה מתגלגלת באם לקחת הלוואה ( או רכשתם דרך ליסינג), אבל נראה שלרובנו  עיקר הכובד בכיס נובע מהתדלוקים החוזרים ובלתי נמנעים של הרכב –  כשאחת למספר ימים או שבועות אתם נאלצים להיפרד מכמה מאות שקלים, אתם רוצים לדעת מה ניתן לעשות כדי לצמצם את עלויות התדלוק? יש דברים שכבר יהיה מאוחר מדי בשבילכם לעשות – למשל לרכוש רכב חסכוני יותר – אבל קיימות פעולות שדווקא כן אפשר לעשות וחוסכות באופן שוטף בצריכת הדלק. במדריך נספק רעיונות לחיסכון בדלק זה יכול לחסוך לכם הרבה כסף.


מחשבון אחזקת הוצאות רכב

מדריך – הוצאות אחזקת רכב , כמה זה עולה?


בחירת רכב חסכוני

אנחנו מחזירים אתכם לנקודת ההתחלה של בחירת הרכב, בגלל שחשוב להבין אותה כדי לחסוך בדלק. כידוע, לכל רכב יש נתוני צריכת דלק שמפרסמת היצרנית שלו, ושאמורים לבטא את הצריכה של הדלק שלו פר קילומטר. הבעיה היא שנתונים אלה לא תמיד תואמים את המציאות, כמו שיעיד המקרה של מיצובישי שהודתה בתחילת 2016 שעיוותה את נתוני צריכת הדלק של כמה מאות אלפי רכבים שהיא ייצרה במהלך השנים. מה גם שיש להרגלי הנהיגה הספציפיים ולנתונים אחרים השפעה על צריכת הדלק (בהמשך נרחיב בנקודה הזו).

אפשר להצביע על מספר כלליים מרכזיים של צריכת הדלק ברכבים. כשזה נוגע לדלק, הגודל בהחלט משחק תפקיד: בדרך כלל רכבים גדולים יותר, עם מנוע מאסיבי ו"חזק" יותר, יהיו "זללנים" יותר מבחינת הדלק שהם צורכים פר קילומטר. הגיל משמעותי אף הוא, כאשר רכבים חדישים יהיו בדרך כלל חסכוניים יותר מרכבים ותיקים, שלא ממש יעילים מבחינת התפעול וצריכת הדלק שלהם. אבחנה אחרת שחייבים לעשות היא בין רכבים בעלי גיר ידני לכאלה הכוללים גיר אוטומטי. הרכבים הידניים יהיו כמובן חסכוניים יותר, כאשר הפערים יכולים להגיע לעשרות אחוזים. בשנים האחרונות יש צמצום מסוים בפערים ביניהם, הודות להתפתחות הטכנולוגיה, אבל הם עדיין קיימים. על כל פנים, כדי למקסם את צריכת הדלק בנהיגה חשוב לנהוג בהילוך המתאים לכל מהירות נסיעה או תנאי שטח. כאשר נסיעה שלא על פי ההילוך המתאים ותנאי השטח המתאימים, גורמת לבזבוז דלק ניכר (צריכה רבה יותר מהמצב הרגיל).

 אם אתם כן רוצים לדעת פחות או יותר מה ההבדלים ברמת הדגם, כדאי שתכירו את ההבדלים בין קטגוריות הרכב השונות. הקטגוריות בעלות הפוטנציאל החסכונית ביותר יהיו המשפחתיות הקומפקטיות ההיברידיות, כשאחריהם יהיו אלה רכבי הפנאי הקומפקטי או המיניוואן הקומפקטי. המשפחתיות הגדולות, רכבי הפנאי הגדול והמיניוואנים יציעו צריכת דלק יעילה הרבה פחות, וכך גם רכבי הפנאי הקטן והמיני ואן. בקטגוריות החסכוניות יותר אפשר לשאוף כמה שיותר קרוב לצריכת דלק של כ-20 קילומטר לליטר. בדיקה שערך  YNET ב-2015 הצביעה על כמה דגמים חסכוניים שעונים על התנאי הזה: מיצובישי אאוטלנדר PHEV, למשל, טויוטה אוריס ההיברידית או רנו מגאן בגרסת הדיזל. מנגד, באותה קטגוריה היו רכבים עם צריכת דלק מרשימה הרבה פחות, בסביבות 13-14 קילומטר לליטר. ברכבים הגדולים יותר הפערים נעים בדרך כלל בין כ-16 קילומטר לליטר (כפי שנמצא בבדיקה עבור לקסוס IS300h) לבין דגמים המתקרבים ל-10 קילומטר לליטר ואף יורדים ממנו.

להיות צרכנים חכמים – גם בבחירת תחנת דלק

יש אנשים שמחכים עד שמיכל הדלק שלהם יתרוקן כמעט לחלוטין, ואז מתדלקים בתחנה הראשונה שהם רואים. אנחנו ממליצים לכם להימנע מכך כמה שיותר, בעיקר בגלל שבדרך זו אפשרויות הבחירה שלכם של תחנת דלק קטנות ובהתאמה אפשרות רכישת דלק במחיר נמוך יותר, כמעט ולא אפשרית.

 אנחנו שומעים בחדשות על מחירי הדלק, שמשתנים אחת למספר שבועות או חודשים בהתאם לנסיבות חיצוניות שונות. צריך לזכור שקיימים הבדלים בין חברות דלק שונות, או אפילו בין תחנות שונות של אותה חברה (למשל, סניפים של "פז" בערים אחרות). יש אמנם מחיר כללי של דלק – כפי שמפורט באתר משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים– אך מחיר זה אינו מחייב את התחנות לכאן או לכאן.מה גם שהוא נוטה להשתנות לאורך היום, כאשר בדרך כלל ייגבה מחיר גבוה בכמה אגורות בודדות לליטר עבור תדלוקים הנעשים בשעות הלילה (בעיקר עבור תחנות המציעות שירות מלא 24 שעות ביממה).

קשה לנו להאמין שהנהג הממוצע ינהג הלוך חזור בין תחנות שונות כדי לתדלק – כי הרי הנסיעות האלה באופן אירוני מבזבזות דלק – אבל כן מומלץ לבצע מספר בדיקות מוקדמות ולהבין את השטח. כשאתם עוברים בתחנה מסוימת בדרך לעבודה או הביתה, זכרו לעצמכם את המחיר ונסו להשוות בראש לתחנות אחרות שאתם נתקלים בהן. למרות שהמדיניות של התחנה עשויה להשתנות, כך שבמועדים אחרים היא תהיה יקרה יותר מהמתחרות ובמועדים אחרים זולה יותר, בדרך כלל כן יש מגמה כללית כלשהי עליה אפשר ללמוד. כיאה לעידן האינטרנט, מוצעים מספר כלים ואתרים שיכולים לעשות עבורכם את העבודה. בחיפוש באינטרנט מצאנו למשל את האתר Full Tank, שמציג מידע על תחנות הדלק בעיר מסוים או על פי מיקום המשתמש, בחלוקה על פי מחירי בשירות עצמי, בשירות מלא ובמזומן. כך למשל עבור חיפוש בערים במרכז נמצא   פער של 0.15-0.17 אגורות לליטר בשירות עצמי, ופער של 0.35-0.38 אגורות לליטר בשירות המלא. מדובר על הפרשים שמצטברים לסכומים ניכרים, ולכן כדאי לעשות את הבדיקה הזו ולהיצמד לתחנות הזולות. עם זאת, חשוב להבהיר – לא  בדקנו את אמיתות הנתונים האלה בפועל, באמצעות הליכה לתחנות, אלא דרך אתרי השוואת מחירי הדלקים – הנה אתר השוואת מחירי הדלקים.

תדלוק עצמי – חיסכון של מאות שקלים בחודש

בהמשך לכך יש כיום פער שלכמה עשרות אחוזים – 15-30% בדרך כלל – בין תדלוק בשירות עצמי לבין תדלוק באמצעות מתדלק (שירות מלא), כאשר האפשרות הראשונה תהיה כמובן הזולה יותר. ניקח לדוגמא מצב בו מתדלקים 30 ליטר מיכל בבנזין 95 של אוקטן נטול עופרת, על פי נתון של 5.89 ש"ח עבור התדלוק ותוספת של 0.19 ש"ח לליטר עבור התדלוק המלא (בהתאם למחירים שפורסמו בזמן כתיבת שורות אלה). תדלוק בשירות עצמי של המיכל יעלה לכם 176.6 ש"ח, על פי ההכפלה של מספר הליטרים (30) במחיר  ליטר דלק (5.89 ש"ח). בתדלוק בשירות מלא המחיר לליטר דלק יהיה 6.08 ש"ח, ובחישוב של 30 ליטרים לתדלוק המחיר יהיה 182.4 ש"ח. עכשיו קחו את הפער הקטן לכאורה הזה, של כ-5.8 ש"ח, וקחו בחשבון שאתם מתדלקים שלוש פעמים בחודש: פתאום הפער בחישוב חודשי עובר את רף 17 השקלים, ובחישוב שנתי יותר מכ-208 ש"ח. מבלי לזלזל בעבודתם של המתדלקים, זהו סכום די מבוטל עבור פעולה שאתם יכולים לעשות גם לבד. את התדלוק בשירות המלא אנחנו מציעים לכם להשאיר לתחנות שגובות על כך סכומים מינימליים, או אפילו לאלה שדורשות מחיר זהה עבור שירות מלא ושירות עצמי.

ואפרופו תדלוק: אם אתם רוצים להימנע מטפטוף של טיפות דלק יקרות אל מחוץ לרכב, כאשר אתם שולפים ממנו את הידית בתום התדלוק, נסו להטות אותה לכיוון המיכל במהלך ההוצאה.

קבלת הנחות בתדלוק

בכתבות קודמות באתר המלצנו לכם שלא להחזיק ביותר מדי כרטיסי אשראי בארנק שלכם, מפתות ככל שיהיו ההטבות שכל כרטיס מציע. בכל זאת, אם יש לכם מספר כרטיסים תוכלו לראות איזה מהם מקנה הנחות על תדלוק באיזו תחנה, ופשוט להקפיד לתדלק בה. הקאץ' כאן הוא שבדרך כלל ההנחות האלה יינתנו רק עבור תדלוק בשירות מלא, שהוא כאמור יקר יותר בצורה משמעותית מאשר התדלוק העצמי. אם משווים את מחיר התדלוק המלא לאחר הנחה לעומת התדלוק העצמי, עשויים לגלות פערים הרבה פחות משמעותיים ממה שהייתם רוצים לקוות להם, או אפילו "הנחה" יקרה יותר ממה שהייתם יכולים לקבל בתדלוק עצמי באותה תחנה.

שיתופי הפעולה האלה אמורים להיות מוכרים למי שקרא בעיון את רשימת ההטבות שכרטיס האשראי שלו מקנה לו, כשבחלק מהמקרים סמל תחנת הדלק לגביה ניתנת ההנחה מופיע על גבי הכרטיס עצמו. הנה מספר דוגמאות של הטבות נוכחיות של הכרטיסים: לאומי קארד ושופרסל מאפשרות למי שקונה בכרטיס אשראי שופרסל בסכום של 150  ש"ח ומעלה לקבל שמונה שקלים הנחה בתדלוק 30 ליטר ומעלה של בנזין 95. כרטיס האשראי של You מקנה נכון להיוםהנחה של כ-25 אגורות לליטר עבור בנזין 95, 1.30 ש"ח לליטר לבנזין 98 וכ-9.3 ש"ח הנחה לליטר סולר. מחזיקי כרטיס מפתח דיסקונט מקבלים הנחה של 25 אגורות לליטר מהמחיר המלא בתחנות סונול, או הנחה של 19 אגורות עבור השירות העצמי ו-6 אגורות הנחה נוספות בתדלוק בשירות עצמי באותה תחנה ועם אותו כרטיס. גובה ההטבות הובא כאן כמידע כללי והוא משתנה מפעם לפעם, כך שהתפקיד שלכם הוא להתעדכן מה מעניק הכרטיס שלכם. מומלץ שפשוט תבדקו מה מגיע לכם עם הכרטיס שלכם בנקודת זמן ספציפית, ועשו חישוב האם זה משתלם לכם לתדלק באמצעותו בתחנה הנתונה.

תחנות הדלק מנסות פעמים רבות לפתות אנשים להגיע אליהן באמצעות מתנות שונות שניתנות להם בעת תדלוק בסכום או בכמות ליטרים מסוימת: החל משטיפה חינם, דרך עיתון ללא תשלום לשבת ועד לברד או כוס קפה. הכל טוב ויפה, אבל בחלק מהמקרים מדובר בלא יותר ממלכודת, שתוביל אתכם לעבר התחנות היקרות יותר. במקרים מהסוג הזה המתנות הן ממש לא חינם, אלא חלק מהתשלום העודף שלכם לתחנת הדלק. אנחנו לא טוענים שאתם צריכים לוותר באופן מוחלט על המתנות והפינוקים, אבל בהחלט שחשוב לראות מה המחיר לתדלוק ביחס למתחרים.

נהיגה נכונה

עבר זמן רב מאז שיעורי הנהיגה, התיאוריה ורענון הנהיגה שלכם? כדאי שתאמצו את הדגשים העיקריים לנהיגה נכונה (וחסכונית), ותיפטרו מכמה הרגלים שעלולים לאמץ גם נהגים מנוסים. זה מתחיל עם הלחיצות על הגז והברקס, שחייבות להיות מתונות בכל האפשר: בלי האצות פתאומיות ובוודאי שללא בלימות ברגע האחרון (שגם מסוכנות מבחינה בטיחותית). שמירה על מהירות קבועה פחות או יותר של הנסיעה, ותכנון מוקפד של הנסיעה, יכולים לשפר את צריכת הדלק וגם למנוע בלאי מהיר לרכב – עוד משתנה שנכנס למשוואה הכלכלית ומייקר אותה.

מהירות הרכב משפיעה על צריכת הדלק, כאשר מהירויות גבוהות מגדילות את הצריכה: בין מהירות של 100 קמ"ש ל-120 קמ"ש עשוי להיות פער של כ-10-20%. כשאתם נמצאים בעצירה מוחלטת עם הרכב, מומלץ מאד לכבות את המנוע. אתם לא חייבים להוציא את המפתח, כי לפעמים זה קשה ומיותר, אבל לפחות לסובב את הסוויץ': אל דאגה, הרדיו שלכם ימשיך לנגן והמזגן ימשיך לעבוד. יש דגמים של מכוניות שמבצעים את כיבוי המנוע בעצירה מוחלטת בצורה אוטומטית, מה שהופך אותם אוטומטית לחסכוניים יותר בכל הנוגע לצריכת הדלק.

שאלה שמעלה דילמה היא האם לנהוג עם מזגן או חלון פתוח – במזג האוויר הישראלי אנחנו לא חושבים שנהיגה בחלון סגור וללא מזגן הוא בגדר אפשרות סבירה. פעם הדעה הרווחת הייתה שמזגן יהיה תמיד בזבזני יותר מאשר חלון פתוח, אבל כיום ברור שמדובר בנושא מורכב. לא נלאה אתכם בהסברים האוירודינמיים ומכניים שמסבירים מדוע נהיגה עם חלון פתוח עשויה להביא בחלק מהמקרים דווקא לבזבוז משמעותי יותר של דלק (למעוניינים, הסבר קצר באתר וואלה!), או למצבים השונים שהופכים כל אפשרות לעדיפה. אפשר להגיד בגדול שככל שמהירות הרכב עולה, כך המזגן צריך לקבל עדיפות על פני החלון הפתוח. בכבישים מהירים, ובמהירויות של 70 קמ"ש ומעלה, נראה שמומלץ להתבסס על המזגן, בעוד שבמצבים אחרים החלון יהיה חסכוני יותר.

הטיפול ברכב הוא חלק בלתי נפרד מהשמירה עליו, ויש לו השפעה על צריכת הדלק. זה מתחיל עם הצמיגים, אשר במצב של חוסר אוויר יגדילו את המאמץ של המנוע ועקב כך את בזבוז הדלק. בלאי ברכיבי הרכב השונים, דוגמת הפילטר או חיישן החמצן, אמנם יכול לאפשר לו לנסוע בכבישים, פחות או יותר, אבל הופך את הנהיגה בו ליקרה יותר מבחינת צריכת הדלק. את שמן המנוע בו אתם משתמשים חשוב להתאים לדגם הרכב ולהנחיות היצרנית שלו.

למרות שיש אנשים שאוהבים להפוך את הרכב שלהם ל"מחסן", ולאחסן בבגאז' שלו פריטים שאולי ייעשה בהם שימוש מתישהו (נניח מנגל) – זה ממש לא מומלץ. הסיבה לכך היא שמשקל עודף יביא לכך שהמנוע יתאמץ ויביא לבזבוז מיותר של דלק. בגלל זה רכבים הכוללים גגון יהיו אף הם חסכוניים הרבה פחות, כאשר הגגון לא רק מוסיף משקל אלא גם פוגע ביכולת הרכב לתמרן היטב ברוח.


מחשבון אחזקת הוצאות רכב

מדריך – הוצאות אחזקת רכב , כמה זה עולה?


 

 

https://www.hon.co.il/%D7%94%D7%9C%D7%95%D7%95%D7%90%D7%94-%D7%9C%D7%A8%D7%9B%D7%99%D7%A9%D7%AA-%D7%A8%D7%9B%D7%91-%D7%91%D7%93%D7%A8%D7%9A-%D7%9C%D7%A8%D7%9B%D7%91-%D7%94%D7%97%D7%9C%D7%95%D7%9E%D7%95%D7%AA-%D7%A2/