תוכן ממומן    

איך נשמור על העסק גם בעבודה מהבית

קרדיט לתמונה freepik

המשבר הנלווה להתפרצות הקורונה בארץ מביא עמו שינויים בכל תחום בחיינו. מהליכה ברחוב והגבלות על תנועה ועד סביבת העבודה הקבועה שלנו שנאלצנו לעזוב או להתאים אותה למציאות הקיימת.

בתי עסק עצמאיים, רשתות ואף משרדי ממשלה אפשרו לרבים מהעובדים שלהם להמשיך לעבוד מהבית ולקבל על כך שכר. עבודה מהבית עבור חלקנו יכולה להיות חלום שמתגשם אך יש אחרים שלא מתאפשרת להם עבודה ממוקדת ורציפה מספיק כדי להשלים יום עבודה לפי הדרישות. לא משנה לאיזה מהקצוות אנו משתייכים, קיימים מספר אתגרים שיש לתת להם מענה ביצירת סביבת עבודה מתאימה ושמירה על אבטחת מידע.

מי נחשב למקום עבודה שעובד עם מידע רגיש? הנה רשימה חלקית

  • משרדי ממשלה כמו האוצר והבריאות שעובדים עם מאגרי מידע על כלל האוכלוסייה. במאגרים קיימים פרטי זהות, מידע על כספים, היסטוריה רפואית ומידע תחת חיסיון כמו בכל מה שקשור לתחום בריאות הנפש.
  • חברות סטארטאפ פרטיות שמנהלות מיזמים ופיתוח פטנטים שטרם נרשמו
  • עורכי דין פרטיים / ציבוריים שמחזיקים בעותקים לפרוטוקולים חסויים שמתנהלים בבתי המשפט או מחזיקים במידע מתועד אודות לקוחותיהם, סוג העבירות או התיקים שהם מנהלים והראיות הקשורות בהם. 
  • עובדים סוציאליים העובדים עם כלל האוכלוסייה ובפרט המידע המצוי ברשותם כקציני מבחן, הגנה על קטינים, קשישים ונשים או גברים הזקוקים להגנה או לעזרה שהם מספקים תחת שירותיהם.

הסכנות האורבות למידע שברשותנו

העבודה השוטפת עם המידע הזה השתבשה עבור כל העולם, ויש מי שינצל את זה. מתקפות סייבר זדוניות ואימיילים תמימים למראה הם הסכנות העיקריות שאורבות לעובדים מהבית. מתקפות סייבר מתקיימות בכל רגע נתון ומסכנות את כולנו. ללא הכרות מעמיקה עם שלל הסכנות הקיימות, אנו עלולים לחשוף את עצמנו לאיומים כמו וירוס כופר – סחיטת כספים עבור מידע שהיה שמור על המחשב שלך ונגנב על ידי האקרים. בעבודה מהבית האיומים גדולים יותר כיוון שאנו לא עובדים דרך המחשבים שמחוברים לשרתים נפרדים במקום העבודה הרגיל.

האחריות עוברת לעובדים

מוגן ככל שיהיה, המחשב והמידע שעליו איננו מוגן באופן הרמטי אם מתחברים לוויי-פיי הסטנדרטי שהתקנו בבית. גם הגנה בסיסמה איננה יעילה אם לא הספקנו לסגור את המחשב לפני שצווחה מחדר הילדים הקפיצה אותנו ואנשים נוספים נוכחים בבית. זה תקף גם אם נמצאת ברשותנו ניירת שיש להגן עליה.

אמנם, האחריות מוטלות על המשרדים לספק הגנה על מידע רגיש. אולם, כיוון שלמשרדים רשמיים אין את היכולת לספק שרת ייעודי ומוצפן עבור כל עובד מהבית, חומר רגיש הופך לפגיע במיוחד. כיוון שהעבודה השוטפת תלויה בהענקת גישה לעבודה ממחשב מרוחק, האחריות לשמירה על אבטחת המידע עוברת לעובדים בבית.  מקום העבודה יעניק את ההגנה הנדרשת דרך ביטוח סייבר לסביבת עבודה כזו ויצפין בסיסמה, אך אנו הופכים לחוליה החלשה והאנושית. גם אם הביטוח נגד מתקפות סייבר יגן עלינו מתביעה ושאר רעות – האמינות המקצועית שלנו והיכולת להתאים עצמנו לסביבה המשתנה היום מוטלות בספק.