חדשות    

איך תיראה כלכלת ישראל ב-2050

צילום: בן ווייט

החודש דווחנו שאם לא יהיה שינוי מהותי, למשל העלאת דמי ביטוח לאומי, קיצוץ קצבאות או עליית גיל הפרישה לנשים, ביטוח לאומי צפוי לפשוט את הרגל עד 2050. אלו לא התחזיות היחידות לגבי 2050. הנה כמה תחזיות על השוק בישראל ב-2050.

שוק העבודה

על פי הלמ"ס, חלקם של הערבים והחרדים בגילאי העבודה צפוי לגדול מ-27% כיום ליותר מ-40% מהאוכלוסייה בשנת 2050. כיום חלקם של אלו, בעיקר גברים חרדים ונשים ערביות, נמוך בהשוואה לחלקם באוכלוסייה. כיום מגבשים מדיניות במטרה לשלב את אלו בשוק העבודה, וייתכן שחלקם יגדל.

צפיפות ודיור

על פי פורום צפוף, בהתאם לקצב הגידול הנוכחי, אוכלוסיית ישראל צפויה להמשיך ולהכפיל עצמה עד אמצע המאה הנוכחית. אז מספר התושבים ליחידת שטח יהיה הגבוה שבמדינות המערב, ואחד הצפופים בעולם כולו.  הסיבות לכך הן שטח מדברי גדול, עידוד ילודה ותרבויות שבהן פחות מגבילים את הילודה.

על פי פרפ' אלתרמן מהטכניון, בשנת 2050 יחיו 18 מיליון תושבים וכמעט כל תושבי מדינת ישראל העירוניים יגורו במגדלי ענק. אנו צפויים לגור בצפיפות גדולה שתלך ותתעצם ולצפיפות הזאת השלכות חברתיות, קהילתיות וסביבתיות.

לפיה, גם אם כלל הבנייה תשונה ממגדלים לבנייה מרקמית תוך בניית תשתיות תת קרקעיות וקידום פתרונות דיור יצירתיים, משאב הקרקע יישאר משאב מוגבל והצפיפות במגורים תלך ותגדל באופן שכיום אנו מתקשים לדמיין. כדי לעצור את ההחרפה של כל
אלו עלינו להתייחס בצורה ישירה גם לנושא של שיעור הילודה הקיצוני בישראל.

צמיחה

הבנק HSBC צופה כי לישראל גידול של 73% בתמ"ג לנפש עד 2050, לסך של 37,731 דולר לנפש (במונחים ריאליים). בעשור הנוכחי, מעריך הבנק כי התמ"ג השנתי הממוצע לנפש בישראל יצטמצם ב-0.3% בשל הגידול באוכלוסיה, ואילו התמ"ג הכולל יצמח ב-1.1% בשנה. בעשורים לאחר מכן צופה הבנק צמיחה של 1.3%, 1.7% ו-2.1% בתמ"ג לנפש, וצמיחה של 2.5%; 2.5% ו-2.7% בתמ"ג השנתי. בשל הצמיחה האטית בתמ"ג שלה, תוך גידול באוכלוסיה, צפויה ישראל להתדרדר בדירוג העולמי כאשר לא רק מדינות מתעוררות יצמחו מהר ממנה, אלא גם כלכלות יציבות כמו גרמניה, בריטניה ופינלנד.

2050 בכלל

הגידול בילודה ועלייה בתוחלת החיים לצד העליי בצפיפות, אם לא יהיה שינוי, צפויים לפגוע גם בתחבורה, כך שרוב שעות היממה בנתיבי איילון יהיו כמו היום בשעות העומס, גם מערכת הבריאות תסבול מעודף בילודה מצד אחד ומעודף בגיל המבוגר מצד שני. לכך נוסיף זיהום, מחסור באנרגיה, מים ואולי מזון.

ישראל כמו שאר העולם נערכת לשינוי כלכלה ומדיניות בהתאם לתחזיות כדי לשפר הן את מצבה האקולוגי והן את הכלכלי. עם זאת, צעדים פופוליסטיים או התערבות שלילית של בעלי המאה יכולים לפגוע בתוכניות. בהצלחה לכולנו.

ביטוח לאומי: עד 2050 המערכת תצא מאיזון

בואינג: עד 2050 יהיה צורך ב-244 אלף טייסים באסיה

מי ידאג לקשישים? יותר מחצי מהם חיים על קצבה בלבד, והולך להיות יותר גרוע

רוב הסיכויים שגיל הפרישה לנשים יעלה ל-64