חדשות    

מי ידאג לקשישים? יותר מחצי מהם חיים על קצבה בלבד, והולך להיות יותר גרוע

קרדיט: shutterstock
לפי נתוני הלמ"ס , 52% מהקשישים מתקיימים מקצבאות בלבד, מתמיכת בני משפחה או ממקור לא ידוע. 48% מבני ה־65 ומעלה שאינם עובדים מתקיימים בעיקר מקרן פנסיה או מחסכונות שלהם או של בני זוגם. 23% אינם מצליחים לגמור את החודש. דו"ח העוני האחרון גילה ששיעור משפחות הקשישים המצוי תחת קו העוני עלה מ־21% ב־2016 ל־22% ב־2017.

בתחום הפנסיה גמלאי קרנות הפנסיה הגדולות יקבלו בממוצע כ־5,000 שקל בחודש. הסיבה המרכזית לכך היא הסדר שהותיר רכיבים משמעותיים מהשכר לא מבוטחים. אך גם על סכומים אלו יש דיונים על קיצוצים.

וומצבם של קשישי היום עדיין טוב בהרבה מקשישי עתיד, כלומר רובנו. הפנסיה הצפויה לנו היא גמלה של 35%־40% בלבד מהמשכורת וגם זה בתנאי שלא הפרשנו לפיצויים ועבדנו שנים באותה משכורת. המצב הגרוע ביותר הוא של החמישון התחתון ובייחוד עובדי הבנייה, ששלהם אפילו לא מפרישים להם את פנסיית החובה.

ואם אנחנו רוצים לסמוך על ביטוח לאומי, בנק ישראל צופה שהביטוח הלאומי יכנס לגירעון ב־2037, ועד 2050 יפשוט את הרגל.אם לא יחול שינוי מהותי. אז מה המשמעות? קצבת הזקנה לא מובטחת והפנסיות מקוצצות.

אחת הסיבות לקצבאות הנמוכות בישראל היא שהמעסיקים משלמים 7.5% בלבד, לעומת 19% בממוצע במדינות המפותחות.

מה לעשות?

צריך להגדיל את הקצבאות לשכר המינימום אך לא העלאה אוניברסלית שבה גם קשישים בעלי מקורות הכנסה גבוהים מקבלים קצבה ופוגעים בחלשים.  כמו כן להטיל סנקציות על עבריינים שלא מעבירים פנסיה.  הממשלה החדשה, אם תקום, תצטרך גם למצוא פתרון לשיעור של הפנסיות הוותיקות וגיל הפרישה לנשים. הצעות אחרות הן להעלות הן את דמי ביטוח לאומי וכך לפגוע עוד בהכנסה הפנויה של אזרחי ישראל.

בשורה לעולים חדשים: קצבת הזקנה שלהם תעלה ב-8%

לא יקוצצו קרנות הפנסיה הוותיקות – במקום יועלה גיל הפרישה לנשים

ביטוח לאומי: עד 2050 המערכת תצא מאיזון