חדשות    

איך תשפיע ריבית שלילית על הנדל"ן, על החסכונות ועל ההלוואות

pixabay
מעודכן ל-10/2019

בדומה למצב ברוב העולם, ריבית ישראל נשארת נמוכה. כך לאחרונה נקבע כי הריבית תיוותר ללא שינוי. ואף מעריכים שהיא תרד. זו בשורה רעה בעיקר למחזיק המק"מ, שהריבית בהם צפויה לרדת.

הסיבה לריביות המוכות היא הסיכונים לכלכלה העולמית. אלו נובעים בעיקר ממלחמת הסחר וההכרזה על הבקזיא, יציאת בריטניה מהשוק האירופי.

הסכנה העיקרית היא ריבית שלילית, שתרחיק את המשקיעים והחוסכים בכלים המסורתיים אך תנפח את משקיע הנדל"ן, מה שיביא לעליית מחירים בנדל"ן, שגבוהים כבר ככה.
עם הגידול באוכלוסין וללא פתרונות דיור שיגדילו את ההיצע המחרים בהכרח יגדלו.

– הריבית משפיעה גם על ההלוואות. ריבית על ההלוואות מתואמת עם ריבית בנק ישראל, ואם הריבית הזו תהפוך לשלילית, הריבית על ההלוואות תוזל עוד יותר. זו יכולה להיות בשורה ללוקחי המשכנתאות וללווים בכלל, אומנם תיאורטית ייתכן מצב של תמונת ראי לפיקדונות – כלומר בעוד שהמחזיקים בפיקדונות מפסידים כסף (כאשר יש ריבית שלילית), הלווים דווקא מרוויחים כסף – במקרה כזה תרחיש של הלוואה או אובר בחשבון שיילכו וייקטנו אפשרי. אלא שבפועל, האשראי וההלוואות ניתנות אמנם בהתייחס לריבית השוררת בשוק אבל בתוספת של פרמטרים שקשורים לסיכון הספיציפי של הלקוחות ובתוספת מרווח הרווח של הבנק. המרווחים האלו ימנעו מצב של ריבית שלילית על הלוואות.

הבינלאומי: לראשונה אגח קונצרניות בריבית שלילית

אם בנק ישראל יחליט בקרוב על ריבית שלילית או הרחבה כמותית – שוק הדיור יהיה בסכנה ממשית