איילת ניר, כלכלנית המאקרו של יצירות – "אין מקום להפחתת ריבית; האינפלציה ב- 12 החודשים הקרובים צפויה לעמוד על 0.4%"
חדשות    

איילת ניר, כלכלנית המאקרו של יצירות – "אין מקום להפחתת ריבית; האינפלציה ב- 12 החודשים הקרובים צפויה לעמוד על 0.4%"

איילת ניר מבית ההשקעות "יצירות" מפרסמת סקירה שבועית: "מדד חודש ינואר צפוי לרדת בכ- 1%"

"אנו צופים כי הריבית בחודש ינואר תישאר ללא שינוי, זאת מאחר ומשתני המקרו אינם תומכים בהפחתת ריבית נוספת" כך אומרים היום בסקירה השבועית של בית ההשקעות "יצירות". לדברי איילת ניר, כלכלנית ואסטרטגית ראשית של "יצירות" שהיתה בעבר כלכלנית ראשית בבית השקעות גדולים כל עוד כל עוד אין האטה ניכרת במשק, כל עוד הציבור לא משנה את התנהגותו הצרכנית בשל האינפלציה השלילית, וכל עוד הסיכונים של הפחתת ריבית נוספת משמעותיים, אין מקום להפחתת ריבית במשק. לדבריה, ברמת המאקרו, רמת הפעילות הכלכלית שלאחר "צוק איתן" מוסיפה להשתפר, שיעור האבטלה ירד, שיעור האינפלציה הצפוי במשק ב- 12 החודשים הקרובים צפוי אמנם להיות מתון (אם כי חיובי), אך הדבר נובע בעיקר מהשפעת הירידה במחיר הנפט הגולמי (עליו לריבית המקומית אין כל השפעה), ועל רקע התאמות מחירים חד פעמיות בתעריפי החשמל והמים (שאינן מהוות שינוי בר קיימא בסביבת האינפלציה). השפעות שליליות אלו יקוזזו על ידי פיחות שער השקל.

"לאחר תקופה של אי ודאות, והבטחות על הפחתת מחירים דו ספרתית, הודיעה מליאת רשות החשמל, כי מחירי החשמל צפויים לרדת בשיעור של 9.4% לצרכן הביתי, החל מה-1 בינואר 2015.פיחות השקל צמצם את ההפחתה בכ- 7%", כותבת ניר. לדברי ניר, ההשפעה השלילית של הפחתת תעריף החשמל למשקי הבית על מדד חודש ינואר צפויה לעמוד על 0.33%. "אם נוסיף לכך את הירידה במחיר המים (תרומה שלילית של 0.1%), ובמחיר הנפט הגולמי (תרומה שלילית מוערכת של כ- 0.35%), את ההשפעה הצפויה לפיחות שער השקל על מחירי מוצרים ושירותים שונים, ואת השפעת הגורמים העונתיים (עליה בארנונה, ירידה במחירי ההלבשה וההנעלה, בתעריפי שכירת הרכב ועוד), הרי שמדד חודש ינואר צפוי לרדת בכ- 1.0%". לדבריה, בהינתן תחזית חודש ינואר, האינפלציה ב- 12 החודשים הקרובים צפויה לעמוד על 0.4% (זאת בהנחה של אי שינוי במחירי הסחורות או בשער החליפין), כשהיא מושפעת מפיחות השקל עד כה, מהתייקרויות של מוצרים בפיקוח ממשלתי (ארנונה ואחרים), ומהתייקרות נוספת בסעיף הדיור.

באשר לשוק העולמי, השבוע התפרסם, כי על פי האומדן השלישי, המשק האמריקאי צמח ברבע השלישי של השנה בשיעור של 5%, גבוה מהאומדן השני שעמד על 3.9% בלבד, ולאחר צמיחה של 4.6% ברבעון שקדם לו. זו הפעם הראשונה בה נרשמת צמיחה של למעלה מ- 4% בשני רבעונים רצופים, מאז 2003 (ראו גרף בעמוד הבא). לצמיחת המשק תרמו ברבעון האחרון הצריכה הפרטית והיצוא נטו, יחד עם ההשקעות וההוצאה הממשלתית, בעוד המלאי גרע במעט מהצמיחה. הפער בין האומדן השני לשלישי מוסבר ברובו על ידי עדכון חד כלפי מעלה של תרומת הצריכה הפרטית, המהווה את קטר הצמיחה של המשק האמריקאי.

"בהיבט זה יש לזכור, כי הירידה הנמשכת במחיר הנפט הגולמי, צפויה להשפיע לחיוב על היקף הצריכה הפרטית גם ברבע האחרון של השנה. אלא שבעוד הצרכן האמריקאי נהנה מירידת המחירים, מדינות שהן יצואניות נפט חוות בחודשים האחרונים זעזוע שלילי, שצפוי להשפיע לשלילה על קצב הצמיחה העולמי, ובתוך כך גם על הכלכלה האמריקאית, למרות שהיא נשענת בעיקר על מקורות עצמיים", כותבת ניר.

"ועדת השווקים הפתוחים של הפד אמנם הצליחה להרגיע את השווקים לפני כ-10 ימים, כאשר בחרה להותיר את הביטוי "Considerable Time" על כנו ולציין כי תהיה סובלנית בנוגע למועד שבו הריבית תתחיל לעלות, אך יש לזכור כי מרבית החברים בפד מוסיפים להעריך כי הריבית תועלה במהלך 2015, ונתוני הצמיחה שפורסמו בשבוע שעבר, בהחלט תומכים בהעלאת הריבית. עם זאת, קשה לאמוד את השפעת הירידה בסביבת האינפלציה על החלטות הפד לאור נתוני התמ"ג. הועדה אמנם הותירה לעצמה מרחב פעולה לשינוי בתחזיותיה: "אם מידע חדש שיתקבל יצביע על התקדמות מהירה לעבר יעדי התעסוקה והאינפלציה, בהשוואה למה שצופה הועדה כיום, הרי שסביר כי העלאת הריבית תקרה קודם למה שצפוי כיום. לחילופין, אם יתברר כי התהליך איטי מהצפוי, אזי סביר כי מועד העלאת הריבית ידחה", אך לא ציינה מה יקרה באם מידע חדש יצביע על התקדמות מהירה לעבר יעדי התעסוקה והצמיחה, לעומת תהליך איטי יותר בנוגע ליעד האינפלציה".

האם מצב כזה עשוי לגרום לוועדה להמתין עד אשר השיפור בשוק העבודה ובצמיחת המשק, יתגלגלו אל האינפלציה בפועל, וימנעו את גלישת מדד המחירים האמריקאי לטריטוריה שלילית? "להערכתנו, זהו תסריט סביר" אומר ניר. "בכירים בפד צוטטו לא פעם, כמי שחוששים מפני העלאת ריבית מוקדמת יתר על המידה, לאור מיעוטם של הכלים המוניטריים לטיפול בהשלכות השליליות של מהלך כזה. שיעור אינפלציה הולך ופוחת כמו גם ציפיות אינפלציה במגמה יורדת, עשויים להגביר חששות אלו.

מאחר וקצב צמיחה מהיר גורר בעקבותיו העלאת ריבית בשל החשש מהתחממות הכלכלה, הרי ששילוב של צמיחה מהירה עם אינפלציה במגמת ירידה, לא מחייב העלאת ריבית מיידית, ויאפשר לפד להמתין עד לשינוי במגמת האינפלציה (אם כי לא בהכרח עד לחזרתה אל היעד), לפני שיבחר להעלות את הריבית במשק". יחד עם זאת, ניר מציינת כי נראה כי המשקיעים אינם משוכנעים ומתכוננים ליום בו יעלה הפד את הריבית. על פי הנתונים, היקף פוזיציות ה- Short על האג"ח האמריקאי הגיע לרמות גבוהות מאד ואילו שיפוע עקום התשואות התמתן לאור עליית התשואות החדה יותר בחלקו הקצר של העקום.