יש לכם עסק כלשהו ואתם רוצים לפרסם אותו. איפה עושים זאת? בעיתון? בפליירים? באינטרנט? זו שאלה פיננסית לחלוטין, וננסה כאן להתמקד במדיה הצומחת – באינטרנט, ולהבין את אפשרויות הפרסום, ההיקפים, והתועלת המרובה של הרשת לעומת מדיות אחרות.
למעשה, האינטרנט הוא פלטפורמת פרסום אידיאלית המשנה לחלוטין את כללי המשחק. פרסום באינטרנט מתאים לבעלי עסקים קטנים ובינוניים, חברות גדולות ותאגידי ענק. היתרון הבולט והגדול ביותר של פרסום מן הסוג הזה הוא חשיפה למאות מיליוני לקוחות פוטנציאליים בכל רגע נתון. מעבר לכך, האינטרנט מקצר את זמן התגובה של הלקוח: בהשוואה למודעת פרסומת בטלוויזיה, בעיתון וברדיו, פרסום באינטרנט מניע לפעולה מיידית. אפשר להשתמש באינטרנט כדי לפרסם מוצרים או שירותים וניתן גם להשיק בעזרתו קמפיין שיווקי לשיפור התדמית או המוניטין.
סל האפשרויות של פרסום באינטרנט כמעט בלתי מוגבל ואפילו העלות אינה גבוהה. האינטרנט עושה לתחום הפרסום את מה שהצליחה הטלוויזיה לעשות בשנות ה-60, אולם ההשפעה שלו הרבה יותר דרמטית והיקפית. בנוסף, קשה לשער כיצד ייראה הפרסום באינטרנט בעתיד ולכן כל מה שאפשר לעשות הוא להצביע על היתרונות של הכלים הקיימים.
Email marketing, רשתות חברתיות ומנועי חיפוש
יש שלושה אפיקים מרכזיים באמצעותם ניתן להצביע על היתרונות של פרסום באינטרנט. הראשון נקרא email marketing ובו משתמשים כדי לפנות ללקוחות באופן ישיר. שיווק בדואר אלקטרוני באמצעות מערכת email marketing הוא ערוץ המועדף על בעלי עסקים בכל רחבי העולם. המאפיינים שלו הם אפקטיביות גבוהה מול עלות השקעה נמוכה. במונחים מקצועיים נהוג להתייחס למערכת של email marketing בתור פתרון אידיאלי עבור ROI – return of investment.
השני הוא פרסום ברשתות חברתיות. פרסום כזה מגלם יתרון בולט של האינטרנט מול ערוצי פרסום מסורתיים, בעיקר בהקשר של ניתוח שוק וזיהוי קהלי היעד. במקום לבזבז זמן ומאות אלפי שקלים על פנייה למכנה משותף רחב ככל האפשר, פרסום ברשתות חברתיות מתבצע לאחר סקירת המדיה ובחירה מושכלת של ערוצי חשיפה. המפרסם עורך את המסר השיווקי ומתאים אותו גם לפלטפורמה וגם לקהל היעד. אפשר לנהל את הקמפיין בטווח קצר או ארוך ולגייס לקוחות קיימים על מנת לחשוף את המוצר או השירות לאנשים חדשים.
אי אפשר לדבר על היתרונות של פרסום באינטרנט מבלי להזכיר את מנועי החיפוש. זהו האפיק השלישי והמפורסם ביותר של פרסום באינטרנט, המיוצג כיום על ידי חברת גוגל. אפשר להשתמש במנועי חיפוש בתור אפיק פרסום בצורה ממומנת או אורגנית. הפרסום הממומן מציע תוצאות מיידיות ומספק מעקב, ניטור ובקרה, בעוד קידום אורגני מחייב סבלנות ולעיתים גם שינויים טכניים באתר האינטרנט של הלקוח.
כיצד בוחרים אפיק פרסום?
בעל עסק המעוניין לנצל את היתרונות של פרסום באינטרנט צריך להשקיע זמן ומחשבה. עליו להגדיר את הצרכים והמטרות, להתייעץ עם אנשי מקצוע ולהחליט על מסגרת תקציב.
לסיכום, פרסום באינטרנט יכול להיות גמיש ודינאמי. אין סיבה להתחייב רק לסוג אחד של פרסום, אולם בהחלט כדאי לחשוב על הטווח הארוך ולהבין כיצד ההוצאות יכולות להחזיר את ההשקעה.