חדשות    קניות באינטרנט    

אכזבה בישראל: השילוח המקומי באמזון לא משתלם

מעודכן ל-09/2019

השקת השירות המקומי של ענקית הסחר בארץ התקבלה בהתלהבות רבה בענף הקמעונאות ובקרב מומחי קניות אונליין, אך עד מהרה השמחה התחלפה בתסכול ■ הסיבה: מחירי המוצרים של החברות הישראליות באמזון לא נמוכים מהמחירים בארץ – התוצאה: משתלם יותר לשלוח מוצרים מסוימים מארה"ב, למרות עלות השילוח

שוק הקונים הישראלי חיכה בציפייה דרוכה לכניסתה של רשת אמזון בישראל – אולם מה שנדמה היה בהתחלה כקול תרועה רמה, יסתכם בשלב זה בקול ענות חלושה. נכון לעכשיו, לטענת גורמים בענף הקמעונאות בארץ שלא טורחים להסתיר את אכזבתם, היבואנים שהחלו למכור באמזון לא מציעים כל בשורה בעניין המחיר.

לדברי אותם גורמים, היבואנים נבהלו מאיומי בעלי החנויות שעובדים עימם, שהתרו בהם כי יפסיקו לקנות מהם סחורה אם יציגו מחירים "אטרקטיביים מדי" באמזון.

אז מה בכלל עשתה אמזון שגרם למהומה שכזו בישראל? ובכן, בעיקר קידמה באופן יזום בעמוד הבית שלה מוכרים ישראלים שעובדים איתה. אלו כוללים שמות מוכרים כמו אלקטרה, נינטנדו ישראל, ברימאג, נעמן, ניופאן, 019 מובייל, קרייזי ליין וסטייל ריבר. המוכרים מובלטים בעמוד הבית כאשר לחיצה על שמם מאפשרת לראות את כל המוצרים שהם מציעים למכירה. המבחר כולל היצע לא רע – למשל עשרות פריטי לבוש והנעלה של חברות בקטגוריית האופנה, ליין הטלפונים החדש של סמסונג, ומגוון מוצרים חשמל של כל החברות.

כלומר, לא מדובר באתר ישראלי אלא בקידום מוכרים ישראלים שמציעים מעתה שילוח מקומי מהיר ב־amazon.com. לכאורה חוויית שירות משופרת ומהירה יותר, בפועל מבחר דל ומחירים לא מלהיבים.

גם לטענתם של מומחי קניות ברשת, ההשקה לא יצרה תחרות של ממש. המוכרים מציגים מוצרים באמזון, תוך שהם מנסים שלא "להרגיז" את המשווקים שלהם, כדי לא לפגוע במרקם היחסים המסחריים. ההבדל ניכר רק אצל מי שמוכר סחורה של עצמו.

לשיטתם של אותם מומחים, הפיתרון למצב הוא כניסת קמעונאים וסוחרים, ולא יבואנים, שיתחילו "לכווץ" את המחירים. האם מאזן הכוחות צפוי להשתנות? הדבר תלוי גם בשחקנים חדשים וגם בלחצים, ולו מרומזים, שיופעלו אם כך יוחלט, מכיוונה של אמזון. הוזלות משמעותיות יסייעו לייצר באז ולמשוך גולשים לחנות. לפחות בתור התחלה, נראה שמדובר במהלך הכרחי.

קהל הקונים בישראל חיכה לצעד של אמזון וקיווה שהוא יהווה אמירה צרכנית שתעורר את השוק לתחרות מחירים. בעבור הצרכן הישראלי, ההבטחה של אמזון הייתה תמיד מחירים זולים במיוחד, ביחס לכל המתחרים. בפועל הם התבדו. כרגע, מכמה בדיקות שנעשו, זה לא המצב ובמקרים רבים לא קשה לאתר מוצרים זהים זולים יותר מחוץ לאמזון.

אבל הקניינים המקצועיים ממשיכים להיות אופטימיים ובטוחים שאמזון עדיין לא אמרה את המילה האחרונה. מהיכרותם עם ההיסטוריה של ענקית הסחר שכבשה את העולם והטילה אימה על בעלי חנויות וקניונים – אמזון תרצה להיות שחקנית מרכזית והיא תוכיח לנו שזה כדאי.

השילוח המקומי של אמזון כבר החל, איך עושים את זה ומי המוכרים

איך לפתוח חנות באמזון בלי להתבלבל