זוכי פרס נובל    חדשות    

אנגוס דיטון – זוכה פרס נובל שגילה שאנחנו צורכים אותו דבר, לא משנה כמה מכניסים

צילום: ויקיפדיה

אנגוס דיטון (1945) הוא זוכה פרס נובל לכלכלה 2005.  הוא משמש כיום פרופסור לכלכה באוניברסיטת פרינסטון.  על שמו גם קרוי פרדוקס דיטון, שלפיו הצריכה אינה משתנה ביחס דומה לשינויים בצריכה.

דיטון קיבל את התואר הראשון שלו בכלכלה ב-1967, את הדוקטורט קיבל ב-1974. בין היתר לימד באוניברסיטאות קיימברידג', בריסטול שבאנגליה וכן פרינסטון. שימש בן היתר כחבר  במועצה של הבנק בעולמי, מדען בגאלופ  ונשיא האיגוד האמירקאי לכלכלה.

תחומי מחקר

תחומי המחקר הנוכחיים שלו כוללים בריאות, מיטביות (wellbeing) ופיתוח כלכלי. הוא מתמקד בבחינת הגורמים הפוגעים בבריאות בארצות עשירות ועניות, במדידת עוני בהודו וסביב העולם. כמו כן התמחה בניתוח של סקרי משקי בית.

יתר על כן, דיסון נודע כמי שפיתח את "מערכת הביקוש הכמעט אידיאלית" AIDS, ביחד עם ג'ון מולבאואר, אותה פירסם ב-1980, העוסקת בביקוש צרכני, ומחשבת בקירוב ראשון מערכות ביקוש. הוא גם פיתח את המתודולוגיה המקובלת (בנצ'מרק) למדידת עוני וכאמור על שמו נקרא פרדוקס דיטון.

על מה זכה בפרס נובל

ב-12 באוקטובר 2015, הוכרז כחתן פרס נובל לכלכלה לשנת 2015. ועדת הפרס ציינה כי המחקרים שבזכותם זכה דיטון בפרס עוסקים בשלושה נושאים מרכזיים:

  1. כיצד צרכנים מחלקים את הוצאותיהם בין מוצרי הצריכה השונים.
  2. ניתוח האופן שבו חברה מוציאה את הכנסותיה וכמה היא חוסכת.
  3. הבנת תנאי המחיה והעוני במדינות מפותחות (או כיצד מודדים ומנתחים איכות חיים ועוני בצורה הטובה ביותר). במסגרת מחקריו מצא דיטון פגמים במדדים הקיימים להשוואת רמות עוני לאורך זמן ובמקומות שונים והראה כיצד ניתן להשתמש במדדים אמינים יותר של רמות הצריכה של משקי בית אינדיוידואלים. כמו כן, הדגים דיטון, כיצד שימוש נכון בנתונים על משקי בית יכול לעזור להבין סוגיות כמו הקשר בין הכנסה לצריכת קלוריות ומידת האפליה המגדרית בתוך המשפחה.

כדי לעצב מדיניות כלכלית שמקדמת את הרווחה ומצמצמת את העוני, עלינו להבין תחילה את החלטות הצריכה של הפרט", כתבה האקדמיה ."יותר מכל אדם אחר, קידם אנגוס דיטון את ההבנה הזאת. באמצעות קישור החלטות הצריכה של הפרט עם תוצאות מצרפיות, תרם מחקרו לטרנספורמציה בתחומי המיקרו-כלכלה, המקרו-כלכלה והכלכלה ההתפתחותית"

"התמקדות של דיטון בסקרי משקי בית עזרה להפוך את כלכלת הפיתוח מתחום תיאורטי המבוסס על נתונים מצרפיים לתחום אמפירי שמבוסס על מידע אינדווידואלי מפורט" , כתבה ועדת הפרס בעת ההכרזה.

ציטוטים

"מה שאנחנו רואים כעת הוא תוצאה של מאות שנים של פיתוח לא שוויוני במדינות העשירות, אשר הותיר חלק גדול מהעולם מאחור. האנשים שנשארו מאחור רוצים חיים טובים יותר, וזה מפעיל לחץ עצום על הגבולות בין העולם עני לעשיר".

ישנו מספר עצום של אנשים בעולם שעדיין שרויים בעוני, ובעיות בריאות נוראות בקרב מבוגרים וילדים

ריצ'רד תיילר – זוכה פרס נובל שהבחין בין תועלת להנאה

זוכה פרס נובל אוליבר הארט – מי בעל הזכות בחוזה שבו אי אפשר לקבוע תגמול

וויליאם נורדהאוס – זוכה פרס נובל שהכניס את האקלים לכלכלה