זוכי פרס נובל    חדשות    

זוכה פרס נובל אוליבר הארט – מי בעל הזכות בחוזה שבו אי אפשר לקבוע תגמול

צילום: 7 December 2016, 10:34 Source EM1A0854 wikipedia

אוליבר הארט הוא זוכה פרס נובל לכלכלה ל-2016. את התואר הראשון שלו עשה במתמטיקה מאוניברסיטית קיימברידג'. את התואר השני כבר עשה בכלכלה באוניברסיטית ווורירק. את הדוקטורט עשה  בפרינסטון. כיום מלמד כלכלה באוניברסיטת הרווארד. שם כיהן כראש המחלקה. את פרס נובל קיבל עם בנג'ט הולמסטרום על המחקרים המשותפים שלהם בתחום תורת החוזים.

הארט פירסם את הספר "פירמות, חוזים ומבנה פיננסי" ב-1995 וכןמאמרים רבים. מחקריו שימשו כבסיס לשתי תביעות שבהן שימש כעד מומחה מטעם הממשלה. הארט הוא תלמיד זוכה פרס נובל אחר, רונלד קאוס.

על מה זכה בפרס נובל

מנימוקי הוועדה: "בזכות תרומתם הראשונית לתחום, הארט והולמסטרום הפכו את תיאוריית החוזים לכר פורה למחקר. בעשורים האחרונים חקרו הארט והולמסטרום רבים מהיישומים של תיאוריית החוזים. הניתוח שלהם לאופטימיזציה של מבנים חוזיים הניח את הבסיס האינטלקטואלי לקביעת מדיניות במספר רב של תחומים, מפשיטות רגל ועד פוליטיקה".

"הארט והולמסטרום השיקו את תורת החוזים כשדה פורה למחקר בסיסי. בעשורים האחרונים הם חקרו רבים מהיישומים שלה. הניתוח שלהם להסכמים חוזיים אופטימליים הניח את היסוד האינטלקטואלי למדיניות ומוסדות בתחומים רבים, מחקיקה בנושא פשיטות רגל ועד לחוקות פוליטיות".

אחת המסקנות החשובות של הארט היא שבחוזים שבהם אין אפשרות לקבוע איך ייקבע התגמול בהתרחשויות עתידיות, צריך לקבוע איזה מן הצדדים הוא בעל הזכות לקבוע מה עליהם לעשות במקרה שאין הסכמה על התגמול. בכך, מקבל הצד עם זכות ההחלטה תמריץ לקבל החלטות שונות לפני תום החוזה. לכן, במקרים המורכבים שבהם עסק הארט שימשה חלוקת זכויות ההחלטה תחליף לתגמול עבור ביצועים.

ציטוטים

על כלכלה שיתופית: "כאשר מישהו מגיע עם שירות חדש, או שיטה חדשה לספק שירות, ככלכלן טיפוסי אני נוטה לומר 'מה רע בזה?'. זאת כל המטרה של כלכלת שוק חופשי. כמובן שצריך לשאול אם ישנם גם היבטים שליליים, אך במקרה הזה אני לא רואה כאלה. תוצאות הלוואי שכלכלנים נוטים להתמקד בהן כדרך לקבוע אם פעילות מסוימת היא רעה, לא קיימות כאן בעיני".

וויליאם נורדהאוס – זוכה פרס נובל שהכניס את האקלים לכלכלה

ג'ון נאש – זוכה פרס נובל שהביא את הכלכלה להוליווד