חדשות קרנות נאמנות    

אקסלנס: האג"ח יניבו הפסדים; אז למה אתם גובים דמי ניהול של 0.5%-0.78% בקרנות האג"ח?

יניב חברון, כלכלן הבית של אקסלנס  אומר לציבור לברוח משוק האג"ח הממשלתי – "משקיעי האג"ח הממשלתי בישראל יפסידו כסף ב-2015. עליית התשואות בישראל תימשך בהתאם למגמה במדינות אירופה וארה"ב. להערכתנו התוצאה תהיה הפסד בשוק האג"ח הממשלתי בישראל עבור שנת 2015. רק הרעה משמעותית בנתונים בישראל ובניגוד למגמה בעולם תוכל למנוע מצב זה".

אמיץ, מר חברון, אבל תגיד את זה בבית שלך, ליתר דיוק בחברת ניהול קרנות הנאמנות שלכם, כן אלה שיושבים לא רחוק מהחדר שלך;  הם כנראה חושבים שיש אופוריה. אחרת, איך אפשר להסביר את דמי הניהול שהם לוקחים – בעוד אתה אומר שהמשקיעים באג"ח ממשלתיות הולכים להפסיד, הם לוקחים דמי ניהול  ממש לא נמוכים (הנה רשימת קרנות האג"ח הגדולות)–

  • אקסלנס 5/95 –                      דמי ניהול של 0.49%; ערך הנכסים –  כ-3.27 מיליארד שקל
  • אקסלנס 10/90 –                     דמי ניהול של 0.78%; ערך נכסים 760 מיליון שקל
  • אקסלנס ממשלתי טהור –          דמי ניהול של 0.47%; ערך נכסים 686 מיליון שקל
  • אקסלנס שקלי ממשל –             דמי ניהול של 0.53%; ערך נכסים 580 מיליון שקל
  • אקסלנס שקלית עד 4 שנים –     דמי ניהול של 0.68%; ערך נכסים 525 מיליון שקל

צריך והוגן להדגיש כי אקסלנס גובה יחסית למנהלי הקרנות האחרות, דמי ניהול סבירים, כלומר במבחן מול הגופים האחרים, היא ממש לא מהגרידיות.  ובכל זאת- לקחת 0.5%, 0.6%, 0.7% כשהתשואה שאתם הולכים לייצר בתיק היא שלילית!

צריך גם להדגיש כי חלק מהעלות של המחזייקם בקרנות הולכת בעם לדמי ההפצה שהם 0.35%. כשלקוח קונה קרן נאמנות דרך הבנק, הבנק מרוויח מיד 0.35%. אין לזה תלות בזמן האחזקה. למעשה ככל שזמן האחזקה גדול יותר העלות מתפזרת על פני יותר זמן, והופכת לפחות משמעותית, אבל נראה שמחזיק הקרנות הישראלי, מעביר כספים בין קרנות בתידרות יחסית גבוה.

ולמרות הסיבות המקלות, אפשר לצפות מאקסלנס שכלכלן הבית שלה מעריך שהתשואה באג"ח יהיו שליליות, שיאפסו את הרווחים שלהם בתחום קרנות האג"ח – לא הוגן שהמחזיק יפסיד פעמיים – מההשקעה באג"ח  וגם מדמי הניהול. יש גבול!