חדשות    

אקסלנס: התוצר האמריקאי צמח ברבעון הראשון בשיעור של 6.4%

מעודכן ל-05/2021

מדובר בנתון הגבוה ביותר מאז 2003, אולם הוא נמוך מממוצע התחזיות של בלומברג הכנסות משקי הבית בארה"ב זינקו בשנה האחרונה ב-21%, שליש מהן מקורו במענקים ממשלתיים

אמיר כהנוביץ, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס, כותב בסקירתו כי התוצר האמריקאי צמח ברבעון הראשון בשיעור שנתי של 6.4 אחוזים, נמוך מממוצע התחזיות שנסקר ע"י בלומברג -6.7%.

כהנוביץ מציין כי זהו אומנם הנתון הגבוה ביותר מאז 2003 (להוציא את הרבעון השלישי של 2020), אך מוסיף כי  התוצר "לא הצליח להכות את הציפיות, למרות הוצאה ממשלתית של 2 טריליון דולר". ביום שישי פורסם כי הכנסות משקי הבית בארה"ב זינקו בשנה האחרונה ב-21%, כששליש מהן נבעו ממענקים ממשלתיים. לדבריו, "חלק גדול מהמענקים ומההכנסות הופנו להשקעות בנדל"ן ויהיו לזה השלכות".

כהנוביץ מזכיר את דבריו של נשיא שלוחת הפד בדאלאס, רוברט קפלן, שאמר בסוף השבוע שעבר כי: אנו צופים בעודפים בשוק הדיור. עודפים בשוק הנדל"ן ימשיכו להקשות על עלייה בשכר הדירה, הרכיב המשמעותי ביותר במדד המחירים לצרכן, וירסן אותה. מדד המחירים בארה"ב (PCE) שפורסם ביום שישי המשיך לתאר סעיף דיור חלש יחסית, עם עליה של 2% לעומת קצבים של 3% טרום המשבר. מנגד, מחירי הסחורות ממשיכים לעלות ולחמם אותה. קפלן העריך שהאינפלציה בארה"ב תגיע בחודשים הקרובים ל-3.5%-2.75%, ולטענתו מתאים שפד יתחיל לדבר על התאמת רכישות האג"ח, ושהריבית צריכה להתחיל לעלות כבר ב-2022 ולא בהתאם לעמדת הפד הרשמית, ב-2023. כהנוביץ מציין כי קפלן "מרשה לעצמו להתבטא באופן חריג" כיוון שאיננו בעל זכות הצבעה השנה.

עוד מדווח בסקירה כי כלכלני פימקו העריכו בסוף השבוע שהאינפלציה עשויה לזנק במאי ל-3.5% אך אינפלציית הליבה תסיים את השנה מתחת ל-2%.

כהנוביץ כותב כי: בעוד השוק בארה"ב מגלם כבר כמה חודשים שהתחממות האינפלציה תהיה בחלקה זמנית, מה שמתבטא בעקום ציפיות אינפלציה הפוך, בישראל השוק החל לגלם מצב כזה רק בשבוע שעבר, כשהציפיות לשנתיים גבוהות יותר, הן בשוק הממשלתי והן בשוק ה-OTC, ביחס לציפיות בחלקים הארוכים.

לגבי מדד הסחורות, ה- CRB, כהנוביץ מציין כי הוא ממשיך לעלות ומתקרב לרמתו ב-2018. אך ישנה שונות גדולה בין הסחורות: בעוד הנפט למשל נסחר ברמות נמוכות היסטורית של 63 דולר, אחרות, כמו הסחורות החקלאיות והנחושת, קרובות לשיא. העלייה החריגה במחיר הנחושת מיוחסת גם לשיבושים באספקת הנחושת מצ'ילה, היצרנית הגדולה בעולם, בשל מחאת עובדים על ביטול אפשרות למשיכה מוקדמת מקרנות פנסיה. פרמטר נוסף שמייקר את מחירי הסחורות הם כידוע שיבושים בהובלה על רקע מגפת הקורונה, שמשתנה בצורה לא סימטרית.

אחד הדברים החשובים ביותר שלמדנו בשנה האחרונה הוא הפגיעות של רשת האספקה העולמית", מסביר כהנוביץ, "טיסות הופסקו, נמלים נסתמו, תעלות נחסמו, מכולות נגמרו, מדינות נסגרו, נהגים בודדו, אוניות הותקפו… ובתוך כל זה מתנגשת התאוששות לא סימטרית בין המדינות המייבאות למדינות המייצאות, כשהקורונה מתפוגגת בארצות הברית, היבואנית הגדולה בעולם, ובו בזמן מתפרצת בהודו.

כהנוביץ מדווח בהקשר זה כי על הודעתה של אוסטרליה, שהתירה לאזרחיה שנמצאים בהודו לחזור לארצם – בתנאי שייכנסו לחמש שנות מאסר וישלמו קנס של 51,000 דולר!

כלכלני לאומי מעריכים: המשק הישראלי יסיים את 2020 בהתכווצות תוצר של 3%-4%

סקירת המאקרו השבועית של לאומי- ההכרזה של הבנק האירופי המרכזי היא בעיקר מהלך סמלי