חדשות    

אקסלנס: "קצב עליית שכר הדירה יתמתן"

אמיר כהנוביץ, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס, מעריך בסקירתו השבועית כי "הירידה בהיצע היחסי של דירות לא מסתדרת עם הרמה הגבוהה של התחלות בנייה בשנים האחרונות, ולכן אנו צופים כי קצב עליית שכר הדירה יתמתן בקרוב". רגע, מה זה אומר – כהנוביץ' סבור שהבנייה בשנים האחרונות משמעה היצע דירות משמעותי, ולכן – יש דירות! ואם יש דירות, אז יש גם דירות להשכרה, ולביקוש יש מענה, ולכן העלייה לא תהיה בעוצמה גדולה. אבל מאיפה הוא מעריך את המידע והנתונים האלו? הוא מעריך…אין לו באמת נתונים. לזכותו ייאמר שהוא לא כמו כל העדר. העדר חושב שיש ירידה בהיצע הדירות. הוא חושב אחרת – אמיץ, אבל השאלה אם צודק? ממש לא בטוח. לפחות בחצי שנה / השנה האחרונה, ברור כי יש בלימה בהתחלת בנייה חדשה, אז אולי זה לא אותן דירות שניתן להעביר לשוק – דירות גמורות, אבל זה מבטא את המצב בעוד שנה שנתיים.

כך או אחרת, כהנוביץ מציין בהקשר הנתונים החסרים על דוק הדירות  כי "פרוטוקול החלטת הריבית של בנק ישראל, שפורסם בשבוע שעבר, העלה נקודה מוזרה: חברי הוועדה מביעים 'קושי' להבין את התמונה הכוללת בשוק הנדל"ן, בשל חוסר נתוןנים על מלאי הדירות שלא נמכרו. הנתון שחסר להם הוא זה שעשוי להיות נתון מפתח לתופעות של הירידה האחרונה בהשקעות בנדל"ן ולהאצה בקצב עליית שכר הדירה. למשל, במידה שטריגר מסוים ישחרר לשוק מלאי גדול של דירות לא מכורות שנמצאות אצל קבלנים – אלה יכולות לשנות ברגע את התמונה הנוכחית של 'ירידה בהיצע היחסי של דירות'".

כהנוביץ מתייחס גם להתפתחויות האחרונות בזירת "מלחמת הסחר" ומעריך כי "אירופה מצטרפת לארה"ב והמטרה היא סין". לדבריו, האיום של טראמפ להטיל מס של 25% על רכבים אירופיים, אבל בהתחשב בעקביות של טראמפ לממש כל איום, נשיא הנציבות האירופי תמיהר להצהיר שיעבוד יחד עם האמריקאים להשגת 'אפס מכסים, אפס חסמי סחר ואפס סובסידיות על מוצרים שאינם תעשייתיים. שילוב הכוחות הכלכליים של האיחוד וארה"ב תחת מנהיגותו של טראמפ מסמן למדינות האחרות, ובעיקר לסין וקנדה, את הדרך לכניעה".