חדשות    

אקסלנס: שיא עולמי במספר מקרי הקורונה

אמיר כהנוביץ' הכלכלן הראשי של אקסלנס
מעודכן ל-04/2021

המוקד העולמי כרגע – בהודו; הקורונה הובילה ליצירת פקקי ענק – עקב הימנעות של הציבור מתחבורה ציבורית ויציאה לפרברים, התופעות הללו מתבטאות גם בביקוש גבוה לדלק

אמיר כהנוביץ, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס, פרסם את סקירתו היומית ובה הוא כותב כי מגפת הקורונה בעולם בשיא – מספר המקרים הממוצע בשבעת הימים האחרונים הגיע לשיא ואחריו, בעיכוב, מתקדם גם מספר הקורבנות.

כהנוביץ מציין כי על פי דיווחי סוכנות בלומברג, המוקד העולמי כעת נמצא בהודו. המדינה נמנעת מסגרים משמעותיים כמו אלה שעשתה בשנה שעברה, אך משקיעים חוששים שהמשך עליית התחלואה ולחץ על מערכת הבריאות המקומית לא תותיר לה ברירה אלא להחזיר אותם. ביפן, מחוזות טוקיו ואוסקה פנו אתמול לממשל המרכזי, בבקשה להכריז על מצב חירום ולהטיל מגבלות בהתאם – החלטה כזאת עשויה להתקבל כבר ביום חמישי הקרוב.

הוא מוסיף כי, הגבלות פעילות באזורים גדולים בעולם, כמו הודו ויפן, עשויות לקרר את הביקוש העולמי, ובפרט לאנרגיה. מצד שני, במחיר הנפט תומכת התקדמות ההתחסנות במערב, אך גם תופעה בולטת של אחרי הקורונה – פקקי ענק, בין היתר בסין, יבואנית הנפט הגדולה בעולם.

כהנוביץ מסביר: "פקקי הענק נוצרים בעקבות הימנעות של הציבור מתחבורה ציבורית ויציאה לפרברים, התופעות הללו מתבטאות כעת עם הפתיחה בפקקי ענק, ובהתאם גם הביקוש לדלק גבוה מזה שהיה טרום המשבר. מחיר הנפט נדחף ונמשך על ידי הכוחות המנוגדים הללו, וכעת מצטרפת אליהם גם הודעה של ועדת השיפוט בקונגרס, שקידמה הצעת חוק שתאפשר למשרד המשפטים האמריקאי להמשיך לאכוף הגבלים עסקיים נגד חברי קרטל הנפט אופ"ק.

"מדדי המניות בוול-סטריט צפויים להתחיל היום יום שלישי של ירידות, כשמובילות אותן מניית בואינג, מניות חברות תעופה ותיירות, בהן בוקינג, על רקע גל התחלואה העולמי".

הזרים חוזרים לסין

בסקירתו מציין כהנוביץ כי הדולר ממשיך להיחלש בעולם, כפי שהתאפיין בשנת 2020, על רקע משבר הקורונה. מלבד חששות מחודשים מעלייה בתחלואה, הסבר נוסף לכך לדבריו הוא שינוי בעלויות הגידור בטווחים של החמש שנים, כשבעוד התשואה הריאלית ל-5 שנים בארצות הברית נותרה נמוכה, התשואה בגרמניה עלתה.  כלכלני בלומברג טוענים כי אם בעבר עיקר השיקול בשיקולי גידור היו הטווחים של עד שנתיים, כיום, בשל מדיניות הבנקים המרכזיים לגבי יציבות הריביות הקצרות, ישנה תזוזה בגידורים לכיוון החמש שנים, שהפכו בשל כך למשפיעים יותר בהתנהגות המטבעות.

כהנוביץ מוסיף וכותב: "ההיחלשות של הדולר נמשכת גם מול השקל. שאלת השאלות מבחינתנו היא מה יעשה בנק ישראל אם שער הדולר מול השקל יחזור לרמות סביבן הבנק השיק את נשק יום הדין שלו – פרסום תכנית רכישות המט"ח המנופחות שנה קדימה".

לבסוף, כהנוביץ מתייחס למגמת החזרה של המשקיעים הזרים לסין, וכותב: "השקעה בסין נראתה בתחילת השנה כמו טרנד מוביל, כשזרים רבים מיהרו להיחשף אליה, אך אחרי התחלה צולעת, אלה נסוגו. כעת נראה שישנו ניסיון חוזר להצית את הטרנד הזה. ההשקעות של זרים בסין שוב מטפסות, השוק הסיני חוזר לעלות, ומעניין שזה קורה למרות ואולי בגלל הקלות של רגולטורים שם לגבי האפשרות לעשות שורט על מניות. גם ירידת התשואות בארצות הברית והיחלשות הדולר נחשבים כגורמים תומכים בשוק הסיני".

אקסלנס: סימני האינפלציה מתרבים

אקסלנס: אנו עומדים לפני הצמיחה העולמית המהירה ביותר מאז שנות ה-60'