לימודים    קריירה    

בזמן הלימודים: לצבור ניסיון או כסף?

PIXABAY

בארץ סטודנטים נאלצים לתמרן בין לימודים, עבודה ושכר דירה, והרבה פעמים צריכים להחליט באיזו עבודה לעבוד, עבודה בתחום עם שכר יותר נמוך שיאפשרו כניסה לתחום  או אולי עבודות בשכר גבוה יותר לשעה אבל בלי הרבה אפשרויות התפתחות.  בארצות הברית כמעט אין שאלה ומציעים למתמחים התנסות בתחום תמורת כלום כסף, מילולית: המתמחים עובדים בחינם.

חברות גדולות בעולם ובארץ החלו לבקש עבודות בחינם תמורת קרדיט או חשיפה בעיקר בתחומי התוכן והעיצוב. לפעמים ההצעה מוצגת כתחרות, תעצבו לנו לוגו ואם תזכו נפרסם אתכם.

כמה שזה מעצבן, בעוד לאנשי מקצוע המתפרנסים מכך יש פחות אינטרס  לפגוע בפרנסתם ובתוך כך בשוק שבו הם עובדים, לחסרי ניסיון מוחלט זו לפעמים דריסת הרגל היחידה בתחום.

כמו כן לעתים אפשר להסתכל על העבודה שנותנים  לחברה כבארטר במקום פרסום. אם הפרסום של החברה את העבודה שלכם באמת יעיל ואפקטיבי, זה יכול לחסוך הוצאות על פרסום בעתיד.

גם כדאי לחשוב גם מה הארגון מרוויח. אם אתם מאמינים במטרה של ארגון ללא רווח, אפשר לתרום הן למטרות שאתם מאמינים בהם והן לניסיון שלכם. עם זאת כמובן שלא חייבים לעבוד בחינם או בשכר זעום כדי לצבור ניסיון, בתקופת הלימודים אפשר לפתח תיק עבודות או  ליצור קשרים עם אנשים העובדים בתחום, ואלו יכולים להועיל יותר מעבודה כפקיד בתחום שבו חשקה נפשכם לעבוד: משרד משפטים, פרסום וכד'.

בכל מקרה תואר לבדו ברוב המקצועות אינו מרשים אף אחד.  הניסיון הוא דרישה הכרחית בכמעט כל מודעת דרושים, אבל אין זה אומר שחייבים לרכוש ניסיון לא בתנאים שלכם.

גם בלימודים כלליים שאינם הכשרה לעבודה מסוימת, למשל במדעי הרוח או החברה, אפשר ליצור קשרים עם סטודנטים אחרים ומרצים שאולי עוסקים בעבודות חופפות ויכולים  להיות פתיחת הדלת שלכם למקצוע המבוקש שלכם.

מנגד, מי שיש לו הוצאות מחיה נמוכות ושכר גבוה יחסית למשרת סטודנטים יכול להשתמש בכסף לחיסכון ולמסלולי השקעה נוספים שאינם מהעבודה, כך למשל אם המטרה שלו לאחר הלימודים היא לפתוח עסק ולא להיות תלוי ברצונם של המעסיקים, עדיף שיגייס כסף לכך מבעוד מועד, אך גם כאן חשוב ליצור קשרים ואולי גם להתחיל עם העסק בקטן כדי לבדוק את השוק והביקוש ולצבור לקוחות ראשונים. כך או כך, התשובה לשאלה בכותרת תלויה במטרה, אם המטרה היא לעבוד כשכיר במקצוע נחשק מעטים המעסיקים שלא דורשים ניסיון. אם המטרה היא להתפתח עצמאית או לפתח השקעות נוספות, צריך לחשוב על מקורות המימון.

שאלות שאסור לשאול בראיון עבודה

יותר ויותר סטודנטים לרפואה לומדים בחו"ל. כמה זה עולה?

מגורי סטודנטים יכולים להצדיק החרגה מתוכנית כוללנית