תוכן ממומן    

בחירות בעולם הדמוקרטי

קרדיט pixabay

כאשר מנהלים דמוקרטיה, גם שיטת הבחירות צריכה להתנהל באופן הולם ובהתאם למדינה שבה יש שלטון דמוקרטי. הכתבה תעסוק בשיטות בחירות בעולם הדמוקרטי.

 

מהם מאפייני הבחירה הדמוקרטית?

בין הנושאים השונים, מדע המדינה עוסק בשיטת הבחירות של כל מדינה, בין אם היא דמוקרטית ובין אם לא. לפני שעוסקים בשיטת הבחירות הדמוקרטית חשוב להגדיר את המאפיינים שלה. האם בוחרים מועמדים מתוך רשימת מועמדים כמו רשימה של מפלגה מסוימת או בחירות ישירות במועמד מסוים? האם הבחירה היא אזורית כאשר בכל אזור נבחרים נציגים לפרלמנט כמו בגרמניה ומדינות נוספות, או האם הבחירה כלל ארצית כמו בישראל?

גם כשמגיעים לספירת הקולות צריך להגדיר כיצד היא תתבצע. האם כל מפלגה תקבל מנדטים על פי הקולות כמו בארץ? כלומר אם היא זוכה ב-10 מנדטים – האם מדובר על 10 חברי כנסת? או האם המפלגה הזוכה בוחרת את הנציגים לפרלמנט בנפרד או על פי כל הקולות שקיבלה – כלומר, בשיטת הרוב קובע?

 

שיטת בחירות דמוקרטית יחסית

שיטת הבחירות היחסית מדברת על יחסי כוחות שווים בין דעות הבוחרים לנציגי הממשלה. כלומר, מספר מפלגות יכולות להגיע לפרלמנט כמו בארץ, וכך גם לפגוע ביציבות של הממשלה. דוגמה לכך הן הבחירות החוזרות ונשנות בארץ עקב חוסר יציבות בשל ריבוי המפלגות. יחד עם זאת, רק מפלגות שעוברות את אחוז החסימה יכולות לשבת בכנסת מכיוון שהן מייצגות את דעת הרוב. אך כמו שזה יתרון, זהו גם חיסרון כיוון שריבוי המפלגות מקשה על הקמת קואליציה. במקרים כאלו, כמו המצב הנוכחי בישראל, מנסים להשיג סיעות קטנות שעברו את אחוז החסימה כדי שירכיבו את הקואליציה, ולמעשה דעת הרוב הולכת לאיבוד מכיוון שהיא מיוצגת רק באופוזיציה.

כמו כן, בשיטה זו ההתמקדות של המועמדים הנבחרים תהיה כללית ופחות אזורית. בשיטה זו צצות גם הרבה מפלגות חדשות עם ערכים אידיאולוגיים או חברתיים שמעוניינות לקדם נושאים בוערים כמו קצבאות הנכים, שימוש בגראס וכד'. נציגי מפלגות אלו יהיו נאמנים למפלגתם ולאג'נדה שלהם אך לא לבוחרים באופן כללי.

 

שיטת בחירות דמוקרטית אזורית

כשמדובר על שיטת בחירות אזורית, ניתן לתת לדוגמה את גרמניה שמחולקת ל-16 מדינות בהן בוחרים את חברי הפרלמנט בבחירות אישיות בכל מחוז. פעם אחת בוחרים במועמד ופעם נוספת במפלגה. גם אם מפלגה מסוימת מקבלת פחות קולות הנבחרים שלה שנבחרו באופן אישי אינם הולכים הביתה אלא יש להם ייצוג בפרלמנט. זו הסיבה שמספר חברי הפרלמנט הוא גדול. כשמדובר רק על בחירה אזורית ולא אישית הנבחרים מייצגים מעט מפלגות ולכן ניתן להקים ממשלה יציבה. למרות זאת, אין ייצוג של כל האוכלוסייה כי שאר המפלגות אינן יושבות בפרלמנט. אך אם רוצים להגיע להסכמות, שיטת בחירות זו יעילה יותר מהשיטה היחסית או האזורית – אישית כמו בגרמניה.