חדשות    

בטורקיה ארדואן הדיח את הנגיד המרכזי, והלירה הטורקית צנחה

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן פיטר את מושל הבנק המרכזי הטורקי, מורט ג'טינקיה. סגנו מורט אויסל, הוא המחליף הצפוי, כך על פי הצו הנשיאותי. כהונתו  של ג'טינקיה הייתה אמורה להסתיים ב-2020.

חששות המשקיעים הם שתפיגע עצמאותו של הבנק המרכזי, וכך תיפגע העלייה האחרונה בערך הלירה הטורקית שהחלה בתחילת מאי. ההחלטה התקבלה כמה ימים לאחר ששיעור הריבית הריאלי בטורקיה הגיע ל-8.3%. בעקבות הודעה על פיטורי הנגיד ירדה הלירה הטוריקת בכמעט 2%.

בעקבות ההפסד של מועמד ארדואן נראה שהנשיא חש לחץ פנימי גובר והולך, ופיטורי הנגיד הם ניסיון לצייר את הנגיד המפוטר כאחראי הבלעדי על הקשיים הכלכליים של טורקיה, אך המשקיעים והשווקים לא משתכנעים. הטענה היא כי המשבר הכלכלי הוא יותר פוליטי מאשר פיננסי. כלומר, המשקיעים והשווקים איבדו אמון במדיניות הכלכלית של ארדואן וצוותו ממפלגת הצדק ופיתוח. כך למשל חלה התאוששות בשער הלירה לאחר התבוסה של מועמד מפלגת השלטון לראשות עיריית איסטנבול בבחירות החוזרות שנערכו בחודש שעבר.

מומחים מעריכים  כי הרקע לפיטורים הוא מחלוקת חריפה עם הנגיד בנוגע להורדת שערי הריבית במדינה, וכי מדובר בשלב נוסף בהתערבותו של ארדואן בכלכלת ארצו, כשהפעם הוא מקריב את עצמאות הבנק המרכזי על חשבון קידום מטרותיו.

הריבית במדינה זינקה ל-24% בעקבות המשבר הכלכלי שפרץ ב-2018. "הריבית הגבוהה היא האמא והאבא של כל מה ששגוי בכלכלה", אמר ארדואן. למרות שהריבית הגבוהה עזרה לייצב את המטבע הטורקי ולהוריד את האינפלציה המשתוללת במדינה, היא באה על חשבון הצמיחה בכלכלה הטורקית. הבנק אומנם ריסן את האינפלציה אך המדינה נכנסה רשמית למיתון.

הנגיד סירב להוריד את הריבית בטענה שהכלכלה הטורקית טרם התאוששה. לאחר שסירב להתפטר ארדואן פיטר אותו מכורח  רפורמה שקידם המעניקה סמכות זו לנשיא.  מכאן מסיקים פרשנים בעולם שארדואן מעוניין בצמיחה בכל מחיר גם על חשבון מחירים יציבים.

נראה כי ארדואן מצטרף למגמה של מנהיגים סמכותנים להתערב בעצמאות של הבנק המרכזי במדינתם. כך הנשיא דונלנד טראמפ עקץ כמה וכמה פעמים את החלטת הפד' לא להוריד את הריבית. אך טרמפ נאלץ להסתפק בעקיצות, כי רק הקונגרס יכול לפטר את הנגיד.

מדריך פורקס – כל מה שצריך לדעת על שוק המט";ח